Ex-mies kiusaa mua! Muuttaa 400 km päähän ja meillä lapsi vuoroviikoin
Mies sanoi muuttavansa 400 km päähän! Jos mä haluan lasta saada kotiin niin mun pitää hakea ja ajaa kotiin ja palauttaa ja ajaa takaisin kotiin. Mä en tiedä mitä teen ja saako mies tehdä noin? Entä lapsen koulu? Otanko yhteyttä lastenvalvojaan? Tää pitää mut niin hermona. Enhän mä voi ajaa noin pitkää matkaa monta kertaa viikossa. Lapselle älyttömän rankkaa!
Kommentit (36)
Te teette elatossopimuksen uusiksi. Näkee lastaan joka toinen viikonloppu ja lomat. Hän itse halusi eroon lähivanhemmuudesta. Lapsi ei todellakaan voi olla kahdessa kunnassa koulussa eikä kulkea 800km päivässä koulumatkoja. Otat yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja selittää tämän tampiolle exällesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi tehdä noin! Otat sossuihin yhteyttä!
Miten "sossut" voi estää aikuista miestä muuttamasta?
Ei voi estää muuttamasta, mutta vuoroviikot tietenkin muutetaan. Mies sitten ihan itse päättää luopua vuoroviikoista ja ryhtyy viikonloppuisäksi.
No voihan lapsi muuttaa isänsä kanssa. Ei naisten lähihuoltajuus saisi olla mikään itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Te teette elatossopimuksen uusiksi. Näkee lastaan joka toinen viikonloppu ja lomat. Hän itse halusi eroon lähivanhemmuudesta. Lapsi ei todellakaan voi olla kahdessa kunnassa koulussa eikä kulkea 800km päivässä koulumatkoja. Otat yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja selittää tämän tampiolle exällesi.
Hei tampio!
Isä voi samalla tavalla vaatia lasta kanssaan asumaan kuin äiti. Ei lähivanhemmuus saa olla mikään subjektiivinen oikeus vain äideille
Vuoroviikkoasuminen päättyy isän muuttoon. Teidän pitää nyt sopia tapaamiset ja se kumman luona lapsi tulee vakituisesti asumaan ja kumpi saa tapaamiset. Ja se miten hakukustannukset hoidetaan.
Jos molemmat on huoltajiksi yhtä hyviä, lapsen etu on todennäköisesti se, että hän jää tuttuun ympäristöön. Ihan sama, onko muuttoaikeissa oleva vanhempi isä vai äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi estää muuttamasta, mutta vuoroviikot tietenkin muutetaan. Mies sitten ihan itse päättää luopua vuoroviikoista ja ryhtyy viikonloppuisäksi.
No voihan lapsi muuttaa isänsä kanssa. Ei naisten lähihuoltajuus saisi olla mikään itsestäänselvyys.
Hyvä vaan että on, niin moni mies uhkailee eroavaa naista sillä että vie häneltä lapset. Niin teki minunkin eksäni, mutta kun erosin kumminkin, ei sitten viitsinyt nähdä lastaan ensimmäiseen vuoteen lainkaan. Lomalle on ottanut joka toinen vuosi viikoksi, yleensä liian kiire festareille uusimman naisen kanssa. Nyt ei ole taas nähnyt moneen kuukauteen. Jos tuohon pystyy, ei ole edellytyksiä lähivanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hienon isän olet lapsellesi valinnut.
Tuollaisen ap:n miehen tyyppisiä naisia on paljon.
Kysyit: "Otanko yhteyttä lastenvalvojaan?"
Vastaan: Kyllä. Lastenvalvoja on juuri se taho, johon sinun pitää tuossa tilanteessa ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tampio!
Isä voi samalla tavalla vaatia lasta kanssaan asumaan kuin äiti. Ei lähivanhemmuus saa olla mikään subjektiivinen oikeus vain äideille
No, lapset etu lienee se, että koti ja päiväkoti/koulu sekä kaverit pysyy samana. Lienee jo tarpeeksi suuri muutos siinä, että isä muuttaa yhtäkkiä kauas ja tätä näkee harvemmin kuin ennen. Miksi lapsen koko elämä pitää muuttaa vain siksi, että isä haluaa muuttaa?
Jos mies muuttaa kauaksi, mies hoitakoon lapsen viennit ja tuonnit.
Jos vaikka löytyy töitä? Eikö silloinkaan saa muuttaa?
Lapsen tilanne pitää muuttaa tietenkin. Yhdenkään lapsen ei tarvitse kestää viikko-viikko systeemiä. Etenkään, jos vaihdoissa menee 800 kilsaa per viikkoa. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan kyse sukupuolesta, vaan siitä, kuka on itse oma-aloitteisesti muuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienon isän olet lapsellesi valinnut.
Tuollaisen ap:n miehen tyyppisiä naisia on paljon.
Toisaalta muutama viikko sitten tällä foorumilla oli ketju, missä äiti kyseli miten toimia kun muuttamassa kauas nykyisestä asuinpaikastaan lasten kanssa.
Oli muuttaja isä tai äiti, niin riittävän etäisyydellä vuoroviikottelu on mahdotonta ja luultavasti joka toinen viikonloppukin rankkaa kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää nyt hyvät naiset lastenne puolta. Ensiksikin mies voi muuttaa, mutta hänestä tulee sitten etäisä. Lapsen ei pidä joutua muuttamaan tuon takia tutusta kuumista ja kodista, jos joku nyt ajatteli että isästä tulisi lähivanhempi.
Ja äidit on lähivanhempia ihan syystä, miehillä tyypillisempää ajatella ensin itseään. En sano että kaikilla, mutta tyypillisempää.
Ja se syy oli? Siis joku muukin kuin se että päättävät tahot ovat itsekin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Minun muistaakseni lastensuojelulaki nimenomaan kieltää muuttamasta noin kauas.
https://www.minilex.fi/a/lapsen-tapaamisoikeus-ja-v%C3%A4limatka
Ei kiellä. Kyllä muuttaa saa. Huoltajuus jutut vaan muuttuu toisiksi.
No ei suoraan kiellä, mutta ei se nyt ihan tuosta noin vaan onnistu, luitteko tuota linkkiä?
Ja mahdollisista matkakuluista vastaa kyllä kauas muuttanut jos ei vanhemmat sovi jostain kulujen puolituksesta.
Tässä vielä lainaus tuolta linkistä:
Jos toinen vanhempi haluaa muuttaa lapsen kanssa ja vanhemmilla on yhteishuoltajuus, muuttaminen onnistuu vain, jos molemmat huoltajat antavat siihen suostumuksensa. Tämä johtuu lakiin kirjatusta huoltajien yhteistoimintavelvoitteesta: lain mukaan lapsen huoltajat vastaavat yhdessä lapsen huoltoon kuuluvista tehtävistä ja lähtökohtaisesti tekevät yhdessä lasta koskevat päätökset.
Miksi sanot että mies kiusaa sinua, tuskin hän on ajatellut sinua yhtään eikä pitäisikään, olette eronneet.