Jokainen työtön ansaitsee paja mahdollisuuden!
Meillä on yhteiskunnassa kauhea ilmapiiri, että työtön on syyllinen ja rikollinen. Jokaisella meillä on ihmisarvo ja jokaiselle täytyy suoda paja tilaisuus. Paja kokemukset ja onnistumiset voisivat tuoda itseluottamusta, joka voisi johtaa lopulta jopa työllistymiseen! Olettekos miettineet sitä? Suomessa on ihan kummallinen, paja suhtautuminen työttömiin.
Kommentit (77)
Mammoilta menee smootti pajaläppä ohi, alotus liittyy kannabiskulttuuriin
Baja California, maa-aan
Itse muistan tuon lähihoitajatuputuksen jo ysäriltä, se oli jo silloin joku patenttiratkaisu työvoimaministeriön työkalupakissa. En koskaan ymmärtänyt sitä, sillä mielestäni varsinkaan tuollaisiin oletettavasti ihmisläheisiin hommeleihin ei todellakaan kannattaisi pakottaa/tuputtaa/usuttaa ihmisiä jotka eivät niihin hommiin halua/sovellu/kykene. Ja lisättäköön että arvostan kyllä lähäreitä.
Mammat on kireenä, kun toiset haluu pajautella ..
Zinc
Säästäkää minut tältä ansaitsemiselta.
Suomessa on vallalla käsitys, että naisella on hoivavietti. Kaikki työttömät naiset hoitamaan vanhuksia. Itse inhoan vanhuksia, en voisi ikinä perseitä pestä, enkä siedä dementikkoja. Oma isänikin ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajien tarpeen vielä ymmärrän ja sen että koulutetaan alalle jolla on töitä. Mutta hoitakaa ne työolot kuntoon. Hoitotyö on mennyt aivan hirveäksi ja koko ajan menee pahempaan suuntaan. Olen mieluummin nälkärajalla kuin teen sitä.
Toisaalta kaikki eivät sovellu hoitoalalle, eikä heitä ole mitään järkeä kouluttaa vaikka työolot olisivatkin kunnossa.
Itse kuulun näihin jotka eivät ole aivan omimmalla alallaan. Ei näy kenenkään kohtelussa eli en ole mikään hirviö mutta olen täysin toisenlaiseen työhön sopiva, en pidä työstä, vihaan työaikoja ja työn raskautta. Tunnen myös monta todella korkeasti koulutettua jotka on lopulta kurssitettu hoitoalalle. Onko järkeä vai ei. Niin, kuka nyt sitten soveltuu millekin alalle. Aika harva on toisaalta unelmatyössään, ja toisaalta täysin soveltumattomia on aika vähän. Vanhuspuolen ongelmat johtuvat niukoista henkilöstöresursseista eikä mistään kiduttajahoitajista.
Kyllä ne työolot ovat suuri syy sairaspoissaoloihin ja työssä viihtymättömyyteen. Elimistö on jatkuvassa stressitilassa. Itse voisin tehdä kokopäivätyötä jos työssä ehtisi edes perehtyä uusiin asioihin, jotka kuitenkin vaikuttavat toisten ihmisten henkeen ja terveyteen.
Että semmoista. Katsokaa kaksi kertaa ennen kuin lähdette työkkärin pakottamana.
Täällä pajatoimintaan joutuneet tekevät taidetta ja käsitöitä, joita sitten myydään kovalla hinnalla kaupungin tapahtumissa.
On ihmisiä, joille pajatoiminta on oikeasti järkevää ja hyödyllistä, mutta yleisellä tasolla sitä pitäisi rajata ja muuttaa voimakkaasti.
Eikä ansaitse. Sinä et henkkoht tunne jokaista työtöntä, joten pidä pääsi kiinni ap.
En usko, että pajatoiminta auttaa ketään maisteria tai DI:ä työllistymään.
Viihdyn pajalla eikä työkkäri hätyyttele oudoilla (paskatöillä & palkalla) ja turhilla työhönosoituksilla eikä tarvitse töitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pajatoiminta ei KOSKAAN johda mihinkään hyödylliseen.
Kyllä johtaa. Esimerkiksi itselläni se palautti takaisin ihmisten pariin, antoi pariksi vuodeksi työpaikan siinä kohtaa kun en olisi ollut kykenevä ihan täysillä työtä tekemään ( kouluttauduiin myös pajoille ohjaajaksi), ja sen jälkeen tiesinkin mitä haluan opiskella, millaisen uran työelämässä tehdä.
Olen myös ADHD-ihminen, ja se pajatoiminta antoi itselleni tilaisuuden loistaa ja saada tarvittavaa itsetuntoa peruskoulun ja lukion koulukurin jäljiltä. Tuolloin ei siis ollut itselläni vielä diagnoosia, ja sain vaan aina kuulla olevani häirikkö jne.
Pajan jälkeen kävin AMK:n, ja sen jälkeen olen tehnyt töitä kohta 20 vuotta.
Kelpaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pajatoiminta ei KOSKAAN johda mihinkään hyödylliseen.
Kyllä johtaa. Esimerkiksi itselläni se palautti takaisin ihmisten pariin, antoi pariksi vuodeksi työpaikan siinä kohtaa kun en olisi ollut kykenevä ihan täysillä työtä tekemään ( kouluttauduiin myös pajoille ohjaajaksi), ja sen jälkeen tiesinkin mitä haluan opiskella, millaisen uran työelämässä tehdä.
Olen myös ADHD-ihminen, ja se pajatoiminta antoi itselleni tilaisuuden loistaa ja saada tarvittavaa itsetuntoa peruskoulun ja lukion koulukurin jäljiltä. Tuolloin ei siis ollut itselläni vielä diagnoosia, ja sain vaan aina kuulla olevani häirikkö jne.
Pajan jälkeen kävin AMK:n, ja sen jälkeen olen tehnyt töitä kohta 20 vuotta.
Kelpaako?
20 vuotta sitten työllistyminen oli helpompaa kuin nykyään. Minäkin olin 1980-luvun lopussa kunnan työpajalla tekemässä kuusituntista päivää. Ja arvatkaa mitä?
Siitä maksettiin normaalia tuntipalkkaa joka oikeutti eläkkeeseen.
Noista paja touhuista tulee vaan mieleen aikuisille suunnattu "päiväkoti" xD
Vierailija kirjoitti:
Noista paja touhuista tulee vaan mieleen aikuisille suunnattu "päiväkoti" xD
Sitähän se onkin. Enkä tiedä mikä kuningasidea se on, että mieluummin laitetaan karenssin uhalla tuollaiseen päiväkotiin kuin päästetään opiskelemaan jotain hyödyllistä ja mahdollisesti työllistävää, esimerkiksi päivittämään aiempaa koulutusta.
Toiminta pitäisi muuttaa koulutukseksi.
Olisi koodausta, tulityökorttia, hygieniapassia tai vaikka ajokorttiin lisää kirjaimia.
Uudet taidot parantavat työllistymistä, ei mikään mölkkyjen askartelu.
Vierailija kirjoitti:
Minä, 58v nainen, jouduin pajalle töihin, kokoamaan ruuvipusseja. Meillä on iso kasa ruuveja edessämme, pussitamme niitä, 4h päivässä. Luulivat tämän auttavan työttömyyteeni. Jouduin 15 vuoden uraltani yt-neuvotteluissa työttömäksi media-alalta, en suostunut lähihoitajakoulutukseen, jota minulle tyrkytettiin karenssin uhalla. En sovellu alalle. Täällä nyt pussitetaan ruuveja, te-toimiston mahtikäskystä. Erittäin motivoivaa. Suomi nousuun.
Uskomatonta, jos työkkäri voi muka pakottaa lähihoitajakoulutukseen. Pakottaako ne myös miehiä, niitä ei hirveästi koulutuksessa näkynyt, 2/30. Joillain on myös rikosrekisteri joka estää ensimmäisen osan koulutuksesta kokonaan.
Jännittää, mitä tapahtuu jos itse koskaan palaan työkykyiseksi. Sairastuin aikanaan psykoosiin oltuani puoli vuotta lähihoitajakoulutuksessa ":D" tuli huomattua ettei ala ns sovi minulle...
Vierailija kirjoitti:
Toiminta pitäisi muuttaa koulutukseksi.
Olisi koodausta, tulityökorttia, hygieniapassia tai vaikka ajokorttiin lisää kirjaimia.Uudet taidot parantavat työllistymistä, ei mikään mölkkyjen askartelu.
Tulityökortti, työturvallisuuskortti, ensiapukoulutus ja hygieniapassi varsinkin olisi hyödyllisiä ja aivan varmasti edistäisi työllistymistä paremmin kuin mölkkyjen askartelu. Minulla meni työttömyysaikana sekä tulityö- että työturvallisuuskortti vanhaksi ja ne on itse maksettavaksi niin kalliita, ettei vaan ollut rahaa uusia.
Kristiina xx kirjoitti:
En usko, että pajatoiminta auttaa ketään maisteria tai DI:ä työllistymään.
Uusi TE-virkailija ehdotti minulle pajatyöskentelyä, jotta voisin totutella työelämään palaamiseen. Minä olen tehnyt koulutustani vastaavia töitä 25 vuotta ja siitä kolmanneksen yrittäjänä, joten meiltä menivät sukset hetkeksi ristiin. Olen halukas lähtemään töihin vaikka heti huomisaamuna, jos vain palkallinen työpaikka löytyy. Otin loukkauksena virkailijan selittelyt siitä, että olisihan siellä seuraa ja aamuherätyksiinkin tottuisi vähitellen - järjestettyä seuraa en tarvitse ja työttömyyteni aikana olen herännyt säännöllisesti aamukuudelta. Olen päihteetön, työkykyinen maisteri ja ammatillinen opettaja, mutta TE-toimiston silmissä selvästi vajaavaltainen työnvälttelijä.
Tästä olisi tehtävä juttu, että miksi työttömäksi jääneitä pakoitetaan lähihoitajiksi, karenssin uhalla? Tämä on syy siihen, että hoitajina toimii niin paljon ihmisiä, jotka ovat pakkokoulutettuja alalle, vaikka heitä ei ala kiinnosta vähääkään. Osa inhoaa vanhustyötä, heidät on pakoitettu alalle uhkaamalla karensseilla. He tekevät töitä, joita inhoavat, kun eivät saa muuta mahdollisuutta. Vanhusten kohtelu on sen mukaista.