Olenko nipo, kun en anna naapurin lasten tulla leikkimään meille?
Ovat käyneet meidän lasten (5 ja 9 v.) kutsumina 3 kertaa meillä. Ensimmäinen kerta oli täysi katastrofi. Kaikki lelut repivät esille, pitkin lattioita. Meillä on ollut sääntönä, että pikkulegot on eri laatikossa kuin monsterhigh-nuket, dinosaurukset, petshopit yms. Kävin monta kertaa selittämässä, että älkää kaatako kaikkia sekaisin pitkin lattioita. Kun vanhemmat tulivat hakemaan kotiin, sanoin, että meillä taitaa olla kaaos lattioilla leikkien jäljiltä. He naureskelivat, että niin heilläkin on ikuinen lelukaaos. Eivät ymmärtäneet vihjausta, että voisi osallistua raivaamiseen. Vanhempi meidän omista lapsista etenkin oli sitä mieltä, että ei ole oikein, että pikkulegotkin on kaadettu pitkin lattioita.
Toisella kerralla naapurin lapset oli 2 tuntia leikkimässä. Koko ajan joutui sanomaan, että lelut paikoilleen, kun ei enää leikitä. Meidän pehmoleluille oli tehty ulos takapihalle ”tarha”. Oli satanut koko päivän, joten lelut oli märässä mullassa. Leikki oli ollut hauska, mutta minua ei naurattanut, kun naapurin livistivät omaan kotiinsa ja minä jäin pesemään pehmoista multaa pois.
Kolmannella vierailukerralla leikkivät roolileikkejä. Ei siinä mitään, mutta 5-vuotiaan tyttäreni mekko oli revennyt, kun naapurin 8-vuotias tyttö oli ahtanut sen päälleen. Mekon hän oli piilottanut kaappiin repeytyneenä. Huomasin sen ennen naapureiden lähtöä ja sanoin tytölle, että vahinkoja sattuu, mutta pitää kertoa, jos jotain menee rikki. Ei minua se mekko harmittanut, vaan se, ettei tulla kertomaan. Myös lelumiekka löytyi rikottuna sängyn alta. Kysyin omilta lapsilta, kuka sen on hakannut rikki ja väittivät, että eivät ole nähneet. Minä tiedän, että näin sen kyseisenä päivänä naapurin pojan kädessä.
Eilen olisivat illalla halunneet taas tulla leikkimään ja sanoin, että nyt ei sovi. Omille lapsilleni sanoin, että haluan viettää aikaa oman perheen kesken (mikä ei ollut syynä). En tiedä, olenko minä itse vähän nipo. Isomman lapsen omat koulukaverit on osanneet olla ihmisiksi meillä ja pienemmällä ei omia kavereita ole käynyt. Meneekö lasten leikeissä muilla leluja rikki miten helposti tai miten villisti normaalisti leikitään? Viedäänkö pehmolelut naapurin takapihalla kuraan ja jätetään sinne? Kaivetaanko kaikki lelut esille ja pitkin lattiaa ja jätetään sinne omien vanhempien käskemättå osallistumaan raivaukseen?
Kommentit (34)
Et ole nipo. Meiltä olisi tullut lentävä lähtö viimeistään silloin, kun sisälelut vietiin ulos.
Mä osaan kyllä sanoa ihan suoraan, että ”ensin siivotaan yhteiset leikit ja sitten lähdetään kotiin” ja ”pehmoleluja EI viedä pihalle”. Rikki menee asioita aina, sille ei vaan voi mitään. Yleensä lapsille joutuu kertomaan talon säännöt korkeintaan 2 kertaa ja sitten ne on sisäistetty. Ja jos ei ole, sitten ei tulla enää ovesta sisään. T: 3n äiti
Et ole. - Mutta toisaala on hyvä pitää mielessä sanoisinko yksinkertaistaen vastavuoroisuus. Eli ts. jos sinun lapsesi saavat (vielä) käydä muiden lapsien luona leikkimässä, niin lienee kohtuullista, että ainakin joskus, ainakin osa muiden lapsista käy teillä leikkimässä. Kuitenkin niin, että talo elää tavallaan, vieraat kulee ajallaan. Eli jos ja kun eillä "vieraita lapsia" niin sinulla/ eillä on oikeus odottaa heiltä asianmukaista käytöstä.
Teidän lapsetko ei osallistunut niihin pehmolelujen vientiin ulos?
Oletko kertonut konkreettisesti, että teillä leikitään vain yksillä leluilla kerrallaan? Silti sekään ei välttämättä auta tuohon laatikoiden tyhjentämiseen. Olen työssä mm. MLL:n perhekahvilassa, ja siellä näkee, että vaikka vanhempi kuinka yrittäisi estää lelujen kaatamista, niin jotkut lapset rakastavat sitä, että lattialta etsii suosikkilelunsa.
Hyvä, että sanoit mekon rikkoutumisesta, ja sitä, että pitää tulla sanomaan, jos jotain on rikkoutunut. On ihan tavallista, joskaan ei suotavaa, että lapsi tuolla tavalla peittelee vahinkoa.
Mielestäni et ole nipo, jos et jaksa naapurin lapsia. Olisi kuitenkin etu, että ihan naapurissakin olisi leikkikavereita. Siksi ehdottaisin sitä, että sovitte joskus leikkitreffit, mutta istut koko ajan leikkihuoneessa, ja ohjaat toimintaa. Jos osan kaapeista saa kiinni, niin laitatte ne kiinni ja esim. legot kokonaan pois toiseen huoneeseen.
Voitte vaikka sopia leikkitreffit tiettyjen lelujen ympärille: " tervetuloa leikkimään roolileikkejä, rakentelemaan Legoilla tai rakentamaan majaa kankaista.."
Vierailija kirjoitti:
Annatko lastesi leikkiä vuokratalon lasten kanssa?
Annan. - Toivottavasti sinäkin annat, etkä ole ihan noin yksinkertainen, mitä on mielestäni luettavissa rivien välistä. En minä halua alkaa halveksimaan ja tuomisemaan ketään lasa siksi, että hänen vanhemillaan (ai vanhemalla) on aloudellne tilanne mikä on. - Tosieksi sille, että joku asuu ja elää vuokra-asunnossa saattaa olla ihan perusteltu ja hyvä syy. (Esimerikiksi veljen puolison siskon perhe rakentaa tällä hetkellä itselleen taloa. Asuvat tämän vuoksi vuokralla, Alkujaan kyllä aattelivat asua vanhassa kodissaan pidempään mutta se menikin kaupaksi "heti" ensimmäisesä näytöstä).
Ennen seuraavaa kertaa käy läpi teidän talon säännöt naapurin lasten kanssa niin, että heidän vanhempansa kuulevat ne myös.
Toinen vaihtoehto on, että lapset eivät tule teille sisäön leikkimään.
Miten paljon iloa teidän lapsille on naapurin lasten leikkiseurasta? Jos viihtyvät ja nauttivat lasten seurasta, ota teille leikkimään ja aloita kertomalla säännöt ja pitämällä niistä kiinni.
Lapsuuden kodissani kaverit vierailivat talon sääntöjä kunnioittaen. Vaikka kotonaan sai hyppiä sängyillä ja kiroilla yms, meillä ei saanut. Silti tulivat mielellään kyläilemään.
Ajattelin saman linjan pitää omien lasteni kavereiden kanssa. Ei se ole lapsillesikaan reilua tai kivaa, että toistuvasti joutuvat siivoamaan muiden sotkut. Ja ei, et ole nipo! Onneksi meidän lähipiirissä lapset ihan oma-aloitteisesti siivoavat leikit pois leikkien loputtua ja ennen lähtöään.
Jos teillä on lelut laatikoissa, niin voihan ne ikävimmin siivottavat lelut laittaa vaikka vanhempien sängyn alle kauhukakaroiden vierailujen ajaksi. Jättää vain esim. dinot lasten huoneeseen. Kun niillä on leikitty tarpeeksi ja ne palautetaan omassa laatikossaan sinulle, saavat valita toisen lelulaatikon. Tai ollaan vain ulkona ja ulkolelujen kanssa. Sisältä ei viedä leluja ulos. Kasvattajan rooliin taidat joutua 🙄 .
Olet nipo
Anna lasten leikkiä. Lelujen tietty järjestyskin taitaa olla vain äidin haluama asia.
Et missään vaiheessa huomannut, että lapset raahaavat pehmoleluja pihalle vesisateeseen?
Etkö sovi vanhempien kaa aikaa, koska tullaan hakemaan? Hyvissä ajoin sanotaan, että kohta tullaan hakemaan joten nyt ruvetaan siivoamaan leikkejä pois. En todellakaan oleta lapsen vanhempien tulevan meille siivoomaan.
Lapsia voi myös ohjata leikeissä eikä jättää keskenään suljettuun huoneeseen aiheuttamaan sotkua. Minäkin sanon, että uutta leikkiä ei aloiteta, ennen kun vanha on siivottu pois. Ei lattialle levitetä legoja, sitten barbeja, petsejä jne vaan ensin esim Legot -> siivous ja seuraava leikki.
Ensinnäkin asiat ei kovin helpotu tuollaisella vihjailulla. Jos teillä on legoille oma paikka niin kerrot sen lapsille ja jos ei usko niin legot kaappiin ylähyllylle. Kas! Ei mene sekaisin enää. Ja tuollaiset telepaattiset viestit itse naapureille ei kyllä varmana mene koskaan perille. Kannattaa lopettaa vihjailu ja ihan sanoa asiallisesti mitä ajattelee.
Sitten tuo pehmoshow. Tuon ikäisten perään voisi sen verran katsoa, etteivät raahaa kaikkia pehmoja pihalle. Neljä kakaraa sulla vauhdittana niin voi olettaa, että yhdessä keksivät jotain typerää. Ei tainnut taaskaan olla vaan naapureiden vika.
Tuo mekkojuttu joo, omat enkelisi eivät osallistuneet tähän piilotteluun mitenkään.. kun niin se vain on, että joukossa tyhmyys tiivistyy,hyvä että sanoit lapsille asiasta - tulkaa kertomaan. Miekan oli pojat paskoneet keskenään.
Oli miten oli olen kyllä huomannut, että monella vanhemmalla on ote hukassa ja heidän kanssaan on vaikea olla ystäviä. Pelkkää syyllisten metsästystä kun lapsia voisi yhdessä yrittää ohjata toimimaan oikein. Ei vaan riitä kapasiteetti kaikilla.
Ihan huomiona kuitenkin, että tottakai lapset käyttäytyy villimmin tuollaisissa "kaverikemuissa", heillä on hauskaa ja tulee enemmän vahinkoja. Älä päästä sitten kylään jos se rassaa, että lapsilla on hauskaa eikä hauskanpito yhtä hallussa kuin tylsistyminen keskenään. Saat kyllä täältä av-raadin paras kasvattaja -palkinnon, mutta mitä se tosi elämässä vastaa....
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut konkreettisesti, että teillä leikitään vain yksillä leluilla kerrallaan? Silti sekään ei välttämättä auta tuohon laatikoiden tyhjentämiseen. Olen työssä mm. MLL:n perhekahvilassa, ja siellä näkee, että vaikka vanhempi kuinka yrittäisi estää lelujen kaatamista, niin jotkut lapset rakastavat sitä, että lattialta etsii suosikkilelunsa.
Hyvä, että sanoit mekon rikkoutumisesta, ja sitä, että pitää tulla sanomaan, jos jotain on rikkoutunut. On ihan tavallista, joskaan ei suotavaa, että lapsi tuolla tavalla peittelee vahinkoa.
Mielestäni et ole nipo, jos et jaksa naapurin lapsia. Olisi kuitenkin etu, että ihan naapurissakin olisi leikkikavereita. Siksi ehdottaisin sitä, että sovitte joskus leikkitreffit, mutta istut koko ajan leikkihuoneessa, ja ohjaat toimintaa. Jos osan kaapeista saa kiinni, niin laitatte ne kiinni ja esim. legot kokonaan pois toiseen huoneeseen.
Voitte vaikka sopia leikkitreffit tiettyjen lelujen ympärille: " tervetuloa leikkimään roolileikkejä, rakentelemaan Legoilla tai rakentamaan majaa kankaista.."
Ensinnäkin: aikuisen ei tarvitse olla ”leikkitreffien ohjaaja”. Olen itse työskennellyt 18 vuotta päiväkodissa lastentarhanopena ja varhaiskasvatuksen opettajana. Silti olen vankasti sitä mieltä, että lapsilla tulee olla myös itseohjautuvaa, vapaata leikkiä, jota aikuinen ei joka hetki ole ohjailemassa. Päiväkodissa on velvoite valvoa lapsia. Kotona pitää olla tilaa myös kehittää luovuutta ilman että vierellä on leikkiohjaaja.
Säännöt on hyvä kertoa lapsille, minkä reunaehtojen sisällä toimitaan tässä kodissa.
Minulla itselläni on 3 lasta, joista vanhin on aikuisuuden kynnyksellä ja nuorin alakoulussa. Parhaaksi tavaksi varmistaa kotona leikkien sujuminen olen itse kokenut sen, että omat lapset tietävät, mikä on ok ja mikä ei. Lapseni ovat itse kertoneet sääntöjä vieraille lapsille. Ei siitä muuten olisi tullut mitään, sillä meille on saanut tuoda kavereita koulun jälkeen ja me molemmat vanhemmat olemme käyneet töissä, yleensä kotona vasta klo 16 tai 17.
Vierailija kirjoitti:
Et missään vaiheessa huomannut, että lapset raahaavat pehmoleluja pihalle vesisateeseen?
Etkö sovi vanhempien kaa aikaa, koska tullaan hakemaan? Hyvissä ajoin sanotaan, että kohta tullaan hakemaan joten nyt ruvetaan siivoamaan leikkejä pois. En todellakaan oleta lapsen vanhempien tulevan meille siivoomaan.
Lapsia voi myös ohjata leikeissä eikä jättää keskenään suljettuun huoneeseen aiheuttamaan sotkua. Minäkin sanon, että uutta leikkiä ei aloiteta, ennen kun vanha on siivottu pois. Ei lattialle levitetä legoja, sitten barbeja, petsejä jne vaan ensin esim Legot -> siivous ja seuraava leikki.
Ensin Legot ja sitten seuraava leikki. Kuulostaapa yksinkertaiselta, mutta ei kaikilla ole samat säännöt ja käytöstavat. Tuo toimii, jos toisten lasten vanhemmat ovat samoilla linjoilla kasvatuksen suhteen. Monilla eivät ole.
Oma veikkaukseni on, että naapurin lasten vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet, kun sanoit teillä olevan vielä lelukaaos lattialla leikkien jäljiltä. Osassa perheitä ei raivata leikkejä lattioilta täsmällisesti. Osassa perheitä ei edes ole leluille omia säilytyskoreja.
Eipä ollut meilläkään, kun oli vain yksi lapsi. Leluja oli niin vähän, ettei ne ketään haitanneet olohuoneen nurkassa. Tajuttiin mieheni kanssa jossain vaiheessa, että muilla perheillä taitaa olla vähintään kymmenkertainen määrä leluja. Meillä oli 2-3-vuotiaalla pojalla v duploja, kävelykärry, mopo, pari rekka-autoa ja vauvanukke sekä kymmenkunta pehmokoiraa. Tuskin olisin edes ymmärtänyt, miksi jonkun toisen kodissa lelut ei saa olla pitkin lattioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko lastesi leikkiä vuokratalon lasten kanssa?
Annan. - Toivottavasti sinäkin annat, etkä ole ihan noin yksinkertainen, mitä on mielestäni luettavissa rivien välistä. En minä halua alkaa halveksimaan ja tuomisemaan ketään lasa siksi, että hänen vanhemillaan (ai vanhemalla) on aloudellne tilanne mikä on. - Tosieksi sille, että joku asuu ja elää vuokra-asunnossa saattaa olla ihan perusteltu ja hyvä syy. (Esimerikiksi veljen puolison siskon perhe rakentaa tällä hetkellä itselleen taloa. Asuvat tämän vuoksi vuokralla, Alkujaan kyllä aattelivat asua vanhassa kodissaan pidempään mutta se menikin kaupaksi "heti" ensimmäisesä näytöstä).
Herranjestas. Perusteltu syy asua vuokrataloissa. Ihan varmasti veljesi puolison siskon perhe on normaaleita vuokrataloasujia parempia ihmisiä, koska asuivat siellä noin hyvin perustellusta syystä. Minun perheeni asuu vuokrakodissa eikä tämän parempaa kotia saa ostamalla eikä rakentamalla. Mieti nyt vähän omaa asennettasi.
Vinkki: Pienten lasten vierailua varten kannattaa jättää vain osa leluista saataville. Esimerkiksi legot ja muut pienet rakennustilpehöörit on hyvä laittaa piiloon. Tottakai ne levittävät kaiken. Tuon ikäisiä lapsia joutuu valvomaan, etteivät tee mitään älytöntä, kuten raahaa pehmoleluja, satukirjoja, vaatteita ymv. sateeseen
Meillä annetaan vain osa leluista käyttöön. Kun tulee naapurin lapsia sanon jo ovella, esimerkiksi että voivat leikkiä tunnin ja sitten kerätään lelut pois. Opetelkaa hyvät ihmiset tämä etukäteen ohjeistaminen. Silloin kaikki sujuu hyvin.
Minusta se on ihan fiiksua katsia millaisessa seurassa oma lapsiviettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: aikuisen ei tarvitse olla ”leikkitreffien ohjaaja”. Olen itse työskennellyt 18 vuotta päiväkodissa lastentarhanopena ja varhaiskasvatuksen opettajana. Silti olen vankasti sitä mieltä, että lapsilla tulee olla myös itseohjautuvaa, vapaata leikkiä, jota aikuinen ei joka hetki ole ohjailemassa. Päiväkodissa on velvoite valvoa lapsia. Kotona pitää olla tilaa myös kehittää luovuutta ilman että vierellä on leikkiohjaaja.
Säännöt on hyvä kertoa lapsille, minkä reunaehtojen sisällä toimitaan tässä kodissa.
Minulla itselläni on 3 lasta, joista vanhin on aikuisuuden kynnyksellä ja nuorin alakoulussa. Parhaaksi tavaksi varmistaa kotona leikkien sujuminen olen itse kokenut sen, että omat lapset tietävät, mikä on ok ja mikä ei. Lapseni ovat itse kertoneet sääntöjä vieraille lapsille. Ei siitä muuten olisi tullut mitään, sillä meille on saanut tuoda kavereita koulun jälkeen ja me molemmat vanhemmat olemme käyneet töissä, yleensä kotona vasta klo 16 tai 17.
Komppaan tätä! Lapset "laitostuvat" jos heitä joku koko ajan ohjaa ja määrää. Myöhemmin he eivät edes osaa leikkiä keskenään, vaan odottavat että aikuinen on aina mukana sanomassa ja viihdyttämässä ja ohjaamassa, muuten tulee riitaa. Tavaranpaljous on nykyajan ongelma, sitä tavaraa ja leluja on niin paljon, että sotkua ei voi välttää. Ja kaikki tavara on valmiiksi ajateltua, legotalotkin tehdään kuvan ohjeiden mukaan, ei tarvitse itse kehitellä mitään omasta päästä. Jos oliskin pari pehmoa, niin niiden pesu ei kävisi työstä, mutta kun niitä lienee kymmeniä, niin onhan se ongelma. Muttei lapsia voi oikein tästä syyttää.
Et ole