Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako saldovapaalla lähteä ulkomaille?

Vierailija
28.05.2013 |

Tietääkö kukaan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäyksenä vielä, että se ylityölupa pyydetään etukäteen juuri siksi, että ne ylityöt saa rahana. Se myös tarkoittaa, että ylityöt on jossain määrin poikkeuksia eikä niitä normaalisti pitäisi tulla, vaan normaali työmäärän vaihtelee menee saldon puolelle.

Vierailija
22/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n työpaikassa saa pitää kokonaisia päiviä. Eli perustuslakiin vedoten kukaan ei voi estää matkustamasta saldovapailla. Kiitos teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saldovapaan aikana ei kuitenkaan ole työntekovelvoitetta, eli ei työnantaja voi määrätä, mitä silloin tekee.

Mitä väliä sillä oikeastaan on valtiollekaan, sekoittuvatko lomat ja saldovapaat? Minä en tätä asiaa ymmärrä. Eri asia, jos työ on sen laatuista, että joka ainoa päivä pitää tehdät jotkut tietyt jutut, eikä siksi voi ola poissa kokonaisia päiviä.

Vierailija
24/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 19:46"]

tse käytän saldovapaita tekemällä välillä koko viikon puolikasta päivää. Eli käyn ennen puoltapäivää lounaalla ja melko tasan kahdeltatoista leimaan itseni ulos. Mä oon tykännyt näistä viikoista, sulla on silloin vielä päivää reilusti jäljellä kun lähdet kahdelta toista.

[/quote]

Teet tuossa väärin. Mitään taukoja ei saa sijoittaa suoraan työpäivän alkuun eikä loppuun. Todennäköisesti työaikasi on lisäksi puolikkailta päiviltä suunniteltu niin, ettei päivään kuulu ruokataukoa, koska sitä ei tarvitse suunnitella alle viiden tunnin päiviin lainkaan. Toimistotyössä yleenä ruokatauko on omaa aikaa eli vielä varastat näinä päivinä työnantajalta sen ruokatauon verran työaikaa. Kiva että tulit tänne kertomaan.

Vierailija
25/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että alle 6 (5?) tunnin työpäiviin ei tarvitse kuulua lainkana ruokataukoa.

Miksi kukaan ei kerro, mitä väliä sillä on kenellekään, onko työntekijä saldovapaalla,lomalla vai muuten vaan vapaalla?

Vierailija
26/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 20:52"]

Saldovapaan aikana ei kuitenkaan ole työntekovelvoitetta, eli ei työnantaja voi määrätä, mitä silloin tekee.

Mitä väliä sillä oikeastaan on valtiollekaan, sekoittuvatko lomat ja saldovapaat? Minä en tätä asiaa ymmärrä. Eri asia, jos työ on sen laatuista, että joka ainoa päivä pitää tehdät jotkut tietyt jutut, eikä siksi voi ola poissa kokonaisia päiviä.

[/quote]

Meillä (valtiolla töissä) päätettiin että kokonaisia saldovapaapäiviä ei saa pitää, koska tuli ilmi, että jotkut työntekijät kerää plussa jotain tiettyä päivää, esim just matkaa varten istumalla työajan jälkeen surfaamalla netissä. Eli siis mitään varsinaisia ylitöitä ei heillä ollut vaan ihan tarkoituksella keräsivät saldoja tekemällä ties mitä. Paska juttu, että joidenkin virheiden takia kaikki kärsii :(

Vierailija
27/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä varasta, ihan laillisesti leimaan itseni lounaalle aivan samalla tavalla kun teen jokainen työpäiväni. Ja kyllä se lounastauko on ihan omaa aikaani, ei siitä palkkaa makseta. Työpäiväni ei myöskään pääty lounaaseen vaan palaan lounaalta töihin.

Mulla on kokoaikainen virkasopimus, se että olen pitänyt saldovapaita ei poista oikeutta lounastaukoon. Se on sitten eriasia jos tekisin sopimuksen lyhennetystä työpäivästä. Kuuden tunnin työpäivällä minun ei olisi pakollista pitää lounastaukoa.

18

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 21:42"]

Teet tuossa väärin. Mitään taukoja ei saa sijoittaa suoraan työpäivän alkuun eikä loppuun. Todennäköisesti työaikasi on lisäksi puolikkailta päiviltä suunniteltu niin, ettei päivään kuulu ruokataukoa, koska sitä ei tarvitse suunnitella alle viiden tunnin päiviin lainkaan. Toimistotyössä yleenä ruokatauko on omaa aikaa eli vielä varastat näinä päivinä työnantajalta sen ruokatauon verran työaikaa. Kiva että tulit tänne kertomaan.

[/quote]

Vierailija
28/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saldovapaiden keräämisen ja käyttämisen suhteen on tiukka linja.

Niiden täytyy lähteä aina työntekijän tarpeesta ja toiveesta. Kyseessä ei saa olla ylityötunnit, vaan työntekijän omaehtoisesti keräämät saldotunnit.

Jos ylitöitä tehdään työnantajan toiveesta niin ne ovat aina palkallisia ylitöitä.

Vierailija
29/31 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:18"]

Enkä varasta, ihan laillisesti leimaan itseni lounaalle aivan samalla tavalla kun teen jokainen työpäiväni. Ja kyllä se lounastauko on ihan omaa aikaani, ei siitä palkkaa makseta. Työpäiväni ei myöskään pääty lounaaseen vaan palaan lounaalta töihin.

Mulla on kokoaikainen virkasopimus, se että olen pitänyt saldovapaita ei poista oikeutta lounastaukoon. Se on sitten eriasia jos tekisin sopimuksen lyhennetystä työpäivästä. Kuuden tunnin työpäivällä minun ei olisi pakollista pitää lounastaukoa.

18

[/quote]

No mitäs annoit aiemmin sen käsityksen, että menet ennen puoltapäivää lounaalle ja sen jälkeen leimaat itsesi pois töistä "Itse käytän saldovapaita tekemällä välillä koko viikon puolikasta päivää. Eli käyn ennen puoltapäivää lounaalla ja melko tasan kahdeltatoista leimaan itseni ulos. " 

Saat toki työnantajasi sen hyväksyessä pitää ruokatauon alle viiden tunninkin päivästä, mutta se tosiaan edellyttää sitten sitä, että leimaat itsesi ulos niin, että tauko tulee huomioiduksi ja vähennetään työtunneistasi. 

Vai meinaatko, että jos työpäivän päätteeksi lähdet ulos syömään ja käyt sitten työpaikan kautta vain kotimatkalla leimaamassa itsesi sisään ja ulos, niin olet "palannut töihin"? Ei ole kyllä sekään sääntöjen mukaista.

Vierailija
30/31 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän jos kysyisit asiaa omasta amattiliitostasi. Siellä tiedetään tämä asia huomattavasti paremmin kuin tällä palstalla. Syy useampaan erilaiseen vastaukseen on varmaankin se, että Suomessa on satoja eri työehtosopimuksia ja niissä erilaisia käytäntöjä asioihin. Joustovapaan antaminen on monessa sopimuksessa tämän paikallisen sanelun, (sopimisen) piirissä

Vierailija
31/31 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 03:26"]

No mitäs annoit aiemmin sen käsityksen, että menet ennen puoltapäivää lounaalle ja sen jälkeen leimaat itsesi pois töistä "Itse käytän saldovapaita tekemällä välillä koko viikon puolikasta päivää. Eli käyn ennen puoltapäivää lounaalla ja melko tasan kahdeltatoista leimaan itseni ulos. " 

Saat toki työnantajasi sen hyväksyessä pitää ruokatauon alle viiden tunninkin päivästä, mutta se tosiaan edellyttää sitten sitä, että leimaat itsesi ulos niin, että tauko tulee huomioiduksi ja vähennetään työtunneistasi. 

[/quote]

En ole tämä sama tyyppi, mutta ilmeisesti hänellä, kuten ei minullakaan, lounas kuulu työaikaan. Mulla on niin, että normaalipäivinä työajasta vähennetään aina 30 min eli lounaan aika, leimasin sen tai en (mutta tottakai aina leimaan). Lyhyempinä päivinä minun ei ole pakko pitää lounasta, mutta  voin pitää sen. Silloin ei automaattisesti mene 30 minuuttia työajasta lounaaseen, vaan jos haluan lyhyenä päivänä pitää lounaan, se tarvitsee leimata.

Meillä ei ole mitään sääntöä (tietääkseni) siitä, että päivän pitäisi olla tietyn pituinen koska tosiaan se lounas vähennetään joka tapauksessa työajasta.