Ääh, en tiedä mitä teen :(
Haluaisin siis aloittaa jatko-opiskelut kolmen välivuoden jälkeen ja lähimmät opiskelupaikat olisivat 80-90km päässä nykyisestä paikkakunnastani.
Mietin ensin, että kyllähän minä jaksan kulkea bussilla nuo matkat päivittäin, ettei tarvitsisi muuttaa kyseiselle paikkakunnalle. Mutta hei opiskelut kestää kuitenkin sen 3,5 vuotta vähintään enkä usko, että kuitenkaan jaksaisin tuota järjestelyä.
Toki, järkevin vaihtoehto olisi muuttaa opiskelupaikkakunnalle, mutta en mä tiiä, kai mä oon sit niin "ujo/pelkuri" etten uskalla muuttaa paikkakunnalle, jossa minulla ei ole ainuttakaan kaveria/tuttua/sukulaista. :( Kyllähän sinne sit varmaan sopeutuisi, pakkohan se olisi, mutta silti.
Mielessä sitten kävi, että onkohan mahdollisuutta muuttaa johonkin asuntolaan aina viikoksi ja tulla sitten viikonlopuksi siihen "omaan" kämppään kotipaikkakunnalleen...? Tiedä sitten tarjotaanko amk opiskelijoille tätä palvelua. (Tietääkö kukaan?)
Tiedän, jos mä oikeasti haluan opiskelemaan (mitä mä oikeasti haluan) niin kyllä kestän asua toisella paikkakunnalla sen 3-4vuotta. Lomillahan voin käydä kotona sitten.
Mutta ainakun alan ajatella tätä, tuo muuttohomma alkaa jarruttelemaan mun suunnitelmia. Olisko kellään mitään keinoa, miten tästä pääsisin eteenpäin tai miten voisin muuttaa mun ajattelutapaa toiseen suuntaan? Oon ollu jumissa tän ajattelutavan kanssa jo kohta vuoden, enkä sen takia ole edes uskaltanut hakea, koska jos olisinkin päässyt sitten opiskelemaan, niin olisi ollut hirveää perua se paikka. Ja se sitten voisi pilata mahdollisuudet seuraavissa valintakokeissa yms.
Kun mulla tosissaan on kaikki; ystävät, perhe, tutut yms. kotipaikkakunnallani. Toki sukulaisia asuu myös ympäri suomea, mutta ei näiden opiskelupaikkakuntien lähellä.. :/
Kommentit (2)
Valtaosa ihmisistä muuttaa opiskelemaan uudelle paikkakunnalle. Suomessa on vain harvoja yliopistokaupunkeja, eivätkä yliopistoissa todellakaan opiskele pelkästään ne, jotka sattuvat olemaan kotoisin noista kaupungeista.
Kun itse aikoinanin muutin kotoa yliopistokaupunkiin, en tuntenut sieltä ennestään kuin yhden ihmisen. Viikon päästä tunsin melkein kaikki kurssikaverini, joista osasta tuli parhaita ystäviäni. Pelko pois - ihan hölmöä ajatella, ettei voisi opiskella muualla kuin "kotona"!
Up