Minkä ikäisenä kannattaa tehdä lapaset?
Onko parikymppinen liian nuori ja kokematon? Toisaalta sanotaan, että nuorena jaksaa niiden kanssa paremmin kin 30-vuotiaana. Ja tunnetusti 35 ikävuoden jälkeen se käy aina vain vaikeammaksi. Minkä ikäisenä teillä on tehty lapaset ja kauanko oli välissä?
Kommentit (41)
Riippuu mistä tekee, villasta tulee parhaimmat.. Tekovilla on toki kasvussa mutta pidän eniten villalapasista. Itselläni on 2 lapasta. 2 v ikäeroa.
Mä tein ekat lapaset alakoulussa, oiskohan ollut viidennellä. Sen jälkeen on lähes joka vuosi tullut lapasia tehtyä, usein myös ystäville ja tuttaville. Lapasenteko on hauskaa puuhaa!
Harvemmin mä lapasia, sukkia enemmän. Useammat vuodessa.
Ekat lapaset (ilman peukaloita) tein kuulemma 6v, vimeisimmistä on useampi vuosi. Onneksi lapset käyttää mielummin kintaita. :)
Ei ainakaan alle 25-vuotiaana koska oma elämä loppuu kuitenkin lasten saantiin. Miehellä optimi 35-vuotta, naisella 28-vuotta.
minun mielestä kannattaa tehdä alle 30 v. Ja sanotaan nyt että yli 20 vuotiaana... tietty kaikki tietää itse mikä on juuri itselle sopiva... Toisille helpompaa sitten kun on vaki työ ja omistusasunto, jossa on tilaa, toisille helpompaa tehdä eka lapset ja sitten etsiä töitä tai opiskella.
Siis luetteko te besserwisserit edes näitä aloituksia kunnolla ennen kuin alatte laukomaan mielipiteitänne?!?! :D :D :D Hahah.
Tein ekat ja ainoat viidennellä luokalla. Yhteen meinasi jäädä, mutta sain kuitenkin aikaiseksi kaksi. Ei oo lapaset mun juttu.
Lapasia en saanut koskaan valmiiks, koska olin niin huono käsitöissä. Lapsen on tehnyt sekä nuorena että vanhana. Onneksi nykyään voi ostaa lapsille lapasia kaupasta, eikä niitä tartte tehdä itse.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 00:32"]
Siis luetteko te besserwisserit edes näitä aloituksia kunnolla ennen kuin alatte laukomaan mielipiteitänne?!?! :D :D :D Hahah.
[/quote]
Luen ja kuvittelin että liekö kirjoitus virhe... Jos kirjoittaa tarkoituksella aloituksen joka tahallaan kuullostaa muultakuin lapasten teolta ja antaa ymmärtää että se on vain kirjoitus virhe, en miettis vastaajista että ovat besserwissereitä.. mikähän aloittaja itse sitten on...
Aloitin pannulapulla 30-vuotiaana ja nyt 40-vuotiaana tunnen ja koen ja uskon että olen valmis lapasiin. Olen pyytänyt etukäteen tukea asiantuntijoilta siinä tapauksessa että en selviä peukalosta. Peukalo jännittää minua niin että en saa öisin nukutuksi. Toivon ettei minulle tule lapasenjälkeinen masennus, koska peukalo aiheuttaa jo etukäteen minulle niin kovaa stressiä.
Meillä mies ei vieläkään halua meille lapasia. :( Olen yrittänyt saada häntä ymmärtään, että näin yli kolmekymppisenä lapastentekoaikani viimeiset hetket alkavat olla käsillä, mutta hän vaan sanoo, että kivempaa niiden tekeminen on, kuin saada ne oikeasti maailmaan. Niinpä meillä vaan harjoitellaan lapasten tekoa mutta valmista ei näytä tulevan, mrrh! Olen sanonut, että jos en sitten enää saa omia lapasia, niin vaihdan hänet mieheen, jolla on omat lapaset jo tehtynä!
Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että lapasia ei tehdä, niitä saadaan!
Ne on tehty.Piste.Nautitaan tuloksista.
Jos olisin tehnyt lapaset alle 30v. olisi jäänyt montaa tärkeää ja ihanaa asiaa tekemättä. Mulla oli aikaa ja rahaa rillutella ja matkustaa ja kasvaa itsenäiseksi, itseni tuntevaksi ihmiseksi joka voi nyt olla se takia parempi äiti. Siinä oli myös aikaa luoda uraa sen verran että viidenkin vuoden kotiinjääminen ei haitannut. Ei jäänyt mikään tekemättä jäänyt asia harmittamaan. Välillä väsymys tietenkin rassaa. Lapasten teko ja hoito on väsyttävää puuhaa tässä iässä. Sain ne sitten lopulta valmiiksi 33v, 35v. ja 39v. ja se oli minulle se oikea ikä. Toki ainakin viimeisen kohdalla mietitytti että saadanko enää kolmosta mutta meile sen luoja soi. :) Tuskin kukaan niitä lapsia kuitenkaan katuu, tuli ne milloin vaan.
Tein ekat ala-asteella viidennellä ja niistä tuli niin pienet etteivät mahtuneet käteen. Toiset tein talouskoulussa ja edelleen tiukkuusongelmaa. Villasukkia kyllä tykkään tehdä. Tosin minulla on nyt niin kovasti neulova anoppi ettei tarvitse itse tehdä.
(Mietin onko kirjoitusvirhe otsikossa mutta lapasista puhuttiin myös tekstissä)
Lapset kannattaa tehdä ennen 30v luonnon puolesta, kun mahdollisuudet raskautua vähenevät mutta mielestäni silloin kuin tuntee olevansa valmis. Vanhempana tosin jaksaa huonommin valvotuksia.
Äidiksi 25v,27v ja 31v
Mä tein ekat lapaset varmaan 7-luokalla ollessani, tämän jälkeen tein vielä parit. Viime talvena, kun ikää oli 21 tein yhdet lapaset ja yhdet sormikkaat! :) Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa! ;)
Eli varmaan paras ikä tehdä lapaset, on nuorena, sen osaa vanhana!
Mä olen lapaseni tehnyt jo teininä. Sitten siirryin sukkiin, koska niille on enemmän käyttöä.
Yli 25 vuotiaana.