Jokainen työtön ansaitsee paja mahdollisuuden!
Meillä on yhteiskunnassa kauhea ilmapiiri, että työtön on syyllinen ja rikollinen. Jokaisella meillä on ihmisarvo ja jokaiselle täytyy suoda paja tilaisuus. Paja kokemukset ja onnistumiset voisivat tuoda itseluottamusta, joka voisi johtaa lopulta jopa työllistymiseen! Olettekos miettineet sitä? Suomessa on ihan kummallinen, paja suhtautuminen työttömiin.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
En usko, että pajatoiminta auttaa ketään maisteria tai DI:ä työllistymään.
Uusi TE-virkailija ehdotti minulle pajatyöskentelyä, jotta voisin totutella työelämään palaamiseen. Minä olen tehnyt koulutustani vastaavia töitä 25 vuotta ja siitä kolmanneksen yrittäjänä, joten meiltä menivät sukset hetkeksi ristiin. Olen halukas lähtemään töihin vaikka heti huomisaamuna, jos vain palkallinen työpaikka löytyy. Otin loukkauksena virkailijan selittelyt siitä, että olisihan siellä seuraa ja aamuherätyksiinkin tottuisi vähitellen - järjestettyä seuraa en tarvitse ja työttömyyteni aikana olen herännyt säännöllisesti aamukuudelta. Olen päihteetön, työkykyinen maisteri ja ammatillinen opettaja, mutta TE-toimiston silmissä selvästi vajaavaltainen työnvälttelijä.
Täällä oli joskus keskustelua siitä, että nuo "paja mahdollisuudet" ovat koulutetuille ja osaaville työttömille paitsi ammatillisesti niin myös sosiaalisesti hyödyttömiä. Usein etenkin pienillä paikkakunnilla niihin lykätään sekaisin kaikki elämäm_koululaiset (joista osalla mm. selviä antisosiaalisia piirteitä), hoitamattomasta mielenterveys- tai päihdeongelmasta kärsivät sekä tyhjän päälle jääneet neurokirjolaiset, joilla on puutteita toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Koulutettu ja osaava ihminen on tällaiselle porukalle punainen vaate, osa ilkeilee joko avoimesti tai selän takana etkä voi luontevasti keskustella kenenkään kanssa. Osa saattaa myös ripustautua, kun huomaa sinun olevan "normaali" ihminen ja hakea sinusta pelastajaa itselleen. Kävin joskus hyvin nuorena tällaisen pajajakson, sittemmin olen parissa pajassa ollut itse ohjaajana ja kyllä ne ikävä kyllä lähinnä syrjäyttävät ja lannistavat fiksun, kehityiskelpoisen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on niin epäselvä ja muutenkin vähän lapsellisen kuuloinen, että ehkä sinulle se pajatoiminta voisikin olla hyödyksi.
Etkö ymmärrä? Paja mahdollisuus!
Sä olet kyllä vielä pimeämpi kuin se munsalan kansallispuku jankuttaja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin koin silkkana vittuiluna, että jouduin pajalle askartelemaan samanlaisia tuotteita mitä olisin voinut tehdä yrittäjänä työkseni, jos sellaisista oltaisiin valmiita maksamaan järkeviä hintoja. Olisin myös pystynyt ohjaamaan sitä hemmetin askartelupajaa.
Nimenomaan. Niissä useimmiten asiakkaat on ohjaajia etevämpiä ja osaavampia. Itseäkin vtuttaa kun osaan ja haluan tehdä laadukasta jälkeä. Mä suunnittelen tuotteen, mietin kuinka se tehdään ja toteutan sen, ratkon ongelmat itse. En mä ole ohjaajilta saanut mitään ratkaisuja tai opastusta. Sit tuote viedään myymälään, hintaa 50e ja mä saan 9e/päivä vaikka teen osin ohjaajankin kun työt 🙄 Hyvä juttu on, että yksi asiakkaista on saanut ihan oikean työpaikan ohjaajana kun oli monta vuotta ollut asiakkaana.
Mun mielestä tuolla vois olla joku provisiosysteemi, tekijä sais provikat myydyistä tuotteista. Se vois motivoida opettelemaan tekemään paremmin, kyllä siellä erottaa kuka osaa ja kun ei.
Tuo 9euroakin voisi muuttaa tuntipalkaksi. Tajuan että oikeaa palkkaa ei haluta maksaa mutta esim 3-5e/h.
Minulla ei kyllä ollut minkäänlaista motivaatiota noissa hommissa. Tein kyllä hyvää jälkeä, mutta hitaasti enkä nähnyt vaivaa järkevämpien työtapojen yms. suhteen, enkä varsinkaan tuhlannut omia ideoitani työssä missä en saanut niistä mitään konkreettista hyötyä. Työpajan malleilla ja surkealla työtahdillani näpertelin yhden härpäkkeen tunnissa, vaikka omaan piikkiin sarjatyönä niitä olisi tehnyt helposti kymmenen.
Onko kenelläkään lisää pajatarinoita? Nämä on vähän kuin kauhuleffasta.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Uusi TE-virkailija ehdotti minulle pajatyöskentelyä, jotta voisin totutella työelämään palaamiseen. Minä olen tehnyt koulutustani vastaavia töitä 25 vuotta ja siitä kolmanneksen yrittäjänä, joten meiltä menivät sukset hetkeksi ristiin. Olen halukas lähtemään töihin vaikka heti huomisaamuna, jos vain palkallinen työpaikka löytyy. Otin loukkauksena virkailijan selittelyt siitä, että olisihan siellä seuraa ja aamuherätyksiinkin tottuisi vähitellen - järjestettyä seuraa en tarvitse ja työttömyyteni aikana olen herännyt säännöllisesti aamukuudelta. Olen päihteetön, työkykyinen maisteri ja ammatillinen opettaja, mutta TE-toimiston silmissä selvästi vajaavaltainen työnvälttelijä.
Mikä ihmeen olettamus on tämä, että jokainen työtön ihminen tarvitsee jotain ihmeen "säännöllistä päivärytmiä" jonkun puuhailukerhon avulla ihan kuin normaali, kouluja käynyt, ongelmaton ihminen ei osaa herätä aamulla, käydä p...alla, syödä ja mennä illalla nukkumaan ihan omin neuvoin. Seuraa? Minulla on jo seuraa, normaaleja ihmissuhteita. Ei siihenkään pajaa tarvita ja jos joku on yksinäinen niin ei samoin siihenkään vaan järkevän tekemisen kautta. Ja työnhakuvalmennus, ihmiselle joka on ohjannut muita tekemään työhakemuksia. t. toinen maisteri
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
TE-toimistollahan ei käsittääkseni ole edes kompetenssia määritellä kenenkään persoonaa. Minusta tuntuu että jatkuvasti TE-toimisto astuu tiettyjen rajojen ylitse patistellessaan ja ahdistellessaan työttömiä ihmisiä. Ei se, että työtön saa jotain työttömyyskorvausta, ole peruste sille, että virkailija suhtautuisi työttömään kuin varkaaseen joka vie virkailijan lompakosta rahaa. Siltä tosin monesti tuntuu työkkärin kanssa asioidessa.
Pajoja on tulossa lisää ensi vuonna. Ihanaa saada enemmän valinnanvaraa ja upeita työllistymismahdollisuuksia, kiitos hallitukselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mikä ihmeen olettamus on tämä, että jokainen työtön ihminen tarvitsee jotain ihmeen "säännöllistä päivärytmiä" jonkun puuhailukerhon avulla ihan kuin normaali, kouluja käynyt, ongelmaton ihminen ei osaa herätä aamulla, käydä p...alla, syödä ja mennä illalla nukkumaan ihan omin neuvoin. Seuraa? Minulla on jo seuraa, normaaleja ihmissuhteita. Ei siihenkään pajaa tarvita ja jos joku on yksinäinen niin ei samoin siihenkään vaan järkevän tekemisen kautta. Ja työnhakuvalmennus, ihmiselle joka on ohjannut muita tekemään työhakemuksia. t. toinen maisteri
Juuri näin. Minä voisin järjestää käden käänteessä parin päivän tehokurssin, josta olisi suoraan ammattitaitoa kohentavaa hyötyä TE-toimiston asiakkaille ja virkailijoille ja työnhakuvalmennuskurssien ohjaajille ja monille kurssitettaville. Kirpaisee, kun jokainen minulle uusi TE-virkailija ehdottaa minulle menemistä kurssille, jollaisia olen itse pitänyt hyvällä menestyksellä reilut kaksikymmentä vuotta. Vielä enemmän kirpaisee, kun oletetaan, että toistakymmentä vuotta omaa yritystä pyörittänyt ihminen tarvitsisi turvallista ympäristöä, jossa harjoitella työelämässä tarvittavia taitoja, sängystä nousemista ja aikataulussa pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vuosikausia työelämässä ollut ei edes passivoidu mitenkään siitä, että vaikka vuodenkin eläisi jossain muussa kuin virka-aikarytmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Täällä oli joskus keskustelua siitä, että nuo "paja mahdollisuudet" ovat koulutetuille ja osaaville työttömille paitsi ammatillisesti niin myös sosiaalisesti hyödyttömiä. Usein etenkin pienillä paikkakunnilla niihin lykätään sekaisin kaikki elämäm_koululaiset (joista osalla mm. selviä antisosiaalisia piirteitä), hoitamattomasta mielenterveys- tai päihdeongelmasta kärsivät sekä tyhjän päälle jääneet neurokirjolaiset, joilla on puutteita toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Koulutettu ja osaava ihminen on tällaiselle porukalle punainen vaate, osa ilkeilee joko avoimesti tai selän takana etkä voi luontevasti keskustella kenenkään kanssa. Osa saattaa myös ripustautua, kun huomaa sinun olevan "normaali" ihminen ja hakea sinusta pelastajaa itselleen. Kävin joskus hyvin nuorena tällaisen pajajakson, sittemmin olen parissa pajassa ollut itse ohjaajana ja kyllä ne ikävä kyllä lähinnä syrjäyttävät ja lannistavat fiksun, kehityiskelpoisen ihmisen.
Äläkä unohda sitä, että koulutetulle ja työkykyiselle nuo voivat olla todella nöyryyttäviä kokemuksia.
Ihminen, joka on ollut vuosikymmeniä töissä, joutuu työttömäksi jäätyään jonnekin orjapajalle ruuveja pussittamaan, "elämänhallinnan vuoksi", on kyllä täyttä v..tuilua te-toimiston puolelta. Halutaan nöyryyttää ihmisiä ja käyttää valta-asemaa hyödyksi. Pienet ihmiset te-toimistoissa kyykyttävät itseään kokeneempia. Saavat kai jotain sadistista tyydytystä asiasta.
Pajat ovat pelastuksemme! Pajoista ikuisuuteen! Kaikki kunnia pajoille!
Näissä pajoissa työskentelevät projektikoordinaattorit ja melkein kaikki muutkin työttömistä leipänsä saavat, hyvä että heillä on joku suojatyö. Noista yksikään ei pärjäisi yritysmaailman normaaleissa töissä. Heidän toimenkuvaansa kuuluu tehdä vähän paperitöitä ja lopun aikaa haukkuvat työttömiä. Säälittävää porukkaa, jotka eivät osaa mitään. Heidän pajoiltaan 80 % on työllistämiskelpoisempia kuin he itse.
Jokainen työtön ansaitsee työmahdollisuuden, jolla hankkii oman elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työtön ansaitsee työmahdollisuuden, jolla hankkii oman elantonsa.
Työttömyys kuuluu kapitalismiin.
Jokainen työttömiä pajoihin haluava tunkija ansaitsee ihan ikioman pajamahdollisuutensa jäätyään karman avittamana seuraavissa yt-neuvotteluissa omasta suojatyöpaikastaan ulos!;)
Vierailija kirjoitti:
Tuo pajatoiminta ei KOSKAAN johda mihinkään hyödylliseen.
Kyllä voi johtaa. Poika pääsi pajatoimintaan ja sieltä ohjaajat suosittelivat työpaikkaa. Poika pääsi töihin ja opiskelee parhaillaan AMK:ssa.
Kyse oli itsetunnosta, jota pajatoiminta ja ohjaajat saivat nostettua. Tietysti oma asenne ratkaisee. Jos ei viitsi edes yrittää niin tulos on nolla.
Vai että oikein aamuherätyksiin näissä höpö-päivähoitopaikoissa tottuisi, itseäkin v**uttaa tuo alentuva holhoaminen, mitä työkkärit ns. valmentajineen (turhakkeita myös nämä kosultin p**keleet tai mitä liekään) harrastavat, jos herää joka aamu muutenkin vaikka viideltä, niin onkohan tarpeeksi aikaisin vai keskiyölläkö se työttömän taukoamaton työnhaku pitää aloittaa tai siis olla lopettamattakaan eli hakea 24/7 töitä joita ei ole olemassakaan tai saati joihin ei vaan tule ikinä valituksi, kun hakijoita jostakin syystä riittää muutama muukin?!
Nimenomaan. Niissä useimmiten asiakkaat on ohjaajia etevämpiä ja osaavampia. Itseäkin vtuttaa kun osaan ja haluan tehdä laadukasta jälkeä. Mä suunnittelen tuotteen, mietin kuinka se tehdään ja toteutan sen, ratkon ongelmat itse. En mä ole ohjaajilta saanut mitään ratkaisuja tai opastusta. Sit tuote viedään myymälään, hintaa 50e ja mä saan 9e/päivä vaikka teen osin ohjaajankin kun työt 🙄 Hyvä juttu on, että yksi asiakkaista on saanut ihan oikean työpaikan ohjaajana kun oli monta vuotta ollut asiakkaana.
Mun mielestä tuolla vois olla joku provisiosysteemi, tekijä sais provikat myydyistä tuotteista. Se vois motivoida opettelemaan tekemään paremmin, kyllä siellä erottaa kuka osaa ja kun ei.
Tuo 9euroakin voisi muuttaa tuntipalkaksi. Tajuan että oikeaa palkkaa ei haluta maksaa mutta esim 3-5e/h.