Minkä ikäisenä kannattaa tehdä lapaset?
Onko parikymppinen liian nuori ja kokematon? Toisaalta sanotaan, että nuorena jaksaa niiden kanssa paremmin kin 30-vuotiaana. Ja tunnetusti 35 ikävuoden jälkeen se käy aina vain vaikeammaksi. Minkä ikäisenä teillä on tehty lapaset ja kauanko oli välissä?
Kommentit (41)
Ala-asteella jouduin ensimmäiset tekemään. Ei tullut hyvää jälkeä. Arvosana vitonen. Ihan tarkkiskamaa... Suosittelen vähän enemmän ikä. Jos vaikka järkeä ja taitoa enemmän tuohon puikon heilutteluun.
Minä tein ala-asteella 3. luokalla lapaset kahden puikon tekniikalla. Neljällä puikolla sitten olisiko ollut 6. luokalla. Aikuisena olen tyytynyt sitten kaupantekeleisiin.
Pitäiskin niitä kahdenpuikon juttuja kokeilla uudestaan :)
Siis onko täällä joku joutunut tekemään niitä jo ala-asteella?
Sairasta!!!
-ap
kyllä mäkin olen sitämieltä, että lapasten teko alle 30vuotiaana on huonoidea.nuoruudesta pitää voida nauttia, itse ainakin halusin opiskella ja bilettää. joku tietysti sanoo että nuorena jaksaa valvoa yötä myöden lapasten takia,mutta omalla kohdalla yli kolmikymppisenä oli hyvin aikaa ja energiaa keskittyä lapasiin. ja huom, nuoret ovat niin hätäisiä ja malttamattomia, kyllä minä ainakin nautin lapasten teosta hurjan paljon vähän kypsemmällä iällä!
Kyllä meilläkin koulussa pakotettiin lapasentekoon, vaikka etenkin näin jälkikäteen ajatellen tulos oli kyllä ihan kamala. Ei sitä pitäisi vielä niin nuorena ruveta.
Teininä tein lapasia yhdessä äidin ja mummon kanssa, vertailtiinkin niitä ja sen sellaista. Se oli sitä aikaa, ei sitä silloin kukaan pahalla katsonut. Kerran teinisekoiluiässä eräs pullonkerääjämummo ihaili lapasiani, ja juteltiinkin tovi eri tekniikoista. Ehken enää avautuisi ventovieraalle samalla lailla.
Nyt kypsemmällä iällä lapasenteko olisi mielestäni paikallaan, mutta aikaa ei tunnu löytyvän. Kahdet vaan olen saanut tehtyä, ja niissäkin piti miehen auttaa..
Tehkää ja tehkää... Ei niitä kuulkaa aina niin vaan tehdä! Minäkin olen jo kolme vuotta tehnyt lapasia ja yksiäkään en vielä omista! Sisko tosin teki omansa vahingossa, eikä vieläkään ymmärrä, miten niin pääsi käymään. Oli todella tuiskeessa sinä yönä...
Siis oon jo 35 enkä ole tehnyt ikinä! No oon joskus puikotellut, mutta siitä ei oo hyvä hötkyny. Reikähän on vaan isontunut ja lopulta semmonen aukko, että jääny käyttämättömäksi.
Itse olen vapaaehtoisesti lapaseton... Mitä hyötyä niistä ylipäätään on kun sormikkaatkin on keksitty?
No tää ketju ei ehkä ollut VELA-ketju! Hyvä sitä on ilman lapasia tulla leuhkiin kuinka on oma elämä huoletonta! Mutta kyllä kun on omat lapaset saanut maailmaan, ymmärtää kuinka tärkeät ne ovat. ♥
Mun lapastenteon laskettu aika on elokuussa ja nyt jännittää hirmu paljon että onko se niin rankkaa kun kerrotaan. Ostin eilen Kudo rentoutuneena -cd:n ja jos se ei auta, niin hyponoosista kuulema voisi olla apua.
Kyllä meilläkin puhuttiin lapastenteosta jo ala-asteella ja harjoiteltiinkin. Jotenkin se vaan tuntui vaikealta ja vastenmieliseltäkin ajatukselta, ja eihän sen ikäisellä vielä motoriikkakaan ole kehittynyt niin että kaikki ne lapastentekoon liittyvät liikkeet onnistuisivat. Ajattelin, etten varmaan ikinä ala tehdä lapasia. Kun oltiin oltu pari vuotta naimisissa, teki kuitenkin jotenkin mieli kokeilla. Nyt viime vuosina lapasia on syntynyt aika tiuhaan tahtiin, useimmiten kaksi kerrallaan. Osa on susirumia, mutta osa sentään näyttää ihan hyvältä. Välillä niistä on huolta, kun aina on joku hukassa.
Tein ensimmäisen lapasen 24-vuotiaana. Katsotaan tuleeko lapaselle pari myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:10"]
Kyllä meilläkin koulussa pakotettiin lapasentekoon, vaikka etenkin näin jälkikäteen ajatellen tulos oli kyllä ihan kamala. Ei sitä pitäisi vielä niin nuorena ruveta.
[/quote]
Jestas! Ymmärrän sen, että lapasten teosta puhutaan, varsinkin siitä tunnepuolesta, mutta että on ollut pakko niitä tehdä... huh huh.
Itse tein pipon, josta tuli niin pieni, että se kävi vain nukelle.
Oliko siinä jotain väärää kun Martti-eno halusi aina meillä ollessaan tehdä mun kanssa lapasia?
Mä olin 11v, oli kolmet samalla kertaa: ekat, vikat ja ainoat.
Kannattaa aloittaa virkkausharjoitukset ja nuorena. Ei haittaa kokemattomuuskaan, siinähän sitä oppii. Sitten kun tuntuu siltä, että on sopiva tilanne ja riittävän kypsä huolehtimaan lapasista, antaa mennä. Vanhemmiten nivelet jäykistyvät, joten lapasten teko ei välttämättä ole enää helppoa tai edes mahdollista. Itse tein kolme lapasta jo parikymppisenä ja tarkoitus oli tehdä neljäskin, mutta tuumattiin miehen kanssa, että lapasluku on oikea kun tuntuu, että yksi vielä puuttuu.
En voi tehdä kun en osaa sitä peukkua tehdä.
Naisen kannattaa hankkia lapset 22-32 vuotiaana. Miehellä on paljon laajempi aikaikkuna parikymppisestä kuusikymppiseen. Yli 60v ei kannata ainakaan ensimmäisen hankkimista jättää, jos haluaa nähdä lapsenlapsia.
Mä olin ala-asteella, kun tein ne ekat ja vikat lapaset.. tosin mummo auttoi peukalon kanssa, eli sitä en osaa vieläkään:(