Velkatalkoot: valtiovelka kerralla pois
Suomen valtiovelka on tällä hetkellä reilut 16000 euroa kansalaista kohti. Minä kannatan ajatusta jossa jokainen kansalainen maksaisi valtiolle tuon 16000 euroa että Suomi olisi velaton. Huoltajat maksaisi huollettavien lasten puolesta.
Todellisuudessa maksettavaa kertyisi enemmän, sillä osa ihmisistä on p-aukisia ja varsinkin suurperheille tulisi aivan tolkuton lasku. Vastaavasti hyvätuloiset voisi maksaa kaksin- tai kolminkertaisen summan.
Summa otettaisi verotuksesta. Ennakkopidätys sinne 60 prosentin nurkille kunnes verovelka on maksettu.
Helppoa kun heinänteko.
Kommentit (5)
Hyvä idea. Sitten voisi tietysti samalla maksaa myös kotikuntansa velat. Siitä tulee muutama tonni lisää maksettavaa, riippuen kunnan persaukisuudesta.
Tässä tuleekin heti mieleen mielenkiintoinen juttu, lähinnä siitä kun kunta otettiin puheeksi. Nimittäin, eikö monellakin ole valitettavaa kunnan talouden pidosta. Siihen ja siihenkin turhuuteen taas kaadetaan rahaa, henkilökohtaisia bisneksiä ja kaikenlaista leväperäisyyttä, korjataan pintaremontilla eikä hoideta homekouluja kunnolla jne. Säästetään väärästä kohtaa ja tehdään lyhytnäköisiä ratkaisuja. Ihan oikein että se tuhlaus näkyy edes sitten seuraavan vuoden budjetissa. Nyt sitten jos maksaisi sen kunnan velan omalta osaltaan pois, antaisi nykyisille päättäjille ilmaisen lahjan ja vapauden jatkaa samaa linjaa koska velkaahan voisi taas ottaa lisää. Ja ikään kuin ajatellaan tässä siis, että on minä/me, jonka/joiden pitäisi maksaa ja sinä/he, joka/jotka tuhlaa vääriin asioihin ja tyhmästi rahaa. Vaikka asuttaisiin samassa kunnassa ja asioiden pitäisi olla yhteisiä. Mutta kuitenkin.
Nyt sitten erityisesti, jos ajatellaan että no onhan valtionasiat ainakin yhteisiä. Niin, mutta eihän ne ole. Jos valtion asiat kuitenkin on yhteisiä ja kaikki voittaa jos ne velat maksettaisiin pois nopeasti, niin onhan toki myös EU:n asiat yhteisiä. Maksetaan yhdessä jäsenmaiden velat pois, äkkiähän se käy kun on monta maksajaa.
Heh, älkää unta nähkö :-) Tässä on tulonsiirtoa tehty jo ihan tarpeeksi vaikka missä muodossa.
En maksa niin kauan kun täällä on maahanmuuttajia ja niitä vielä hankitaan lisää.
Mulla ois varaa maksaa käteisellä mutta aika kauan pidättelisitte veroa mun 500 e/kk tuloista...