Miten käyttäisit rahaa, jos sinulla ei olisi lapsia?
No niin, kuvitelmahetki.
Jos sinulla ei olisi lapsia ja olisit tyytyväinen tilanteeseen (ei siis tarvetta hoitoihin tms.), mihin käyttäisit ne rahat, jotka nyt kuluvat lapsiin? Millainen taloudellinen tilanteesi olisi ilman lapsia? Miten lapsettomuus näkyisi kulutusvalinnoissasi? Mihin laittaisit rahaa, jos lapset eivät veisi osaansa?
Kommentit (22)
Mulla ei ole. Eipä ole rahankäyttöongelmia, kaikki mitä tulee menee kalliiseen asumiseen ja autolainaan ja pakollisiin kuluihin. Näin, vaikka olen akateemisesti koulutettu ja alani töissä. Liksa kuitenkin vain noin 3000 euroa kuussa brutto, eikä sillä sinkku Helsingissä kauhean komeasti elele varsinkin kun autoa pakko pitää työn takia.
Varmaan kuluttaisin ihan samoin kuin nytkin. Meillä ei ole taloudellisesti tiukkaa ja rahaa jää väkisin säästöön.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:21"]
Varmaan kuluttaisin ihan samoin kuin nytkin.
[/quote]
Ostaisit lapsettomanakin lastenvaatteita, vaunuja, kaverisynttärilahjoja, balettitossuja ja jääkiekkokasseja?
5, noi ostetaan lapsilisillä.
T. 4
En osaa kyllä yhtään sanoa. Ehkä ne olisivat vain pieni lisä rahastosijoittamisessa.
No ne rahat mitkä menis lapsiin, menis aikalailla suurimmaks osaks varmaankin säästöön tai sitten ostelisin sitä kaikkea turhaa, mitä en tarvitse, mitä nyt en osta. Parhaiten sen lapsettomuuden varmaan huomais sillä, että söisin vielä epäsäännöllisemmin kuin nyt. En oo ikinä osannut tuhlata rahaa.
Harrastuksiin ja matkusteluun. Vielä 5 vuotta niin lapset aikuisia ja talolaina maksettu, sitten meikä alkaa toteuttaa omia haaveita.
Mä asuisin huomattavasti halvemmin, en tarvitsisi autoa, ja olisin urallani varmasti pitemmällä, sillä sanokaa mitä sanotte, kyllä nuo 5 vuotta kotona vaikuttavat tulotasoon. Eli rahaa olisi todella rutkasti enemmän ja sen mä käyttäisin matkusteluun. Nyt ois jo kierrettynä Vietnamit, Afrikat ja muut minkä kanssa on odotettava jo ihan sen takia, että lapset on niin pieniä, että eivät viihtyisi jossain Kilimanjaron vaelluksella.
Säästöön olisin laittanut ja hommannut kivan mökin tai pienen vähäkulutuksisen auton.
Koiria olisi enemmän ja niiden kanssa harrastamiseen menisi enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:26"]
5, noi ostetaan lapsilisillä.
T. 4
[/quote]
joo, sen kassin saa lapsilisällä, mutta ei siihen mitään täytettä sillä rahalla saa, ja eikä sillä makseta kuukausimaksuja. Meillä esim lätkä maksaa 200e/kk, ei sisällä varusteita eikä turnauksia.
Varmaan ehkä reissaisin tyttökavereiden kanssa... Toisaalta kyllä meillä mies maksaa hoitokulut ja lasten vaatekuluihin toistaiseksi taitaa riittää lapsilisät suunnilleen, eli mulla ei hirveesti varmaan lapsiin mene...
Matkustelisin ja söisin enemmän ravintoiloissa..kävisin kauneushoitolassa..sijoittaisin itseeni.
Kyllä ne menisi samalla lailla kaikki kuten nytkin, mutta varmaan sitten matkustelisin vähän enemmän, ja tietysti talo voisi olla vähän pienempi. Varmaan ostaisin itselleni turhaa krääsää vieläkin enemmän, jos rahaa olisi käytettävissä enemmän.
Erikoista, että joidenkin mielestä lapsiin ei mene rahaa. Kyllä meillä on mennyt. Ihan pienillä vaunut, turvakaukalot, vaatteiden uusiminen parin kuukauden välein, lastenhuoneen kalusteet. Vähän isommilla polkupyörät, luistimet, sukset, turvaistuimet, kunnolliset ulkoiluvaatteet, vaatteidenuusiminen puolen vuoden välein. Kouluikäisillä harrastukset, kännykät, uudet setit urheiluvälineitä, viikkorahat, tietynlaiset vaatteet jne.
kyllä lapsiin menee rahaa. Matkustaminen koko perheen voimin on kallista. Meillä tehdään matkoja myös lapskohteisiin esim. Kylpylät, Linnanmäki jne.
Jos näitä menoeriä ei olisi ollut, niin meillä olisi remontoitu mökki, remontoitu koti, kalliimpia matkoja, kalliimpia vaatteita, omia harrastuksia jne. Olisi se aika iso muutos.
Tukholman Kålmordenin sijaan matkustaisimme New Yorkiin MoMaan.
HM:n sijaan pukeutuisin Lanviniin ja Comme des Garçonsiin.
Lahden sijaan asuisimme Helsingissä.
Käytetyn Toyotan sijaan ajaisin uudella Minillä.
Remontoisin kylpyhuoneen juuri sellaiseksi kuin haluan.
Ostaisin ruokakaupasta kaikkea hintoihin katsomatta.
Ottaisin enemmän riskejä ja tavoittelisin unelmieni työpaikkaa.
Minusta tulisi hyvä lapseton nainen. :)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 00:26"]
Tukholman Kålmordenin sijaan matkustaisimme New Yorkiin MoMaan.
Remontoisin kylpyhuoneen juuri sellaiseksi kuin haluan.
Ostaisin ruokakaupasta kaikkea hintoihin katsomatta.
Ottaisin enemmän riskejä ja tavoittelisin unelmieni työpaikkaa.[/quote]
Näin juuri. En lainkaan ymmärrä tämän ketjun vastaajia, jotka asuisivat mieluummin jossain pienemmässä. Parhaillaan remontoin ihan vain itselleni paljon lisää asumisneliöitä.
Oletan että palkkani olisi noin 1800e kuussa käteen. Tästä menisi 700-800e kaksioon, asumistukea en saisi.
Jäisi himpun päälle 1000e. Siitä laskut ja ruoat, bussilippu.
Luulen että kävisin elokuvissa muutaman kerran vuodessa. Kävisin säännöllisissä harrastuksissa, kuten kerran viikossa tanssikurssilla. Nyt lasten kanssa ei ole mahdollisuutta sellaiseen.
Tekisin matkoja ja mökkireissuja spontaanimmin ja hetken mielijohteesta enemmän. Niihin varmaan menisi sitä rahaa.
Voi, onneksi sentään sain lapseni. <3
Minä olen lapseton, enkä kyllä harrasta mitään bling-elämää. Asunto on pienehkö ja keskustassa, tietysti älvärin saisi kehyskunnasta melkein samaan hintaan, että kallis se on siinä mielessä. Ruokakaupassa ei tarvitse katsoa hintoja. Emme juuri matkustele, meillä ei ole autoa eikä erikoisia harrastuksia. Suurin ero keskimääräiseen samanikäiseen lapsiperheelliseen on, että meillä ei ole velkaa. Yritetään kerätä säästöjä kokoon kompensoidaksemme romahtavaa eläkejärjestelmää. Ajattelin jäädä lähivuosina opintovapaalle. Ei tarvitse väkisin roikkua tietyssä työpaikassa, työttömyys ei olisi katastrofinen taloudelle, jos ei jatkuisi vuosikausia.
Söisin paljon epäsäännöllisemmin ja niukemmin kuin nyt.
Matkustelisin enempi,en varmaankaan ulkoilisin niin paljon kuin lasten kanssa.
Varmaan ostaisin itselleni vaatteita useammin kuin nyt. Asuisin pienemmässä asunnossa.