Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako saldovapaalla lähteä ulkomaille?

Vierailija
28.05.2013 |

Tietääkö kukaan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

What?

Vierailija
2/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin. Sehän on niin kuin lomaa.

Korvaus siitä, että olet joskus tehnyt ylitöitä. Ei mitään päivystystä työnantajan tarpeen varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No että saako lähteä reissuun, kun viettää saldovapaapäiviä? Joku sanoi, että ei saisi!

Vierailija
4/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi?

Vierailija
5/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa korvausta menetetystä vapaa-ajastasi. Tottakai voit tehdä vapaalla mitä haluat.

Vierailija
6/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin ihmettelin, että voiko olla noin? 

Vierailija
7/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on aikuisopistosta. Onko näissä eroja eri työnantajien kesken?

Vierailija
8/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen perustuslaki pitäisi sisältyä peruskoulun opetusohjelmaan. Liikkumisvapaus on yksi niistä vapauksista, joita ei kai voi millään kieltää. Miten joku voi edes kuvitella, että vaikka työttömyys voisi estää matkustamisen? Saati sitten säästö- tai joku muu vapaa, tai sairausloma?

Ulkomailla voi käydä ihan milloin vaan, vaikka silloin kun on varalla tai päivystyksessä johonkin hälytystehtävään. Silloin ei tosin kannata mennä Haaparantaa kauemmas vaikka asuisi Torniossa, jos pitää olla menossa puolen tunnin sisällä hälytyksestä.

Vierailija
9/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eroa työnantajan kesken.

Työantaja pitää huolen, että myöntää vapaan sellaiseen aikaan kun työntekijällä ei ole ehdottoman tärkeitä työtehtäviä tehtävänä. Eli et välttämättä voi olla helaperjantaina poissa, mutta joku päivä joskus on löydyttävä.

Vierailija
10/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista! Löytyisikö joku minulle saman vielä linkitettynä kvtessiin, E-liite on kyseessä. Työpaikallani puhutaan, ettei saisi matkustaa saldovapailla, en löydä mistään mustaa valkoisella, ettei SE VOI OLLA NOIN.

Vierailija
11/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä saa. Ei sillä ole väliä, oletko saldovapaalla, virkavapaalla vai vuosilomalla, kaikki on vapaa-aikaa. Erona tietysti, ettei virkavapaus yleensä ole palkallista.

Itse olen valtion virkamies, ja kyllä sen saldovapaan saa tosiaan käyttää miten haluaa, jos esimies sellaisen kerran myöntää.

Vierailija
12/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 17:43"]

Kiitos tiedoista! Löytyisikö joku minulle saman vielä linkitettynä kvtessiin, E-liite on kyseessä. Työpaikallani puhutaan, ettei saisi matkustaa saldovapailla, en löydä mistään mustaa valkoisella, ettei SE VOI OLLA NOIN.

[/quote]

Huoh...

Sanopa sinä että näyttävät sinulle paperin jossa matkustaminen kielletään.

Vierailija
13/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös koulutusalalla, ja täällä saldovapaisiin kyllä suhtaudutaan eri tavalla kuin vuosilomaan. Ei mene ihan mun järkeenkään, että miksi. Meillä ei kyllä ole mitään matkustuskieltoa, mutta kuitenkin sellainen ilmapiiri, että saldovapaalla on vähemmän lomalla kuin lomalla. Esim. mä matkustin kerran toiseen maanosaan kolmeksi viikoksi lomalle siten, että käytin siihen kaksi viikkoa lomapäiviä ja viikon saldovapaata. Virallisen loman aikana mun ei odotettu olevan esim. puhelimen päässä, mutta esimies toivoi, että saldovapaapäivinä pitäisin puhelimen auki hätätapauksia varten. Eihän niitä tietenkään ollut, mutta silti vähän ihmetelin tätä käytäntöä

Vierailija
14/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saldovapaatahan on kertynyt työtunneista, joita on tehnyt enemmän kuin normaali työaika on. Saldovapaa kertyy kaiken lisäksi (ainakin meillä) tunti tunnista eli ei sitä kerry kuten ylityökorvausta 50 % tai 100 % enemmän. Mielestäni saldovapaa on nimenomaan elpymiseen tarkoitettu. Olethan raatanut työtilanteesta johtuen yli normaalin työaikasi ja työnantaja  antaa sitten myöhemmin pitää nuo kertyneet tunnit vapaina. Halvemmaksihan se työnantajalle tulee kuin ylityökorvaukset.

Miksi vielä matkustuskielto tai päivystyspakko?

Vierailija
15/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuis kyllä äkkiä meikäläiseltä ylituntien tekeminen, jos ei vapaalla saisi tehdä ihan mitä huvittaa.

Vierailija
16/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämmöistä keskustelua varmaan voisi missään muualla käydä kuin av-palstalla. Sen minä käsitän, että joku luulee, ettei sairaslomalainen saa asunnostaan (= ei voi olla sairas, kun voi liikkua) tai työtön ei saa mennä ulkomaille (= pitää olla joka minuutti odottamassa, jos joku tarjoaisi töitä).

Mutta että vapaalla ei saisi tehdä ihan mitä tahtoo! Linkkiä en laita, vaan kopioin pykälän suoraan:  Suomen perustuslaki, 2. luku ja 9 §

Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi."

Liittyykö aloittajan työ olennaisesti maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseen, tai rangaistuksen täytäntöönpanoon, tai muuhun sellaiseen liikkumisrajoitteeseen, josta on erikseen jossakin muussa laissa säädetty?

TES ei voi olla ristiriidassa perustuslain kanssan, eli saa lähteä maasta milloin tahtoo, ja tulla myös.

Vierailija
17/31 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa!

Vierailija
18/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin loma ja saldovapaa on eriasia, ne ei saa sekoittua. Sekoittumisen estääkseen meillä on johto tehnyt päätöksen ettei saldovapaita saa pitää kokonaisina päivinä. Tästä on kiistelty vuosikymmeniä varsinkin koska muualla niitä saa pitää kokonaisina päivinä. Eniten tämä luonnollisesti harmittaa niitä joilla on muutenkin pitkä työmatka.

Itse käytän saldovapaita tekemällä välillä koko viikon puolikasta päivää. Eli käyn ennen puoltapäivää lounaalla ja melko tasan kahdeltatoista leimaan itseni ulos. Mä oon tykännyt näistä viikoista, sulla on silloin vielä päivää reilusti jäljellä kun lähdet kahdelta toista.

Ylityöt meillä kyllä maksetaan ihan rahana.

Valtiolla olen töissä.

Vierailija
19/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 19:46"]

Meilläkin loma ja saldovapaa on eriasia, ne ei saa sekoittua. Sekoittumisen estääkseen meillä on johto tehnyt päätöksen ettei saldovapaita saa pitää kokonaisina päivinä. Tästä on kiistelty vuosikymmeniä varsinkin koska muualla niitä saa pitää kokonaisina päivinä. Eniten tämä luonnollisesti harmittaa niitä joilla on muutenkin pitkä työmatka.

Itse käytän saldovapaita tekemällä välillä koko viikon puolikasta päivää. Eli käyn ennen puoltapäivää lounaalla ja melko tasan kahdeltatoista leimaan itseni ulos. Mä oon tykännyt näistä viikoista, sulla on silloin vielä päivää reilusti jäljellä kun lähdet kahdelta toista.

Ylityöt meillä kyllä maksetaan ihan rahana.

Valtiolla olen töissä.

[/quote]

Saldovapaita, mutta ylityöt maksetaan rahana? Mitä ne saldovapaat sitte on?

Vierailija
20/31 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöstä sovitaan yleensä etukäteen, eli tiedetään että on joku projekti, ruuhka-aika tms. ja pyydetään työnantajalta lupa tehdä ylitöitä. Saldovapaa on sitä, kun normaalityössä ajoittain voi tulla ruuhkahuippuja, eli jollakin viikolla teet normi 37 tunnin sijaan vaikka 45 tuntia. Tuolloin on kertynyt 8 tuntia saldoa, joka ei ole ylitöitä, eli sitä ei saa rahana, mutta jonka voi pitää saldovapaana.