Yöhikoilusta
Hikoilen todella paljon öisin, yöpaita on rinnuksesta aivan märkä samoin tukka, peitto, lakana. Ikää on vasta 32v, joten en usko olevan mummotautia.
Pitäisikö tästä puhua seuraavalla lääkärikäynnillä vai onko ihan normaali? Voiko jossain hormoonihäiriöissä tai sairauksissa olla jotain tämmöistä? Mitään muuta "oiretta" ei ole.
Kommentit (18)
Kiitos viesteistänne, täytynee puhua seuraavalla kerralla lääkärin kanssa.
En osaa sanoa, mutta aihe kiinnostaa minuakin! Toinen lapsistani on usein tukka märkänä öisin kesällä tai talvella.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:11"]
Hikoilen ympäri vuoden, ohuella peitolla myös.
AP
[/quote]
hikoiletko joka yö, vai esim. ennen kuukautisia? Itselläni tuo liittyy kuukautiskiertoon eli ennen menkkoja osaan odottaa "hikoiluyötä", joista osaan sitten ajoittaa menkkojen alkamisen jotenkuten tarkasti. Kalenteria en enää tarvitsisi :-)
Mulla oli pitkään sama juttu, kävin erikoislääkärillä ja sain diagnoosiksi refluksitaudin. Olin tottunut närästykseen siinä määrin, etten edes tajunnut siitä kärsiväni, valitin vain yöhikoilusta. Tähystettiin vatsa ja siellä oli haava ja tulehdus, joka johti siihen diagnoosiin.
Onko tämä uutta vai ootko aina hikoillut? Mulla alkoi vaihdevuodet suunnilleen just tuossa iässä. Ihan vaan yhtäkkiä munasarjat lakkasi toimimasta kokonaan. Että ei se täysin mahdotonta ole vaikkakin harvinaista.
Minun siskoni on kova hikoilemaan yöllä ja samoin hänen toinen lapsensa. Kai se on osaksi perinnöllistä. Nytkin nukkuvat pelkällä lakanalla.
Joskus refluksitaudin ainoa oire on yöhikoilu. Jos aamuisin kurkku tuntuu karhealta ja ärtyneeltä, se voi olla syynä.
Hikoilen kans öisin, siksi en pidäkään vaatteita alushousuja lukuunottamatta jolloin säästyn vaivalta. Kesäisin on pakko pitää tuuletin päällä jotta ei hikoilisi. Olen tosin mies, joten vastaustani ei kait lasketa...
Hikoilen lähes joka yö, joskus on joitain öitä etten hikoile, muttei ole tullut mieleen tarkistaa kuukautisrytmiä, josko sillä olisi vaikutusta. Tätä on jatkunut jo pari vuotta, muttei edes ole tullut aiemmin mieleen lääkärille puhuminen.
Närästystä oli viime kesänä, mutta nyt ei ole ollut sitä eikä kurkku ole kipeä, hikoilu jatkuu.
AP
Hikoilen lähes joka yö, joskus on joitain öitä etten hikoile, muttei ole tullut mieleen tarkistaa kuukautisrytmiä, josko sillä olisi vaikutusta. Tätä on jatkunut jo pari vuotta, muttei edes ole tullut aiemmin mieleen lääkärille puhuminen.
Närästystä oli viime kesänä, mutta nyt ei ole ollut sitä eikä kurkku ole kipeä, hikoilu jatkuu.
AP
Kirjoitin tuonne vaihevuosi keskusteluun myös.
Mulla on ollut sellaista 20v alkaen että toisinaan hikoilen rajusti öisin, ja siihen ei auta mikään. Kannattaa kokeilla niitä yleisiä juttuja että älä juo kahvia kolmen jälkeen, ei mausteisia ruokia, ei saunaa illalla, joillekin sopii just sauna illalla.
Kun mulla on ollut tuota yöhikoilua aina niin siksi vissiin nyt menee yöt vähillä hikoiluilla, vaihtarit ovat selvästi käynnissä mutta runsasta yöhikoilua on ollut vain yksi kolmen viikon pätkä.
Oletko ylipainoinen? Joillakin on loppunut yöhikoilu kun on laihduttanut. Lisäksi jos on stressiä niin se hikoiluttaa.
Joka tapauksessa kävisin sinuna lekurissa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:24"]
AP
[/quote]
Hei. Kannattaa käydä lääkärillä juttelemassa asiasta. Vaikket kärsisikään närästyksestä, sinulla voi silti olla refluksitauti, ja sen ainoa oire voi olla yöhikoilu. Refluksitauti on vähän vaikea diagnosoitava, siihen ei aina liity mitään muuta oiretta.
Mä olen kanssa hikoillut ilmeisesti lapsesta saakka öisin, omat muistikuvat ovat teini-ikäisestä asti. En joka yö, mutta toisinaan menee pitkiäkin aikoja, että heräilen useamman kerran yössä kamalaan kuumuuteen. On pakko nousta ylös ja tuulettaa sänkyä viileämmäksi, että voi jatkaa unia (vaikka usein onkin jo niin hereillä ettei uni enää tule). Kroppa on kauttaaltaan märkä hiestä eli ei vaihdevuosiin viittaa. Talvella makkarin lämpö öisin 15-16 astetta, ei auta asiaa.
Useampikin mies on vuosien mittaan luonnehtinut patterin kyljessä nukkumiseksi vieressä oloani.
Gyneltä kysyin asiaa, hän passitti kilpirauhastestiin. Olivat ok, mutta ne kannattaa tarkistaa. Yritin kysellä voisiko hormonitasapainossa olla jotakin häikkää, mutta aika loppui kesken. Jäi vähän auki tuo asia. Ei kovin vakavasti tuntunut ottavan tätä vaivaa vaikka todella rasittava kun yöt ovat rikkonaisia.
Tosin hikoilen muutenkin helposti ja paljon, mutta yleensä hikoilu liitty liikkumiseen eikä paikallaan oloon. Muutaman kerran on tullut hereillä ollessa yöllistä vastaava hikoilukohtaus, silloinkin koko keho kuuma ja hikinen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:26"]
Hei. Kannattaa käydä lääkärillä juttelemassa asiasta. Vaikket kärsisikään närästyksestä, sinulla voi silti olla refluksitauti, ja sen ainoa oire voi olla yöhikoilu. Refluksitauti on vähän vaikea diagnosoitava, siihen ei aina liity mitään muuta oiretta.
[/quote]Miten se diagnosoidaan, eikait tähystyksellä? Ikinä en siihen uskaltaisi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:43"]
Miten se diagnosoidaan, eikait tähystyksellä? Ikinä en siihen uskaltaisi.
[/quote]
Jos on hyvä lääkäri, osaa kysellä tarpeeksi ja tehdä diagnoosin ilman tähystystäkin. Antaa varmasti närästyslääkkeet heti ja siinähän sen näkee parin yön sisään; jos hikoilu lakkaa niin siitä oli kyse. Tähystys ei ole lainkaan paha, kestää pari minuuttia, eikä satu.
Meillä mies hikoili ennen tosi rajusti. Kun jätti muista syistä hetkeksi maidon ja kotimaiset viljat pois loppui hikoilukin. Eli meillä liittyi selkeästi ruokavalioon eli on allergiaa/allergista refluksia. Eli kannattaa seurata liittyykö hikoilu joihinkin ruokiin ja vaikka kierrättää vähän syömisiään niin että on pari päivää ilman kotimaisia viljoja jne.