Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakkolaastarin käytöstä?

Vierailija
29.05.2013 |

Olin selvinnyt kolmekymppiseksi asti ilman tarvetta rakkolaastareille. Nyt sitten laitoin aamulla sellaisen kantapäätä suojaamaan, ja saman päivän iltana laastari oli puoliksi irronnut. Minä sitten reteänä sen repäisin kokonaan irti ja mukana lähti kaikki iho rakon päältä ja ympäriltä.

Kipu on nyt ihan hirvittävä. Mitäs ehdotatte tehtäväksi - saako avohaavaan laittaa Bepanthenia tai jotain rauhoittavaa apteekkirasvaa?

Ja ennen kaikkea, mikä juju rakkolaastarin käytössä on - onkohan tämä minun laastari ollut viallinen kun tuolla tavalla repi ihon mukanaan, vai otinko liian aikaisin pois? Miten ne yleensäkin poistetaan, pitääkö odottaa että lähtee itsekseen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paha kysymys. Rakkolaastareita useinkin käyttäneenä ei ole kyllä moista eteen sattunut, mut olen kyllä odotellut yleensä että laastari irtoaa itsestään tai sit suihkussa (myös melko lailla itsestään). Kai siihen Bepistä voi laittaa??

Vierailija
2/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis onko Compeed-tyyppinen "keinoiho"? Ei sen pitäisi ihoa irrottaa, mutta se pitäisi mieluiten poistaa venyttämällä pituussuunnassa (ei siis ylöspäin), jolloin irtoaa hellävaraisesti.

Minä suosittelisin laittamaan uuden Compeedin (tai jos ei ollut vielä sellainen, niin nyt sen) ja antaisin olla rauhassa kunnes itse irtoaa.

t. th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis onko Compeed-tyyppinen "keinoiho"? Ei sen pitäisi ihoa irrottaa, mutta se pitäisi mieluiten poistaa venyttämällä pituussuunnassa (ei siis ylöspäin), jolloin irtoaa hellävaraisesti.

Minä suosittelisin laittamaan uuden Compeedin (tai jos ei ollut vielä sellainen, niin nyt sen) ja antaisin olla rauhassa kunnes itse irtoaa.

t. th

Vierailija
4/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. th

Vierailija
5/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa sen irrotin (kun tosiaan oli jo valmiiksi puoliksi irti) ja sivusuuntaan repäisemällä. En kyllä mitenkään hellävaraisesti sitä venytellyt :)

Ja oli tuommoinen "keinoiho" selvästikin, kun liimasi ihoni itseensä kiinni.

Mulle sanoisi maalaisjärki että antaisin jalan nyt hengitellä puhtaana tai Bepanthenin kanssa siihen asti että on pakko laittaa kengät jalkaan tai poistua kotoa sellaisiin olosuhteisiin, missä haavaan voi mennä likaa. Onko tämä vanhentunutta tietoa, th, että ilmakylvyt tekisivät avohaavoille hyvää?

Vierailija
6/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykysuositus on että haava paranee parhaiten kosteassa ympäristössä sillä silloin epiteelisolut pääsevät paremmin vaeltamaan vaurioituneelle alueelle.

ei th vaan bioanalyytikko

Vierailija
7/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulle tulee rakko, puhkaisen sen ja siloitan ja laitan päälle bacibactia + tavallisen laastarin, ja paranee tosi nopeasti

Vierailija
8/14 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuten bioanalyytikko osasi kertoa, ei mitään ilmakylpyjä rakoille. Nykyiset haavanhoitotuotteet on tosi kehittyneitä. Kauanko voit hangata kotona ilman kenkiä?Suosittelen edelleen rakkolaastarin käyttöä. Jos et laita sitä, rupeutunee haavautunut iho ja se taas hankautuu uudelleen ehlpommin rikki.

t. th

Vierailija
10/14 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista th ja bioanalyytikko! Kipaisenkin heti tuon uuden rakkolaastarin kantapäähän.

-Ap

Vierailija
11/14 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy aina noin rakkolaastareiden kanssa. Vaikka pitäisin sitä monta päivää ja laastari irtoillut reunoilta ja tosi likainen ja otan sen pois, niin iho lähtee myös veke.

Vierailija
12/14 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 00:12"]

Mulle käy aina noin rakkolaastareiden kanssa. Vaikka pitäisin sitä monta päivää ja laastari irtoillut reunoilta ja tosi likainen ja otan sen pois, niin iho lähtee myös veke.

[/quote]

Waaat! Eli ikuisuuskierre edessä rakkolaastareiden käytössä? Kuinka saat rakot lopulta paranemaan?

Laitoin yöllä sitten uuden laastarin haavan päälle ja on kyllä uskomatonta miten kipu loppui heti.

-Ap

Vierailija
13/14 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla vaan iho lähde mukana, kun annan sen laastarin irrota omia aikojaan. Mä teen niin, että jos/kun laastari alkaa irtoilla reunoilta, niin leikkaan vaan niitä repsottavia reunoja välillä pois. Eli jätän laastariosan silloin edelleen vielä siihen rakon päälle. Muutamassa päivässä laastari irtoaa sit itekseen sujuvasti siitä rakon päältäkin, ja rakko on alta parantunut. Kannattaa lukea ne ohjeet siitä paketista...

Vierailija
14/14 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkolaastaria pitää lämmittää kädessä tarpeeksi kauan ja sit kun olet laittanut sen paikalleen se tulee vielä painaa lämpimällä kädellä.

Itse toimin näin ja hyvin pysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän