Voiko työnantaja pakottaa hankkimaan auton?
Joskus 7 v sitten allekirjoitin työsopimuksen, ja muistaakseni siinä oli kohta että onko oman auton käyttömahdollisuus. Silloin oli.
Nyt autoni on mennyt rikki, eikä tosiaan ole rahaa hankkia uutta. Mitä jos en hanki? Voiko työnantaja irtisanoa? Saanko jonkun sakon? Tuleeko karenssi?
Älkää ikinä ruksatko mitään outoja kohtia työsoppareissa!!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoihin tarteen.
Ei tosiaan tuu mitään km korvauksia.
Elikkä karenssi on tulossa.. Ok. No jos irtisanotaan laiminlyönnistä johtuen niin onneksi se karenssi on vaan 2 kk.
Älkää ikinä suostuuko oman auton käyttöön te muut.. Ainakaan tällei ilmaiseksi.
Ymmärsin siis että tarvitset autoa kodin ja työpaikan väliselle matkalle ainoastaan, onko näin?
Pääosin Joo. Välillä pitää käydä useammassakin pisteessä mutta ei kovin usein. Just tsekkasin niin julkisilla olisin työpaikalla aikaisintaan 2 tuntia työpäivän alkamisen jälkeen..
SItten et saa mitään korvauksia työnantajaltasi, vaan joudut itse järjestämään itsesi työpaikalle. Kodin ja työpaikan välinen kulkeminen ei ole työnantajan vastuulla, vaan ainoastaan työntekijän vastuulla. Ei sitä tarvitse edes erikseen sopimukseen kirjata. Ei se ole mitään "oman auton käyttöä", vaan ihan normaalia työmatkakulkemista.
Karenssi maksanee sinulle puolitoista viiva pari tonnia, eiköhän sillä rahalla jo jonkinmoisen purkin saa jolla töihin ja takaisin pääsee.
Luulen että ei sittenkään tule karenssia.
Niinkun totesin, julkisilla normaalin työajan puitteissa ei ole mahdollista paikalle päästä. Ja Huom siis työkohteen VAIHTELEVAT. En voi itse päättää asemapaikkaani. Aion ainakin yrittää, että en saisi karenssia
.
Tietty jos työkohde lähellä ja voi mennä sinne esim junalla, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Paskainen keksitty provo.
Ja työnantaja kyllä maksaa oman auton käytöstä työhommissa.
Ja saahan siitä verovähennyksenkin.
En kyllä sanoisi provoksi.
Itse olen laboratoriohoitaja. Omalla autolla ajettava ja ta koettaa venkoilla, ettei maksa km-korvauksia. Osa ei saakaan. Ja sijainen varsinkin saa kurjimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskainen keksitty provo.
Ja työnantaja kyllä maksaa oman auton käytöstä työhommissa.
Ja saahan siitä verovähennyksenkin.
En kyllä sanoisi provoksi.
Itse olen laboratoriohoitaja. Omalla autolla ajettava ja ta koettaa venkoilla, ettei maksa km-korvauksia. Osa ei saakaan. Ja sijainen varsinkin saa kurjimman osan.
Hei kiitos kommentista!
Ihmiset ei tosiaan tajua, että nykyään monetkaan työnantajat ei hinnalla millä hyväänsä suostu maksamaan kilsakorvauksia, päivärahoja, puhumattakaan korvauksesta useiden tuntien käyttämisestä työ matkailuun.. Ja kyse siis työstä jossa useita eri kohteita jossa tehdään työtä, eli älkää alkako jankata että "Mitäs menit kauas töihin"
Jos alat penäämään noita oikeuksia, niin olosuhteesi töissä muuttuvat erittäin tukaliksi pian..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa varten vinkkinä, että ikinä ei pidä lähteä omaa autoa edellyttävälle työnantajalle töihin, jos työstä maksetaan niin huonosti, ettei ole varaa hankkia uutta autoa. Jos palkka on hyvä niin tuo on ihan OK, mutta jos paskapalkalla joutuu omaa autoaan kuluttamaan, niin se kertoo vain siitä, että työnantaja siirtää työn tekemisestä aiheutuvia kustannuksia työntekijälle. Sen sijaan että työnantaja maksaisi vakuutuksia, rahoituskuluja, parkkipaikkoja, huoltoja, talvirenkaita, katsastuksia ja parkkipaikkakolhujen omavastuita, ne ovatkin työntekijän maksettavina.
Työnantaja maksaa sen 0,43e kilometriltä, jolla kivasti maksaa vakuutuksia ja huoltoja; parkkikulut toki maksaa myös työmatkoilla ja noita parkkipaikka kolhuja ei kyllä normaalisti ajavilla tule..
0,43 euroa ei ole riittävä korvaus, kun lasketaan mukaan ihan kaikki ja verrokkina on se, että autoa ei muuten omistettaisi ollenkaan: arvonalenema, vaihtoehtoiskustannus, vakuutus, parkkipaikka auton säilyttämiseen kotona, auton huollot ja kuluvat osat, työmatkan taittaminen kotoa työpaikalle autolla vs. kävellen tai pyörällä, auton hankkimisesta ja myymisestä aiheutuvan vaivan ja ajankulun muuttaminen kustannukseksi jne.
Ja sillä, miten normaalisti tai epänormaalisti ajan ei ole merkitystä siihen, kolauttaako joku lapsiperhe oman valtamerilaivansa oven minun autoon parkkihallissa, ja jos ko. lapsiperhe ei ilmoittaudu, niin minun vakuutuksestani omavastuineenhan se korjaus kustannetaan.
Ylikompensaation saaminen kilometrikorvauksesta 0,43 e/km käytännössä edellyttää sitä, että vaihtoehtoiskustannusta ja arvonalenemaa ei lasketa ja että autoa saa kotona säilyttää ilmaiseksi.
Mitä työsopimuksessasi lukee työntekopaikasta? Niihin paikkoihin matkustaminen on omalla vastuullasi, muista matkoista työnantaja korvaa matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa varten vinkkinä, että ikinä ei pidä lähteä omaa autoa edellyttävälle työnantajalle töihin, jos työstä maksetaan niin huonosti, ettei ole varaa hankkia uutta autoa. Jos palkka on hyvä niin tuo on ihan OK, mutta jos paskapalkalla joutuu omaa autoaan kuluttamaan, niin se kertoo vain siitä, että työnantaja siirtää työn tekemisestä aiheutuvia kustannuksia työntekijälle. Sen sijaan että työnantaja maksaisi vakuutuksia, rahoituskuluja, parkkipaikkoja, huoltoja, talvirenkaita, katsastuksia ja parkkipaikkakolhujen omavastuita, ne ovatkin työntekijän maksettavina.
Työnantaja maksaa sen 0,43e kilometriltä, jolla kivasti maksaa vakuutuksia ja huoltoja; parkkikulut toki maksaa myös työmatkoilla ja noita parkkipaikka kolhuja ei kyllä normaalisti ajavilla tule..
0,43 euroa ei ole riittävä korvaus, kun lasketaan mukaan ihan kaikki ja verrokkina on se, että autoa ei muuten omistettaisi ollenkaan: arvonalenema, vaihtoehtoiskustannus, vakuutus, parkkipaikka auton säilyttämiseen kotona, auton huollot ja kuluvat osat, työmatkan taittaminen kotoa työpaikalle autolla vs. kävellen tai pyörällä, auton hankkimisesta ja myymisestä aiheutuvan vaivan ja ajankulun muuttaminen kustannukseksi jne.
Ja sillä, miten normaalisti tai epänormaalisti ajan ei ole merkitystä siihen, kolauttaako joku lapsiperhe oman valtamerilaivansa oven minun autoon parkkihallissa, ja jos ko. lapsiperhe ei ilmoittaudu, niin minun vakuutuksestani omavastuineenhan se korjaus kustannetaan.
Ylikompensaation saaminen kilometrikorvauksesta 0,43 e/km käytännössä edellyttää sitä, että vaihtoehtoiskustannusta ja arvonalenemaa ei lasketa ja että autoa saa kotona säilyttää ilmaiseksi.
No jo on jollain laskelmat.. ajan noin 7000km vuodessa, josta korvauksia tulee noin 3000€. Bensaa tuolle matkalle menee noin 800€. Autoa olen pitänyt nyt 7 vuotta ja siitä olen maksanut noin 9000€ - vuodessa arvonalenema noin 1000€. Jäljelle jää 1200€, jolla kyllä hyvinkin maksan vakuutuksen, veron, katsastuksen ja vuosihuollon ja tarvittavat osat (kahdet renkaat 7 vuoden aikana). Ajan toki myös autolla muutenkin, joten periaatteessa näistä ajoista maksan vain bensat..
Siis mitä ihmettä? Kyse ei olekaan siitä että sun pitäisi liikkua pitkin päivää säännöllisesti eri pisteiden välillä vaan ihan tavallisesta kodin ja työpaikan välisestä liikkumisesta. Sehän on sun ongelmasi, ei työnantajan. Jos et muuta vaihtoehtoa todellakaan löydä kuin julkiset niin sitten istut julkisissa työajan jälkeen.
Perstuntumalla sanon että kyllä, karenssi tulee. Ihan aiheesta.