Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mansikanpoimijoiden käsihygienia

Vierailija
16.07.2020 |

Oletteko miettineet? Kuinka likaiset kädet on ollut kerääjällä? Onko kaivanut nenäänsä tai jättänyt kädet pesemättä hädän jälkeen... Minua tämä mietityttää eikä tee mieli ostaa mansikoita.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän käsketty pestä käsiä, kun olin joskus poimimassa. Toki ulkohuussissa käynnin jälkeen virutin saavissa käsiä ja kävin pari kertaa viikossa saunassa. En kaivellut nenää siellä pellolla.

En oikein usko, että missään ammatissa käsketään erikseen pesemään käsiä, luulisi olevan yleistietoa.

Näin on mutta yleistieto ei auta jos käsienpesumahdollisuutta ei ole tarjolla. Omat kokemukseni mansikkapelloilta ovat juuri aiemmin kuvatun kaltaiset. Vesipistettä ei ollut, välillä oli vesiämpäri, jossa kaikki kymmenet poimijat sitten huljuttelivat käsiään huussikäyntien jälkeen. Vesihän on mitä mainioin kasvualusta bakteereille.

Pomiessa sai myös halutessaan syödä marjoja, eli myös kerääjien suusta päätyi tavaraa niihin poimittuihin marjoihin.

Vierailija
22/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös sama koske monia muitakin elintarvikkeita. En mieti moisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös sama koske monia muitakin elintarvikkeita. En mieti moisia.

Aika monet hedelmät, vihannekset ym. pestään, kuoritaan tai kypsennetään joten hygienia ei ole ihan niin tarkkaa. Marjat tulevat nopeasti pellolta suihin.

Vierailija
24/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikelta säästyy parhaiten, kun ei osta mitään valmiiksi poimittuja marjoja mistään.

Ei kotimaisia eikä ulkomaisia.

Ja käy itse poimimassa metsämarjat metsästä, samoin viljellyt marjat marjatiloilta.

Mitäs helvettiä tässä turhia jankkaatte?

Vierailija
25/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin meidän perhe on aina tehnytkin.

Itse poimitut mansikat, vadelmat ja viinimarjat ovat myös halvempia.

Käydään myös mustikan poiminta retkillä metsissä.

Lakkasuolla ei ole milloinkaan käyty, ei ole meidän juttu, joten vähäinen määrä lakkaa mikä pakastimeen hankitaan, on aina ostomarjaa.

Vierailija
26/26 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monena kesänä ollut poimimassa mansikoita ja vadelmia. Harvoin pesin käsiä ja per settä tuli usein rapsuteltua.