Onko avioerossa tehtävä ositus heti, että saisi esim. asumistukia?
Jos hankin vuokra-asunnon itselleni ja lapsilleni, niin voinko saada siihen asumistukea heti vaikka ositusta ei ole tehty? Jos asiat miehen kanssa saataisiinkin korjattua harkinta-aikana ja voisimme vielä jatkaa perheenä saman katon alla, niin haluaisin että voisimme jatka samassa talossa kuin nyt. Olisi sääli jos se olisi jouduttu myymään. Tilanne on kuitenkin nyt se, että näin emme voi jatkaa ja tarvitsemme molemmat tilaa hengittää. Toivon kuitenkin että tauko auttaisi ja voisimme palata yhteen. Suurin ongelma on vain se että saan tosi pientä palkkaa. Käteen jää 1100e/kk ja jo vuokra olisi yli 800e kolmiosta. Mies pystyisi maksamaan yksin talon lainanlyhennykset yms. ja elatusmaksuja ei tarvitsisi miettiä jos lapset asuisivat vuoroviikoin molempien luona. Jos päätyisimme lopulliseen eroon niin silloinkaan en talosta juuri mitään vaatisi mikäli mies ei myisi sitä ja lapset voisi asua edelleen lapsuudenkodissaan.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:12"]
Jos päätyisitte eroon niin älä nyt helvetissä anna osaasi talosta exällesi lasten takia! Siellä voi olla uusi rouva talossa jo ennen kuin vuosi erosta on kulunut. Niin kävi mulle enkä olisi IKINÄ uskonut että ex niin nopeasti löytää ketään. No, siellä olikin tulossa sitten biologinen kello tikittäen naikkonen leikkimään kotia. Luulenpa että ex joutui vähän kusetetuksi, mutta ei ole mun asia enää :). Mutta haluaisitko tuommoisessa tilanteessa luopua omasta osuudestasi talosta lasten takia? Sitten kun ex ja uusi menevät naimisiin niin puolet talosta onkin sitten exän uuden. Kiva
[/quote]Ei kai exxä niin dille ole etteikö tekisi avioehtoa
Mä elän pienelläkin, mutta jos talosta tehdään ositus, ei mies pysty maksamaan sitä enää yksin ja sitten se menee myyntiin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:22"]
Niin, onhan tuokin kauhea ajatus, etenkin kun talo on itse rakennettu... Toisaalta, pienen palkan takia talo on tähänkin asti maksettu miehen tuloilla, joten en koe että minulla siihen kauheasti oikeuksiakaan. Kunhan lapset saisi pidettyä huoneensa... Mutta en tosiaan haluaisi että talosta osa menisi uudelle vaimolle. Toivottavasti mies tajuaisi tehdä avioehdon lastensa takia...
ap
[/quote]Olethan hoitanut lapsia ja kai oot ollut työssäkin. Mikäli mies on maksanut lainan niin jos oot työssä niin kai sinä oot maksellut muita menoja. Pidä puolesi ja myyntiin talo ja puolet rahoista on sinun
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:28"]
Mä elän pienelläkin, mutta jos talosta tehdään ositus, ei mies pysty maksamaan sitä enää yksin ja sitten se menee myyntiin.
Ap
[/quote] Mikäli on tähänkin asti pystynyt maksamaan niin kai pystyy edelelen. Huomaatko. Siinä on tarvittu myös sun rahoja elämiseen ja olemiseen
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:22"]
Niin, onhan tuokin kauhea ajatus, etenkin kun talo on itse rakennettu... Toisaalta, pienen palkan takia talo on tähänkin asti maksettu miehen tuloilla, joten en koe että minulla siihen kauheasti oikeuksiakaan. Kunhan lapset saisi pidettyä huoneensa... Mutta en tosiaan haluaisi että talosta osa menisi uudelle vaimolle. Toivottavasti mies tajuaisi tehdä avioehdon lastensa takia...
ap
[/quote]Rakastunut mies, en luottaisi. Joten puolet on sinun.
Ap
[/quote]
Nyt kannattaakin tosissaan miettiä, olisiko liitto vielä pelastettavissa.
Ja ymmärrän tarpeeksi kolmioon, mutta julma fakta on se, että yhteiskunta ei auta ennenkuin kaikki muut tiet on käyty loppuun.
t. eräs, joka joutui tuhlaamaan lapsensa säästöt
Mä mietin sitä, että eikö ositus tehdä vasta kun avioero astuu voimaan? Ei kai Kela sitä ennen voi vaatia ositusta? Mutta maksaako se asumistukea vai jättääkö lähteneen perheen (jonka tilanne on voinut olla vaikka kuinka vakava vanhassa kodissa) ihan heitteille?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:25"]
Kaksio olisi kyllä reilusti halvempi, mutta meillä on kolme lasta ja vanhin jo yläkouluikäinen, joten luulen ettei kaksio riitä.
ap
[/quote]Väliaikaisesti ja saathan rahaa kun omakotitalo myydään. Riippuu tietenkin siitä että kuinka paljon sitä rahaa tulee missä päin asut ja mitä on velkaa
Ap
[/quote]Niinhän se monesti on että myyntiin menee.
En tiedä asumistuista koska en ite tarvi tukia
Mun käsityksen mukaan ositus yleensäkin tehdään vasta kun avioero alkaa olla selvä tai on selvä, sitä ei ole pakko tehdä harkinta-aikana. Koska sehän on vasta harkinta-aika. Ja veikkanpa että kela kyllä maksaa sitä asumistukeakin vuokra-asunnosta ihan normisäädösten mukaan sulle kun kerran sinne kirjatkin muutat. Mutta tuohan selviää helposti kelaan soittamalla.
Laita hakemus saman tien kun muutatte erilleen. Asumistukea voi saada naimisissa olevatkin kunhan asuvat eri osoitteissa.
Jos lapset asuvat sinun kanssasi ja kuuluvat sinun kanssasi samaan ruokakuntaan, niin sinun tulosi ovat ainoat jotka vaikuttavat asumistukeen. Laita hakemus vetämään.
Vuokratkaa edullinen yksiö ja se joka ei ole lapsivuorossa asuu siellä viikon ja sitten vaihto. Näin lapset saisivat olla kokoajan "kotonaan" ja aikuiset vuorottelisivat. Samalla saisitte aikaa miettiä mitä haluatte. Ei tietenkään mikään pysyvä ratkaisu vaan väliaikainen.
Joo ei kovin käytännöllistä mutta jos muu ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:24"]
Sinä saat puolet omakotitalosta ellei teillä ole sitten avioehtoa. Eli miehellä oli jo maksettu omakotitalo. Pidä puoliasi. Ihminen tulee kerrostalo kaksiossakin. Meinaat että ei ositusta ja nyhtäät sitten kelasta asumistukea.
[/quote]Sinun täytyy antaa selvitys mitä omistat. Sinä omistat omakotitalosta puolet eli et saa asumistukea.
[/quote]
Kyllä saat. Itsekin erosin eikä heti tehty mitään osituksia mutta kelalle selvitin, ja sain asumistukea.
Niin, hankalaa tästä tekee juuri se että oikeasti toivon että pystymme palaamaan yhteen. Minusta se on todennäköisesti enemmän kiinni. En jaksa miestäni joka on stressaantunut ja ilkeä. Mutta lapsille hän on rakas. Eikä tässä ainakaan tietääkseni ole kolmansia osapuolia. Hänelle tekisi ehkä hyvää olla yksin enemmän ja miettiä asioita. Jos hän saisikin asiat kuntoon voisimme palata yhteen. Mutta mihin palata jos talo on myyty.
ap
pitäisihän sinunkin ymmärtää pma arvosi lasetn kavsattajan, eli kuten laki sanoo; omaisuus on puoliksi. ja avaa miltä sinusta tuntuisi,kun talossa onkin yhtäkkiä toinen nainen...ja sinä olet "hyvää hyvyyttäsi" puolet talosta "lahjoittanut" exällesi.Ihan surkuhupaista!!
Eiköhän ero ole puolessa vuodessa jo selvä.
Se olisi tietenkin loistava vaihtoehto että hankkisimme yksiön ja majailisimme siellä vuorotellen... Tilanne pahenee koko ajan. Emme siedä toisisamme silmissämme :(.
Ap
Monelle miehelle se, että vaimo ottaa eron, on niin suuri loukkaus, että uusi kumppani on haettava keinolla millä hyvänsä ja mahdollisimman nopeasti. Pidä puoles ja unohda tuo -ehkä palaamme yhteen- ajattelu. Niin harvemmin käy, ja sitä ennen on ajateltava itseään ja lapsiaan, ettei jää vain luu vetävän käteen.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:24"]
Sinä saat puolet omakotitalosta ellei teillä ole sitten avioehtoa. Eli miehellä oli jo maksettu omakotitalo. Pidä puoliasi. Ihminen tulee kerrostalo kaksiossakin. Meinaat että ei ositusta ja nyhtäät sitten kelasta asumistukea.
[/quote]Sinun täytyy antaa selvitys mitä omistat. Sinä omistat omakotitalosta puolet eli et saa asumistukea.