Kun lasten äidin ja isän roolit elatusvelvollisena vaihtuvat
Mitä tapahtuisi jos lapset asuvat isän luona ja äiti on elatusvelvollinen?
Näin kävi meillä, johtuen lasten äidin erinäisistä ongelmista pärjäämisessä lasten kanssa yksin. Sovittaessa oikeudessa lasten asumisesta jouduin kuitenkin myöntymään erikoisuuteen – lapsilisärahat menevät edelleen äidille. Jos en tästä olisi sopinut, oltaisiin menty oikeuskäsitelyyn, mikä olisi tullut minulle kalliiksi. Kun pelkästään sovittelu maksoi lakimiespalkkioina 2 500 euroa, olisi oikeuskäsittely maksanut monin verroin, kun taas työttömälle äidille se oli ilmaista.
No nyt ollaan siis tilanteessa, että lapset asuvat luonani ja yöpyvät parina päivänä viikossa äitinsä luona – useimpina muina iltoina ex-puolisoni tulee luokseni ja vietämme illan yhdessä.
Mutta lapsilisärahat yksinhuoltajakorotuksineen siis menevät edelleen äidille. Hän on kyllä ostanut enimmät lasten vaatteet niistä, pääasiassa kirpputorilta, alle 100 € kuukaudessa, jolloin hänelle jää noin 250 € kuukaudessa. Itsellenikin olisi sille käyttöä, kun joudun kuitenkin kaikki lasten muut kulut maksamaan.
Kun lapset asuivat äitinsä luona, en miehenä saanut 320 €/kk vaan jouduin maksamaan 360 €/kk.
Nyt olen vaatinut lapsilisärahoja itselleni. Siitä sitten tulee ivallinen huomautus, että mitäs sovit oikeudessa. Siitä sitten ivallisesti totean, että etpä sitten tästä eteenpäin näekään lapsiasi muuta kuin mitä sovittiin oikeudessa.
No hän tietenkin perustelee tarvettaan saada lapsilisärahat kaikella mahdollisella. Lasten käydessä hänen luonaan hän tarvitsee huonekaluja, hoitotarvikkeita, vaatteita ja ruokaa. Se toki maksaa, totta. Hän on myös perustellut, että tarvitsi ajokortin ja auton päästäkseen tapaamaan lapsia helpommin, joten nekin ovat lasten kuluja. Isompi asunto mahdollistaa lasten yöpymisen. Joten kyllä hän tarvitsee sen lapsilisärahan itselleen.
Tuota, sellaisia ei siis ikinä hyväksyttäisi miehen perusteeksi saada yhtään mitään rahaa itselleen. Jos lapset tapaavat isäänsä ja peräti asuvat isänsä luona, isä maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Ja päälle siis yleensä maksaa ne elatusmaksut.
Koko eromme itse asiassa pitkälti johtui rahasta ja sosiaalituista. Vaimoni ei halunnut maksaa yhteisestä vuokrastamme 200 €/kk kun itse maksoin 800 €/kk, mutta pois muuttamalla hän sai vuokratuella ja muilla tuilla aika ison asunnon ilmaiseksi. Riidellessä hän uhkaili vaatia elatusmaksut jos ei saa mitä haluaa, että käyn hänen luonaan joka ilta ja autan lasten kanssa. Sitten tuli vielä se riita ehkäisystä, kun vaati minua menemään sterilisoitavaksi. Elatusmaksut olivat siten puhtaasti rangaistus, joilla hän uhkaili ja sitten toteutti. Saihan hän toki siitä rahaakin, mikä ei tosin mennyt lasten elatukseen.
Tässä niitä paljon puhuttuja naisten tasa-arvo-ongelmia.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla JOUDUIT suostumaan siihen, että lapsilisät maksetaan naisen tilille? Pitelivätkö he asetta ohimolla vai mitä?
Ohimoani osoitettiin lähinnä rahallisesti. Ensinnäkin, kuten edellä mainitsin, oikeudenkäynti olisi saattanut tulla minulle hyvin kalliiksi. Oman lakimieheni palkkio oli 190 €/tunti + ALV = 235 €/tunti, ex-vaimolle oikeusavustaja taas oli ilmainen. Oikeudenkäynnistä valmisteluineen tulee helposti kymmeniä työtunteja.
Toisekseen, olisin saattanut hävitä jutun, jolloin olisin joutunut maksamaan omani ja mahdollisesti muitakin oikeuskuluja, ja tietenkin päälle ne elarit.
Sopimiseen vaikutti myös se, että luulin sopineeni vain lapsilisärahan perusosasta ja saavani yksinhuoltajakorotuksen, mutta se olikin kytketty perusosaan. Ajatuksenani oli myös, että vaikka perusosakin oli liikaa, se mahdollisti ex-vaimoni asumisen 60 m²:n asunnossaan sen jälkeen, kun lasten vaikutus asumistukeen poistuu. Hän kuitenkin muutti pieneen 20 m²:n asuntoon, jolloin tätäkään perustetta ei enää ollut.
– AP
Oletko provo vai mitä?
En jaksa nyt sittenkään kirjoittaa koko pidempää selostusta, mutta... Sinä itse päätit hyväksyä tuon sopimuksen. Sun oma moka. Kyllä ne muutkin äidit ja isät mielummin taistelevat oikeuksiensa puolesta, sen sijaan että suostuvat tuollaisiin juttuihin. Ei ongelma ole siis systeemissä, vaan sinussa itsessäsi. Voit asian käydä hoitamassa, mutta sen sijaan haluat itkeä täällä palstalla ongelmastasi, minkä itse olet aiheuttanut.
Voin kuvitella miten ylläolevan kirjoittaja on onnellisena hykerrellyt naputellessaan. Pääseepä vittuilemaan verkossa. Ihmiset ovat paskamaisia sillä tapaa.
Asiaa ei voi viedä uudelleen oikeuteen, ellei tilanne ole jotenkin olennaisesti muuttunut.
Kelaan on toki tarkoitus ottaa yhteyttä ja selvittää, voiko sovitun peruuttaa ilman uutta oikeuskäsittelyä.