Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei helvetti, varhaiskasvatuksessa jatkuu ruoka-annosten jakaminen...

Vierailija
17.07.2020 |

Siis niin, että lapset eivät saa koskea ruoka-astioihin, ei edes juomia kaataa itse tai näkkäriä voidella.

Voitaneen unohtaa meidän aikuisten ruokailu kokonaan, kevään liki 3kk ajanjakso näytti, että ei siinä ehdi oikein syömään, kun ns normaalitilassakin siinä riittää vipinää.
Ja nyt, nyt jatkuu sama palvelupassaaminen, jaat ryhmälle ruoat, 24 annosta, ja kassat juomat ja voiteet leivät jne ja kun homma lopulta valmis niin on jo jono pyytämässä lisää ja osa valmiina eteisessä odottamassa ulos lähtöä/päivälevolle menoa jne.
Plus sitten päivittäiset tuntee purkaukset ym erityistilanteet siinä samalla.

En jaksa😭😩🤔😱

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Lapsille annokset samaan aikaan ja alat syödä itse. Lisää huutelijoille ja pöydästä ryntäilijöille sanotaan että istu ja odota. Vasta kun oma lautasesi on tyhjä, nouset passaamaan muille lisää. Hyvin voi syödä 10-15 min itse rauhassa. Ei ne lapset kuole elleivät jatkuvasti ole saamassa jotakin.

Vierailija
22/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Lapsille annokset samaan aikaan ja alat syödä itse. Lisää huutelijoille ja pöydästä ryntäilijöille sanotaan että istu ja odota. Vasta kun oma lautasesi on tyhjä, nouset passaamaan muille lisää. Hyvin voi syödä 10-15 min itse rauhassa. Ei ne lapset kuole elleivät jatkuvasti ole saamassa jotakin.

Ei kaikille kerkiä yhtäaikaa tarjoilemaan, hitaimmille ensin, leivät valmiiksi jo etukäteen ja maidot heti ruokalirun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätköhän lapset tule varhaiskasvatetuiksi vähän pienemmilläkin ruoka-annoksilla. Kannattaa muistaa, että tehtäväsi varhaiskasvatuksen ammattilaisena on nimenomaan lasten varhaiskasvattaminen.

Vierailija
24/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oon perhepäivähoitaja, enkä töissä päiväkodissa! Annostelen ruuan vaan 4 lapselle, annan lasten voidella itse leipänsä (tosin voin annostelen leivälle valmiiksi, levittävät sen itse) ja istun niin lähellä kaikkia, että on helppo auttaa pöydässä. Lisäksi oon opettanut lapsille, että kyllä, anna kohta lisää ruokaa/maitoa/piimää/vettä/ketsuppia, mutta syön itse nyt hetken, istu vain rauhassa sinä siinä meidän seurassa juttelemassa. Meillä toimii ruokailutilanteetkin, kun on suhdeluku kohdillaan!

Vierailija
25/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän lapset tule varhaiskasvatetuiksi vähän pienemmilläkin ruoka-annoksilla. Kannattaa muistaa, että tehtäväsi varhaiskasvatuksen ammattilaisena on nimenomaan lasten varhaiskasvattaminen.

Varsinkin moni vanhemman sukupolven hoitaja elää yhä siinä maailmassa, missä lapsen tuotiin "tarhaan" hoitoon.

Vierailija
26/63 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille kerkiä yhtäaikaa tarjoilemaan, hitaimmille ensin, leivät valmiiksi jo etukäteen ja maidot heti ruokalirun jälkeen.

Päästät lapset vasta valmiiseen pöytään ja ilmoitat että jotain saa lisää vasta 15 min kuluttua, syökää.

Vierailija
27/63 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se raskasta kun yksin annostelet 25 lapselle ruuat. Siinä ollaan sitten tyylillä koulunruokala?

Vierailija
28/63 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se raskasta kun yksin annostelet 25 lapselle ruuat. Siinä ollaan sitten tyylillä koulunruokala?

Lasten voi antaa itse ottaa ruuan.

Vierailija
29/63 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain häikkää yläkerrassa?

Korona-ajan alettua maaliskuussa, ei lapset ole saaneet ottaa itse ruokaansa, voidella näkkäreitään, kaadella maitojaan tms. Aikuinen hoitaa sen, ja niin on nyt kesänkin jälkeen.

Toisekseen mitä se 3 kasvattajaa, kaikkien ollessa paikalla siis, auttaa, ei mitään!!

1 pitää päiväpiiriä jona aikana toinen annostelee ruokia ja osa rupeaa tulemaan pöytiin, kaikki ei voi eikä kykene odottelemaan niin kauaa, että jokaiselle olisi annos laitettu pöytään valmiiksi, syitä on moninaisia.

Ja se kolmas, se tekee milloin mitäkin, ehkäpä apuna siinä 24 lapsen piirissä, todnäk käsienpesupaikalla saippuapoliisina, ei se 15s saippuointi/huuhtelu/kuivaus muuten suju. Tai ehkäpä hän kaatelee niitä maitoja tms, on aika raskas nakki vain yhden hoidella kaikki ruokailuun liittyvä aivan yksin, ja hidas.

Tai ehkäpä hän on eteisessä laittamassa kuivauskaappiin lasten kamoja.

Tai ehkäpä joku eltokeltolastensuojeluvanhempi jnejne sattuu juuri silloin vaatimaan huomiota vaikkapa puhelun muodossa.

Tai sitten hän on setvimässä jotakin riitatilannetta tai rauhoittelemassa erityistä tukea tarvitsevaa lasta joka vaatii kokonaan yhden aikuisen. Vaihtoehtojahan riittää.

Että sellaista.

Vierailija
30/63 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei saa yksin jaettua ruokaa, niin sitten työkaverit avuksi. Lapsille ensin leivät ja juoma omalle paikalleen, sen varmasti saat hoitumaan. Lapset käsienpesun jälkeen paikoilleen aloittelemaan leivällä ja sen aikana ehdit kyllä toisen tiimikaverin kanssa jakamaan ruoka-annokset, vaikka kolmas auttelisi vielä mattimyöhäisiä tai laittelisi vaatteita kuivauskaappiin. Ihan hyvin toimii meillä tämä, vaikka välillä joudutaan olemaan vajaamiehitykselläkin. Ei se ruoan jakaminen nyt niin työlästä ole normaalityökykyiseltä henkilöltä. Tai no, meidänkin tiimissä on vajaakuntoinen aikuinen ja useita tehostettua tukea tarvitsevia lapsia, mutta silti homma onnistuu. 

Vierailija
31/63 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kyynel, kyllä on joillakin elämä vaikeaa. Noin pieni asia ja ap kehtaa valittaa työnsä muuttuneen ylivoimaisen raskaaksi tänä poikkeusaikana. Elämä on!

Vierailija
32/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Ja sitten kun on niitä päiviä/viikkoja kun ei saada sijaista tai saadaan, mutta hän onkin hieman pihalla eikä vaikkapa saa lapsiin mitään rotia, on muuten aivan jumalattoman kismittävää se.

Vierailija
33/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain häikkää yläkerrassa?

Korona-ajan alettua maaliskuussa, ei lapset ole saaneet ottaa itse ruokaansa, voidella näkkäreitään, kaadella maitojaan tms. Aikuinen hoitaa sen, ja niin on nyt kesänkin jälkeen.

Toisekseen mitä se 3 kasvattajaa, kaikkien ollessa paikalla siis, auttaa, ei mitään!!

1 pitää päiväpiiriä jona aikana toinen annostelee ruokia ja osa rupeaa tulemaan pöytiin, kaikki ei voi eikä kykene odottelemaan niin kauaa, että jokaiselle olisi annos laitettu pöytään valmiiksi, syitä on moninaisia.

Ja se kolmas, se tekee milloin mitäkin, ehkäpä apuna siinä 24 lapsen piirissä, todnäk käsienpesupaikalla saippuapoliisina, ei se 15s saippuointi/huuhtelu/kuivaus muuten suju. Tai ehkäpä hän kaatelee niitä maitoja tms, on aika raskas nakki vain yhden hoidella kaikki ruokailuun liittyvä aivan yksin, ja hidas.

Tai ehkäpä hän on eteisessä laittamassa kuivauskaappiin lasten kamoja.

Tai ehkäpä joku eltokeltolastensuojeluvanhempi jnejne sattuu juuri silloin vaatimaan huomiota vaikkapa puhelun muodossa.

Tai sitten hän on setvimässä jotakin riitatilannetta tai rauhoittelemassa erityistä tukea tarvitsevaa lasta joka vaatii kokonaan yhden aikuisen. Vaihtoehtojahan riittää.

Että sellaista.

Korona on ohi jo.

Vierailija
34/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Ja sitten kun on niitä päiviä/viikkoja kun ei saada sijaista tai saadaan, mutta hän onkin hieman pihalla eikä vaikkapa saa lapsiin mitään rotia, on muuten aivan jumalattoman kismittävää se.

No eipä vakkaritkaan saa usein lapsiin paljon mitään rotia, kun kurittaa tai pakottaa ei lasta enää käytännössä voi. Usein on esim. iso osa lapsista hajallaan ympäri taloa puuhailemassa kuka mitäkin silloin, kun pitäisi aamupiiriä pitää, kun ei niitä kultamussukoita saa väkisin taluttaa mihinkään, kun lastenoikeuksia muuten rikotaan. Tai sitten isommat päiväkotikiusaavat toisiaan ja jopa aikuisia systemaattisesti, ja kun lapsi ei usko puhetta eikä lapsen vanhempi tee mitään, niin ei sitä touhua paljon voi muuta kuin katsoa sivusta. Kun kurittaa ei saa, toisin kuin vielä puolenkymmentä vuotta sitten.

Vierailija
35/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on taas niin avutonta touhua. vähän kun käytätte järkeä logistiseen suunnitteluun, niin kaikki ehtii tehdä ja huiliaikaakin jää

Vierailija
36/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi sai maaliskuussakin voidella näkkärinsä! meillä hoidettiin asia niin, että näkkärille laitettiin tarvittava määrä levitettä ja lapsi voiteli sillä levitteellä näkkärinsä itse pöydässä omalla paikallaan. olisi ollut ihan hölmöläisten touhua alkaa itse sitä voitelemaan. se tehtiin vain pienemmille, joille ei voinut antaa veistä käteen.

Vierailija
37/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ottaa hemmetisti päähän, kun koulussakin jatkuu tämä puolieristäytyminen. Ilmeisesti ollaan pari viikkoa koulussa ja pari viikkoa kotona koko syyslukukauden. Opettajat juoksevat ympäri koulua ja kantavat materiaaleja, eikä sitä omaa työläppäriä saa toimimaan kuin omassa kotiluokassa jostain syystä, koska joka luokassa on eri systeemit ja laitteet. Lisäksi joka ikinen päivä nelostunti menee ruokailuun, koska pitää syödä luokassa, etteivät oppilasryhmät kohtaa. Keväällä minulla oli erään luokan tunneista 2/3 juuri tällä ruokailutunnilla, joten heiltä katosi saman tien 2/3 tunneista loppukevääksi. Etenepä siinä sitten. Ja samaan aikaan ne mukulat ovat olleet yhdessä kasassa koko kesän, samoin käyttävät samoja vessoja ja käytäviä ja harrastuspaikkoja...

Vierailija
38/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on hankalaa? Miettikää kuviot uusiksi, valmiiksi voidellut leivät ja maidot mukeihin tai tölkit pöytään missä pöydässä istuva aikuinen kaataa. Tai yhteen pöytään maidot mistä lapset hakee ja aikuinen kaataa. Ruokaa saa lisää kun aikuinen on syönyt. Meillä syö valvonta-aterian kaikki ryhmän kolme aikuista, yksi aloittaa heti, toinen kun on saanut leivät ja maidot valmiiksi ja kolmas kun on jakanut ruuan. Näin eka aikuinen on valmis kun kolmas vasta aloittaa syömistä ja voi alkaa annostella lisää ruokaa tai jakaa lisää juotavaa ja leipiä tai jälkiruokaa. Tehkää tilanteesta kiireetön, ei sinne nukkumaan ole kellään kiire. Toimi meillä 24 lapsen ryhmässä ja toimii elokuussa kun lapsi on vain 21.

Vierailija
39/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi näissä poikkeustilanteissakin opettaa käytöstapoja: pöytye odottaa kun kaikki ovat saaneet ruoan eteensä ja vasta sitten aletaan syömään. samoin pöytye odottaa, kun viimeinenkin onsaanut syötyä. Tämä itsessään jo tasaa epätahtista pöytien tyhjentymistä ja samalla lapset oppivat odottamaan ja ottamaan toiset huomioon.

Vierailija
40/63 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla lailla se ruokailu hoidettiin, kun itse olin päiväkodissa 70- ja 80-lukujen taitteessa.

70-80-lukujen taitteessa lapsiryhmät eivät olleet noin isoja ja aikuisia oli enemmän, kun milteipä jokaisessa ryhmässä oli päiväkotiapulainen.

Inhottaa tuottaa pettymys, mutta 80-luvulla päiväkodissa 30+ lapsen ryhmät olivat ihan perus. Samoin koululuokilla oli enemmän lapsia kuin nyt.

Aikuisten suhdelukua en muista, liekö sellaista ollutkaan. Paljon vähemmän noita säädeltiin ja valvottiin.