Apua tarvitsisi mutta mistä sitä haetaan?
Anorektikko on toisella kuulla raskaana. Ennen raskautta paino oli 50 kiloa, ja tätä nykyä se hänellä on 47 kiloa. Hänellä on ikävä tunne siitä että ääriviivat ovat muuttuneet "pyöreämmiksi", nestettä ja omasta mielestään myös rasvaa on kertynyt kehoon. Pahoinvointia tai oksentelua hänellä ei ole ollut, joten paino ei ole laskenut siitä syystä.
Ensimmäinen neuvolakäynti on sijoitettu nerokkaasti viikolle 10, johon asti ilmeisesti oletetaan että jos ongelmia tulee tai kesken menee, niin joutaakin mennä.
Yleislääkärille on turha kuvitella aikaa saavansa, koska raskaushan on ihan luonnollinen asia eikä mikään sairaus, ja sitähän se onkin. Sairas kyseinen odottaja siltikin on. Aikoja ei muutenkaan olisi tk:ssa antaa ennen kuin viikkoja olisi jo 13 eli ei auttaisi toisella kuulla olevaa ollenkaan.
Apua ja tukea kyseessä oleva odottaja kuitenkin tarvitsisi mielellään heti, mutta mistä sitä kannattaisi etsiä? Jo tässä vaiheessa on ilmiselvää, että raskausajasta tulee vaikea ja äidin ja lapsen hyvinvointi on vaakalaudalla.
Jos mitään käyntejä minnekään ei ole mahdollisuutta saada ennen neuvolakäyntiä, niin minneköhän neuvolassa ohjaavat vai ohjaavatko mihinkään, tai olisikohan tällaisessa tapauksessa mahdollisuus saada tiheämmät neuvolakäynnit?
Kommentit (7)
Mun on vaikea kuvitella että jos ko odottaja soittaa neuvolaan (huolimatta siitä milloin on eka neuvola-aika) ja kertoo tilanteensa niin että häntä ei autettaisi. Ihan varmana apua alkaa järjestymään.
Mutta jos ko odottaja kieltää kokonaan ongelmansa (kuten niin monet anorektikot) niin vaikea on kenenkään järjestää hänelle apua.
Missä hän on sitä jo diagnosoitua syömishäiriötään tähän saakka hoitanut? Sinne tietenkin yhteys nytkin. Neuvolakäynti on aina ensimmäisessä raskaudessa rv 10, juuri tuosta syystä että jos kesken menee on usein miten tuohon mennessä mennyt.. ei ole mikään salaliitto ko. odottajaa kohtaan. Seuraavissa raskauksissa saattaa ekä käynti olla vasta rv 12.
Jo diagnosoitua? Sitähän ei tuossa mainittu, mutta kyllä on diagnosoitu. Anoreksian kohdallahan hoidossa ei olla lopun ikää siltä varalta jos uusiutuu. Jos näyttää (kuten hänellä on näyttänyt) että on toipunut niin ei hoitokontaktia tarvitse jatkaa. Aiemmin ollut hoidossa entisellä paikkakunnalla, nuorisopsykiatrian poliklinikalla, ja sinne on tietenkin ikäraja. Hoidosta (ja sairaudesta) on vuosia aikaa.
Mitä minä näistä yhtään tiedän, pitäisi kaiketi se lähete hankkia ensin psykiatrian polille yleislääkäriltä (jonne ei siis pääse) tai jostain (en tiedä mistä). Itse on neuvolaan ajan varannut, ja tosiaan, kuten joku sanoikin, tuskin tullut maininneeksi muuta kuin raskausviikot missä menossa. Joo, vaikea varmaan kenenkään auttaa sen kummemmin. Ilmeisesti päihdeäitejäkään ei raskausaikana voi vielä Suomessa pakkohoitoon määrätä? Tuskinpa sitten syömishäiriöisiäkään. Toisaalta tilanne nyt ei vielä kai niin hälyttävä olekaan, ja kai se sitten vain on toivottava ettei liikaa pahene ennen ensimmäistä neuvola-aikaa.
ap
Onko tämä anorektikko (?) itse sitä mieltä että tarvitsee apua?
Mun mielestä tuo mitä kirjoitit, ei ole mitenkään erityisen hälyttävää, tosin enhän tiedä asiasta sen enempää kuin mitä kirjoitit. Mutta aloituksesi perusteella en kyllä olisi huolissani. Kuinka pitkä odottaja on? (Ihan siksi kysyn kun mainitsit painonkin).
Kyllä ne varmaan neuvolassa sitten ohjaavat eteenpäin, jos näkevät aiheelliseksi.
167 cm pituutta. Mielestäni on kyllä huolissaan itsekin, mikä on tietysti hyvä, voihan se johtaa siihen että löytää jostain päättäväisyyden estää painon enempi putoaminen. Eihän hän olisi muuten minulle avoimesti puhunut. Hänellä vain on paljon negatiivisia kokemuksia hoitokuvioista nuoruudessaan, pakkohoitoa ja vuoteessamakuuttamista ja mielivaltaisia (kulloinkin vuorossa olevasta hoitajasta riippuvia) sääntöjä sairaalahoidossa. Odotellaan siis neuvola-aikaa, ei kai tilanne voi viikoissa sentään aivan hälyttäväksi mennä.
ap
Js hän on ITSE sitä mieltä, että tarvitsee apua, hän saa kyllä apjan yleislääkäriltä -ei tietenkään pelkästään raskauden perusteella, mutta tuon yhdistelmän, eli aikaisemman syömishäiriön, alkavien uusien oireiden ja raskauden yhdistelmän perusteella kyllä. Ja se lääkäri kirjoittaalhetteen psykiatrian poliklinikalle tai psykoligille (ehkä neuvolapsykologille), mutta sitä en mene nsanomaan, miten pian iseltä aika lohkeaa, vaikka tilanne olisi akuutti kriisikin. Siellä on meinaan jonoa.
jos ystäväsi itse haluaa apua ja on kykenevä maksamaan, kannattaisi hakeutua jonkun syömishäiriöistä ymmärtävän psykologin puheille jossain yksityisessä psykologikeskuksessa tai lääkäriSemalla. Näitä on tarjolla nopeasti ja asiantuntemustakin riittää, mutta rahaahan se tietysti myös maksaa.
Ilmeisesti ei mistään? On yleensä helppo sanoa toiselle "mee hoitoon" tai "hae apua" mutta kukaan ei taida tietää mistä sitä käytännössä saa, näinä ruuhkautuneina avunhakuaikoina.