Ateistit: Haittaako teitä jos lapsenne laulaa virsiä?
Miten teillä kenen lapsi ei kuulu kirkkoon, saako teidän lapsi osallistua uskonnon opetukseen vai kiellättekö TE sen? Haittaako TEITÄ jos koulun tai päiväkodin juhlassa lauletaa virsiä?
Kommentit (25)
Meillä aikuiset päättävät lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta, ja meillä ei lapset osallistu uskonnon tunneille vaan elämänkatsomustietoon. Kun lapsi on tarpeeksi vanha, hän voi vaihtaa uskonnon tunneille jos haluaa.
Suvivirsi tai vastaava yksittäinen virsi ei minua haittaa, mutta uskonnolliset päivänavaukset ym. jättäisin väliin.
Ei haittaa, itsekin laulan virsiä, esim. Onneni on olla on yksi lempparini mitä usein lauleskelen suihkussa. Käyvät myös uskonnontunneilla.
Ei haittaa Suvivirsi. Lapsi ei ole uskonnon opetuksessa eikä käy kirkossa jumalanpalveluksissa, koska mielestäni ET on yleissivistyksen kannalta paljon fiksumpaa. Tämän takia virsitilaisuuksia tuskin kamalasti tulee. Mutta Suvivirsi on aika paljon muutakin.
Käymme kirkoissa sitten kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta muuten. Ei tietty jumalanpalveluksissa ellei joku mene naimisiin kirkossa tms.
Ei haittaa. Minusta virret on vain lauluja muiden joukossa. Se, että sen laulaminen olisi jotain uskonnonharjoittamista, vaatii mielestäni sen, että itse uskoo (Jumalaan tai mihin nyt ikinä). En minäkään muslimiksi muutu tai koe tulleeni käännytetyksi, jos joku lukee minulle Koraania. Minulle se on kirja muiden joukossa, koska en usko siihen.
Olen agnostikko, vastaan silti koska mieheni on ateisti.
Asumme Helsingissä ja päiväkotiryhmässä, jossa poikamme on, kaikki muut lapset kuuluvat kirkkoon. Olemme antaneet luvan viedä lapsen kirkkoon, hän saa osallistua myös uskonnollisiin lauluhetkiin ym. Tämä ihan siksi, että muuten hän jäisi porukan ulkopuolelle.
5-vuotias on todennut, että ei oikein usko "niihin Jeesuksiin", johon olemme vain todenneet "niinkö, miksi et?" ja kertoneet omista ajatuksistamme. Jos lapsi myöhemmin kääntyisi uskoon, se olisi ihan yhtä hyväksyttävää.
Olen ateisti, mutta kyllä mielestäni Suvivirsi kuuluu kevätjuhliin. Eihän sitä tarvi virtenä miettiä, vaan kevätjuhlalaununa. silloin alkaa koululaisilla kesä, kun suvirsi on laulettu.
Saa osallistua. Itse asiassa meidän tytär on uskovainen, tuli uskoon helluntaiseurakunnan lasten kesäteltalla. Ei haittaa minua mitenkään. Eikä minulla muutenkaan ole mitään kenenkään uskomuksia vastaan, itse vaan en näe syytä uskoa että olisi mitään jumaluuksia olemassa.
Ei haittaa.
Itsekin 80-90 -luvuilla osallistuin ev lut uskonnon tunneille ja muuhun siihen liittyvään oheistoimintaan, sillä olin koulun ainoa kirkkoon kuulumaton.
Lauloin antaumuksella kaikki virret ja opettelin Isä meidän -rukouksen ja uskontunnustuksen ja sain hyviä numeroita uskonnosta. Eipä siitä minun maailmankuvaani mitään tarttunut paitsi tietoisuus siitä, että jotkut uskovat Jeesukseen ja ovat luterilaisia.
Ateisti täälläkin; Saa laulaa virsiä ja saa osallistua uskonnontunneille jos haluaa (todennäköisesti valitsee sen tunnin, jossa enemmän kavereita), eikä haittaa virsienlaulaminen.
Pakkosyöttö ja pelottelu sen sijaan ei käy.
Mieheni on ateisti ja minä (kai) agnostikko, mutta liityin takaisin kirkkoon kun sain lapseni. Jotenkin minulle tuli sellainen tunne että haluan hänen saavan saman uskonnolisen kasvatuksen kuin minä, saa käydä pyhäkoulussa, seurankunnan leireillä ja rippikoulussa halutessaan. Ja saa erota kirkosta sitten jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:00"]
Miten teillä kenen lapsi ei kuulu kirkkoon, saako teidän lapsi osallistua uskonnon opetukseen vai kiellättekö TE sen? Haittaako TEITÄ jos koulun tai päiväkodin juhlassa lauletaa virsiä?
[/quote]
Miten teillä kenen lapsi kuuluu kirkkoon, saiko teidän lapsi päättää haluaako tulla kastetuksi kirkkoon vai päätittekö TE sen? Haittaako TEITÄ jos koulun tai päiväkodin juhlassa ei lauleta virsiä?
Minua haittaa. En kuulu kirkkoon, koska en usko sen opetuksiin, enkä halua niitä myöskään lapsilleni totuutena opetettavan. Lapseni ovat vasta alle kouluikäisiä, eivätkä vielä kykene ymmärtämään, että miten toiselle tosi voi toiselle olla satua jne. Toki sitten kun kasvavat ja ymmärrys kehittyy niin saavat vaikka liittyä kirkkoon, jos niin valitsevat. Tai vaikka lauleskella virsiä, jos se ei heitä haittaa.
Minulle on tärkeää, ettei kukaan joudu osallistumaan uskonnon harjoittamiseen vastoin omaa (tai lasten tapauksessa huoltajien) tahtoa. Yksittäisen virren laulaminen ei ole uskonnon harjoittamista, mutta esimerkiksi seurakunnan pitämät sävyltään tunnustukselliset aamunavaukset ovat. Elämänkatsomustieto sopii muutenkin uskontoa paremmin koulun oppiaineeksi, ja sen kannattaisi minusta olla kaikille yhteinen.
Sitten kun mulla on lapsia, niin kyllä mä toivoisin, ettei koulun yhteisissä tilaisuuksissa laulettaisi virsiä tms. Onhan niitä muitakin lauluja joita voi laulaa, eikä kaikkia perinteitä tarvitse säilyttää. Toki lapsi saisi halutessaan laulaa niitä virsiä muiden mukana, mutta laittaisin lapsen kyllä muuten ET-tunneille enkä uskontotunneille. Enkä pakottaisi lähtemään joulukirkkoon yms koulun kanssa myöskään.
Mun on kyllä vähän vaikeaa ymmärtää että miten monille se suvivirsi voi olla niin pyhä asia, että sen poistaminen kevätjuhlasta olisi ihan hirveää.
Ei haittaa. Laulan itsekin, jos olen tilaisuudessa, jossa virsiä lauletaan. Laulammehan jouluisin myös Joulupukista.
Mielestäni Suvivirsi on kaunis laulu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:00"]
[/quote]
Miten teillä kenen lapsi kuuluu kirkkoon, saiko teidän lapsi päättää haluaako tulla kastetuksi kirkkoon vai päätittekö TE sen? Haittaako TEITÄ jos koulun tai päiväkodin juhlassa ei lauleta virsiä?
[/quote]
minä päätin, mutta minä myös päätin että lapseni saa suomen kansalaisuuden ja kela-kortin. Ja minua haittaa jos ei suvivirttä lauleta! Lapsi saa päättä jos haluaa erota joskus kirkosta. Minusta uskonnon opetus kuuluu kuitenkin yleissivistykseen vaikka itse en uskonnollinen ihminen olekkaan, toki kouluissa voisi opetus olla puolet uskontoa puolet elämänkatsomustietoa.
Eivät osallistu uskonnon opetukseen vaan et:hen. Saavat osallistua kirkon tapahtumiin esim joulukirkkoon jos itse haluavat. Yleensä eivät halua enää, nuorempana kyllä. Suvivirttä voi hoilata jos huvittaa, minua ei häiritse.
Koululla laulettiin tänäkin vuonna suvivirsi ja oli muuten useitakin muslimia joukossa hoilaamassa. Mistä näitä juttuja tulee että nyt oltaisiin suvivirren laulaminen kieltämässä, keksiikö iltapäivälehdet niitä itse?
Me emme kuulu ev.lut kirkkoon emmekä ole ateisteja , tai muita "lahkolaisia". Poikamme saa olla läsnä aamunavauksissa, laulaa virsiä, ja toivon hänen todellakin osallistuvan suvivirren laulamiseen.Toki hän käy omilla uskontotunneilla. Niin jyrkkä ei pidä olla että hyvät käytöstavat unohtaa.pakkosyöttö onkin asia erikseen.
mieheni määrittelee itsensä agnostikko ja häntä ei haittaa. (Minä ja lapset kuulutaan kirkkoon ja ollaan ns. tapakristittyjä).