Onko täällä yhtään ylivelkaantuneita? Kerro tarinasi!
Miten päädyit tuohon tilanteeseen? Miten selviät, aiot selvitä tai olet jo selvinnyt? Mitä opit? Mitä neuvoisit muille tuossa tilanteessa?
Kommentit (13)
Samaa sanon kuin aikaisempi. Ei koskaan pikavippejä tai mitään sellaista lainaa kuin Bank Norwegian! Päädyt maksamaan kaiken moninkertaisesti takaisin.
Ei ikinä muuta lainaa kuin korkeintaan asuntolaina. Jos pitää luottokortilla jotain maksaa, niin silloin ei ole varaa siihen. Säästää ennen kuin ostaa. Mieluiten säästää, tekee säästöillä rahaa ja niillä tuloilla vasta ostaa. Tuli käytyä se tie loppuun asti. Täytyy sanoa, että oli hieman outoa laittaa lauantain perinteinen loton 3 riviä menemään kun tajusi, että hittovie. Jos voittaisi vaikka muutaman tonnin, niin minä saan nyt pitää sen! Ihan oikeasti, ihan kokonaan! Vuosien velkavankeuden ja luottotiedottomuuden jälkeen täysin absurdi fiilis. Tätä osaa nyt ihan eri tavalla arvostaa kun kävi elämässä sen luottotiedottoman elämän.
Ei kyllä ole mitään ongelmia löytää sellaisia tältä palstalta. Lolollollo
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole mitään ongelmia löytää sellaisia tältä palstalta. Lolollollo
No, Suomen vilkkain somepalsta ja Suomessa jotain 500 000 maksuhäiriömerkintää. Paljon useammilla vaikea velkatilanne. Niin varmasti löytyy. Olisi arvokasta kuulla heidän tarinoitaan. Näistä pitäisi Suomessa puhua paljon enemmän ja avoimemmin. Voisi auttaa monia.
Velkaannuin maniasss hurjasti ihan parissa kuukaudessa vajaa kolme vuotta sitten. Nyt selviydyn siitä. Ja tosiaan, en koskaan enää osta mitään turhaa enkä missään nimessä ota pikavippejä tai kulutusluottoja.
Olen ollut kokoikäni pienituloisten. Avasin asp tilin 18 vuotiaana. Tein kaupat asunnosta 25 vuotiaana. Muuta velkaa ei ole ikinä ollut, kuin asuntolaina. Kaverini, joilla on raha-ongelmia ostelevat jatkuvasti kaikenlaista ja tuhlaavat. Työttömänä ollessa he saavat toimeentulotukea, koska ovat valtion mukaan eläneet viisaasti ja valtio palkitsee näitä toimeentulotuella. Minä säästäjä, sen sijaan en saa. Se on suuri vääryys!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kokoikäni pienituloisten. Avasin asp tilin 18 vuotiaana. Tein kaupat asunnosta 25 vuotiaana. Muuta velkaa ei ole ikinä ollut, kuin asuntolaina. Kaverini, joilla on raha-ongelmia ostelevat jatkuvasti kaikenlaista ja tuhlaavat. Työttömänä ollessa he saavat toimeentulotukea, koska ovat valtion mukaan eläneet viisaasti ja valtio palkitsee näitä toimeentulotuella. Minä säästäjä, sen sijaan en saa. Se on suuri vääryys!
Kertokaa tätä alanuolittaneet miksi painoitte alanuolta? Tottahan tuo on ja se on suuri vääryys.
Miksi kaverisi haukuit, nyt piti kertoa itsestään?
Tästä pitäisi puhua. Monet ovat myös pahassa kierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi puhua. Monet ovat myös pahassa kierteessä.
Niin pitäisi. Tosi monet ovat vielä myös juuri ja juuri pärjääviä. Tästä pitäisi poistaa häpeää, niin että puhuttaisiin enemmän ennaltaehkäisystä ja selviämisestä. Samalla tavalla kuin peliongelmista on alettu puhumaan enemmän.
Pikavipit ja osamaksut velkaannutti. Onneksi koko ajan on ollut vakituinen työpaikka, joten se ei ole tuottanut huolta. Yhdessä vaiheessa tilanne oli se, että oli joka kuukausi pakko ottaa lisää lainaa, että sai kaikki laskut maksettua ja ostettua ruokaa.
Tällä hetkellä pystyn laittamaan rahaa joka kuukausi säästöön noin 50-200€ ja ruokaakin jää rahaa. Loppuvuodesta tarkoitus maksaa yksi tai kaksi isompaa vippiä kerralla pois. Ehkä parin vuoden päästä kaikki osamaksutkin on kokonaan maksettu.
Vinkkinä, että älkää ikinä ottako vippejä ja osamaksujakin kannattaa vältellä. Kiertäkää myös bluefinance ja ferratum kaukaa. Jos jostain olisi pakko ottaa lainaa, eikä pankkilaina olisi mahdollinen, niin suosittelen risicumia tai laina.fi palveluja.
Ja olen näistä veloista selvinnyt työn tekemisellä.
Silkkaa omaa typeryyttä, johon olennaisina osina kuuluu ADHD ja alkoholismi. Mutta typeryyttä siksi, että minulla on hyvät tulot (4500 e / kk brutto), asun yksin, ei ole tullut mitään isoa taloudellita takaiskua missään. Minä vaan olen törsännyt yli varojeni. Kombinaatio kallis asunto + kallis auto + paljon matkoja + spontaania nettiostelua miettimättä onko varaa on tämän aiheuttanut.
Tällä hetkellä yritän sitä mitä sanotaan ettei saisi yrittää eli olen ottanut lisää velkaa selvitäkseni. Pankin joustoluottoa 10 000 euroa. Koska minulla on suht hyvät tulot, ja otin riittävän rauhallisen maksutahdin tuohon joustoluottoon, niin jos työ säilyy, on mahdollista että selviän "varoituksella", eikä tule mitään luottotietomerkintöjä tai isompia katastrofeja. Kunhan saan ostelukäytökseni kuriin siis. Asunnon ja auton kanssa pärjään muuten nuukasti eläen, mutta ei saa enää spontaanisti ostella harva se ilta satasilla kosmetiikkaa, vaatteita ja ties mitä.
En kerro tarkemmin tilanteestaani, mutta neuvon kantapäänkautta oppineena. Älä ota pikavippejä vaikka olisit kuinka pahassa rahapulassa. Vältä lainojen ottoa. Jos asut vuokralla, yritä etsiä edullisempi asunto ettei vuokraan mene puolet palkasta. Etenkin jos olet yksinhuoltaja. Itse olen selvinnyt tekemällä useampaa työtä, mikä on lapsilta pois. Olen laskenut, että saan velat maksettua kahden vuoden kuluttua.