Tunnustan: nautin ihan eri tavalla terveen lapsen vanhemmuudesta!
Esikoiseni, autistinen tapaus, oli aivan omanlaisensa vauvana. Ei pahemmin minulle jutellut, katsoi pois- pyrki sylistäni pois ja huusi kuin riivattu, väkisin yritti liikkua pienestä asti. Tunsin oloni kamalaksi; vanhemmuus tuntui ihan muulta kuin palkitsevalta enkä nauttinut äitiydestäni juurikaan.
Kuopukseni, oletettavasti perusterve yksilö, on ollut niin perinteinen vauva kuin mitä voi olla: syö, nukkuu, itkee (ja tälle on syy, eri itkut erottaa toisistaan helposti), seurustelee. Muistan kun vauva oli vajaan 1kk ikäinen ja hän katsoi minua, hymyili leveästi ja sanoi "häääh" iloisena. Olin aivan ihmeissäni ja ihastunut, myöhemmin googletin että onko normaalia että pieni vauva seurustelee... se oli jotenkin niin erilaista kuin mitä tuon esikoisen kanssa. Ei hän tuossa iässä hymyillyt tietoisesti tai jutellut minulle. Myöhemmin kuopus alkoi harjoittelemaan liikkumista ja siinäkin oli ihan eri sävy kuin esikoisen puuhissa aikoinaan; hän toki "jumppasi" kunnes turhautui, mutta se ei ollut yhtä pakonomaista läheskään. Sylissä hän viihtyi, oikein kaipasi syliini ja nukahti usein siihen.
Lapsiahan ei saisi verrata keskenään, mutta olisi tekopyhää väittää etteikö selviä eroja olisi. Kyllä minä voin edes täällä tunnustaa, että nautin kuopuksen vanhemmuudesta ihan eri tavalla kuin esikoisen!
Kommentit (3)
Varmaan erityisvauvan kanssa pelottaa, kun aavistaa, että jotain on vinossa lapsella. Terveen kanssa voi rentoutua ja iloita edistymisestä. Ei mitään hävettävää tuntea olonsa onnelliseksi.
Mulla kehitysvammainen ja terve lapsi. Tiedätkö miltä tuntuu, kun kuopus ui kilpaa tai tuo stipendin kotiin. Meillä erityislapsi oli suloinen hymypoika, mutta miksi se on niin hidas oppimaan ja tunsin itseni avuttomaksi, kun en osannut opettaa. Vasta 5v. tuli diagnoosi. Vika ei ollutkaan minussa. Kummatkin rakkaita, mutta terve lapsi paransi minut ahdistuksesta. Nykyään esikoinen jo puhuu, mutta aloitti puhumisen vasta 7v. Tunsin etten tunne häntä. Nyt häneltä tulee jo vitsiäkin, mutta liikunnassa ei pärjää, ei osaa mitään.
Hieno juttu. Minulla molemmat autistisia, mutta aika helppoja.