Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoidosta

Vierailija
30.05.2013 |

Mites teillä muilla, joilla on lapsi perhepäivähoidossa: onko hoitopaikass ollut kuinka paljon hoitajan poissaoloja (lomat, koulutukset?) Miten varahoito on järjestetty?

Minua alkaa kyrsimään lopulta, vaikka hoitaja onkin ihana. Koko kevät on ollut rikkonaista, joka kuussa vähintään parina viikkona muutamia päiviä poissa. Nyt toukokuussa laskin, että yhdeksänä arkipäivänä hoitaja on ollut lomilla tai koulutuksissa. Se on aika paljon se, sillä toukokuussa ei arkipäiviäkään ole ollut täyttä määrää.

En syytä hoitajaa, sillä ymmärrän, että lomat pitää saada pitää ja tunteja kertyy jatkuvasti. Mutta ihmettelen perhepäivähoitoalueen esimiestä, joka nämä päivät päättää. Miksi ihmeessä hän järkkää kaikki koulutukset ja lomapäivät samalle kuulle?

Olisi ihan ok, jos varahoitopaikka olisi tuttu. Mutta kas vain:varahoito on lähes joka kerta eri paikassa. Ei paljon innosta viedä kaksivuotiasta tuntemattomaan paikkaan, jossa omin silmin kerran todistin, kun hoitaja retuutti lastani kädestä.

Toki mielelläni hoitaisin lapsen nämä päivät kotona, mutta työnantaja ei ole ihan samaa mieltä. Miten ihmeessä muut tilanteen järjestävät? Meillä oma äitini on sairas ja anoppi asuu toisessa kaupungissa ja on viikot töissä.

Perhepäivähoito on ollut ihana paikka  pienellemme, mutta tuntuu, että jatkuva muutos ja rikkonaiset viikot eivät hänellekään hyvää tee. Silti en raaskisi häntä viedä päiväkotiin, sillä onhan siinäkin muutosta kerrakseen.

Absurdia, kuinka aina korostetaan pienen lapsen parhaaksi olla pienessä ryhmässä, kun vanhemmille hoidon järjestäminen tehdään näin vaikeaksi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ai hemmetti. Tajusin, että ensi viikolla alkaa kesäkuu. Silloin hoitaja ensin koko viikon poissa. Yhden paikalla ja sitten jää lomille elokuulle asti. Eli siis käytännössä katsoen on mennyt kevät näin: helmikuussa normaalit hiihtolomat, sitten pidempi saikku, maaliskuussa irtopäiviä vapaalla, samoin huhtikuussa, toukokuussa poissa puolet ajasta. Miten ihmeessä me tämän järjestämme? Töistä en saa lomaa ennen heinäkuun loppua. Ilmeisesti pitäisi olla varaa palkata kunnallisen hoitajan lisäksi yksityisesti joku paikkailemaan tilannetta.

Vierailija
2/6 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksityinen pph ja tuotahan se on. Opiskelen töiden lomassa lastenohjaajaksi ja opiskelupäiviä tulee väistämättä ja vanhempien on niille päiville varahoito järjestettävä. On minustakin paska tilanne maksattaa vanhemmilta tyhjästä, mutta toisaalta minun on PAKKO kouluttautua.

Toivon sinulta kärsivällisyyttä, mitä sinulla taitaa ollakin ja samalla myös ymmärrystä minulle. Minun tosiaan on pakko saada lisäkoulutusta pärjätäkseni markkinoilla ja kaupunkikin sitä minulta vaatii saadakseni harjoittaa tätä ammattia.

Kerro minulle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa hankaluutenne järjestää varahoito, yritän auttaa teitä siinä ja koetan puolipakottaa siihen myös kaupungin. Älä syytä minua, teen työni mahdollisimman hyvin samalla kouluttautuen riittäen jatkossakin.

t. yksityinen pph

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi kurjaa! Meillä sama tilanne, että pph joka kuukausi tasoitusvapailla, lomilla, kouluttautumassa, sairaana jne. Mutta varahoitopaikka on sentään aina sama. Siltikin tuntuu kurjalta viedä lapsi sinne, varsinkin ku  tämä protestoi...

Vierailija
4/6 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot itsesi irti, niin voit sitten hoitaa kotona muksua kun hoitajalla jotakin.

Me ollaan kummatkin työttömiä ja lapsi perh.päivä hoidossa arkisin... Ihan sosialistumisen vuoksi! Jos hoitajalla jotain, niin lapsi voi olla kotona ne päivät! Helppoa! :)

Vierailija
5/6 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paikka pph:n luona syksyllä. Kauheaa, jos se on tuollaista. Nyt pph sanoi, että vapaapäiivä noin yksi per kuukausi. Saa nähdä pitääkö paikkansa.

Vierailija
6/6 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pph:na vanhempi nainen jolla omat lapset jo isoja ja koulutukset käytynä (eli ei vapaita koulutuksen tai lapsien sairastamisen takia). Silti poissaoloja oli aika paljon. Ylityön tasoitusvapaita 1-2pv/kk ja koulutuksia ja kokouksia 1-2 puolikasta pv/kk. Tämän lisäksi satunnaiset sairastamiset ja vuosilomat (1kk kesällä ja 1vk talvella).eli

Varahoito piti olla lähipäiväkodissa, jossa vakituinen varahoitaja hoitaa koko lapsiryhmää (eli tutut kaverit pysyy). Käytännössä varahoito toteutuu kerran näin. Muulloin aina eri perhepäivähoitajalla eli tuttuja ryhmäkavereita ei ollut samassa paikassa ja pahimmillaan 4pv sairasloman aikana 3 eri hoitopaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme