Onko koulunkäyntiavustajan työ tärkeämpää...
.. ja vaativampaa kuin itse opettajan?
Tällaisen kuvan olen saanut eräältä tuttavaltani, kuulostaa hiukan kummalliselta.
Kommentit (7)
Kouluavustajista valitettavan suuri osa on käynyt työkkärin pakottamana kouluavustajakurssin. Monille avustajille tulee yllätyksenä se, että siellä koulussa täytyy tehdä töitä koko ajan. Kyllä tuntuu varmasti raskaammalta kuin opettajan työ, josta kouluavustaja näkee noin puolet.
Osa avustajista luulee, että opettaja vaan lämpimikseen juttelee ja opettaa valmiista kirjoista. Opiskelin kuitenkin tätä opettamista aika kauan.
Mutta tämä vuodatus koskee vain osaa kouluavustajista. Osa on motivoituneita ja vastuuntuntoisia, sekä suureksi avuksi. Mutta osa on ihan mahdottomia.
Tämä tuttavani nimenomaan saa sen kuulostamaan siltä, että kuka tahansa (varsinkin hän itse) pystyy opettamaan, koska se on "kirjasta suoraan lukemista" ja "kun vain laittaa muksut tekemään jotain".
Ehkä tässä nyt on samanlaista liiottelua kuin siinä, miten monet lähihoitajat pitävät itseään lähes lääkäreinä...
-ap
Heh, ei tietenkään ole :) Monissa kouluissa on pärjättävä ilman avustajia mutta ilman oettajia koulunkäynnistä ei tulisi mitään.
Avustaja työ ON tärkeää, mutta mieluummin sanoisin että sitä avustavaa työtä voi tehdä lähes kuka tahansa, mutta open homma on vaativampaa. (Olen itse tehnyt molempia).
Ehkä koulutuksen erotkin kertovat jotain.
Tuosta olen eri mieltä ettei ope osaisi tehdä avustajan hommia, ihan varmaan osaa.
Tavallaan "kuka tahansa" voikin opettaa - tilapäisesti. Jos on lukion käynyt ja jotenkuten hallitsee yleissivistävän oppiaineksen, voi hyvin toimia lyhytaikaisissa sijaisuuksissa alaluokilla. Silloin noudatetaan helpointa peruskaavaa: otetaan kirjasta aina seuraava kappale, oppilaat lukee ja sitten tehdään tehtäviä. Vastaukset voi tarkistaa opeoppaasta.
Opettajan arki kokonaisuudessaan on kuitenkin NIIN paljon laajempi ja haastavampi kokonaisuus, etten jaksa tai ennätä sitä tässä edes lähteä erittelemään.
Itse olen tehnyt sekä avustajan että aineenopettajan töitä, ja kyllä avustajan työstä aika paljon kevyemmällä kokonaiskuormituksella selvisin: ei ole ryhmänhallinnallisista tai kasvatuksellista kokonaisvastuuta, ei opetussuunnittelu- eikä arviointityötä, ei yhteydenpitoa koulun ja kodin välillä. Koulunpidollisissakin töissä paljon kevyempi vastuu. Toki koulunkäyntiavustajan työ on tärkeää ja omalla tavalla haasteellista. Ja samoin kuin opettajan työn, sen voi tehdä monella eri tavalla ja sitoumuksellisella tasolla: jos sen työn tekee hyvin, se varmasti vaatiikin enemmän kuin huonosti ja kaavamaisesti toteutettu pedagogisesti ja didaktisesti nälöalaton työpanos. Lisäksi nykyään on monenlaisia olosuhteita, joissa opetustyötä tehdään. Joissain kouluissa se nyt vaan on haastavampaa koko koulun henkilökunnalle kuin toisissa. - Tuttavasi on ihan syystä ylpeä työstään!
Mutta jos nyt pakko on näitä kahta työtä lähteä arvottamaan, niin kyllä opettajan työ on ihan koulutuksesta alkaen työtehtäviin ja työssä lankeavaan vastuuseen se "haastavampi" työ. Tavallaan se on myös koulutuksen kannalta "tärkeämpi" työ: oppitunnin voi pitää ilman avustajaa, mutta ei ilman opettajaa. Koulut pyörisivät ilman avustajiakin (olkoonkin että monessa kohdassa huonommin) mutta opettajia ei voi niistä poistaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:52"]
Tämä tuttavani nimenomaan saa sen kuulostamaan siltä, että kuka tahansa (varsinkin hän itse) pystyy opettamaan, koska se on "kirjasta suoraan lukemista" ja "kun vain laittaa muksut tekemään jotain".
Ehkä tässä nyt on samanlaista liiottelua kuin siinä, miten monet lähihoitajat pitävät itseään lähes lääkäreinä...
-ap
[/quote]
Tämä on niin totta, tuttu on lähihoitaja ja ihan yksin kuulemma pyörittää päiväkotia ja hoitaa lasten kehityskeskustelut ja on siis täysin korvaamaton. Just.
No nekin asiat voivat riippua aika paljon siitä opettajasta. Jos ope on huono niin varmasti avustajasta tuntuu, että hänen hommansa on vaativampi ja onhan se, koska tekee niitä openkin töitä omiensa lisäksi. Ja mä tiedän, että jotkut ihmiset luulee oikeasti olevansa täysin korvaamattomia jne, mutta esim mun lapsen eskarivuosi olisi mennyt kankkulan kaivoon ilman lähihoitajaa. Se oli se lähihoitaja, joka siellä hoiti, että kaikki toimii. Ope piti kyllä oppitunnit, mutta mikään siellä ei olisi toiminut jos se lähihoitaja ei olisi siellä ollut. Ja kun ope oli poissa ja lähihoitaja piti ne tunnit niin ainakin oma lapsi sanoi, että selittää paremmin kuin se varsinainen ope.
Se on erilaista työtä ja eri alan työtä. Koulunkäyntiavustaja on sosiaalialan ihminen kun taas opettaja on kasvatusalan.
Ero on vähän samanlainen kuin sairaanhoitajalla (hoitotiede) ja lääkärillä (lääketiede). He eivät osaa tehdä toistensa hommia.
Vaativuutta taas on vaikea mennä arvottamaan.