Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on alkoholisti. Mitä teen?

Vierailija
27.05.2013 |

Mieheni tosiaan juo lähes joka päivä, viikonloppuisin enemmän, koska käy töissä viikolla. Olen yrittänyt monta vuotta saada häntä vähentämään juomista, mutta mikään ei ole auttanut. Nyt alkaa olemaan mitta täynnä, koska meillä on pieni lapsi, enkä halua hänen joutuvan näkemään isäänsä kännissä. Olen usein miettinyt eroa, mutta rakastan kuitenkin miestäni kaikesta huolimatta. Mitä minun pitäisi teidän mielestänne tehdä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdelinkin sivuilta löytyy Kotikanava, josta voisit löytää vertaistukea ja ajatuksia tilanteeseesi.

Vierailija
2/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehdottaa miehellesi hoitoon menoa, ja etsiä vaikka valmiiksi tietoja eri mahdollisuuksista. Voit tukea ja auttaa häntä ja mennä hänen kanssaan A-klinikalle.

Mutta et voi pakottaa lopettamaan, se hänen täytyy itse haluta tehdä. Sinä päätät mitä olet itse valmis sietämään ja millaista elämää haluat elää. Jos et halua elää juovan alkoholistin kanssa, sinun pitää erota hänestä. Muita vaihtoehtoja ei ole, hyväksyä tai jättää.

Puhu miehesi kanssa vakavasti, kerro hänelle vaihtoehdot, ja toimi sen mukaan mitä hän päättää. Suosittelen ehdottomasti eroa, jos hän jatkaa juomista. Teet lapsellesi anteeksiantamattoman teon, jos jatkat elämistä juovan miehen kanssa. Lapsesi tulee kärsimään siitä loppuelämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kannattaisi käydä A-klinikalla. Voin kuitenkin todeta, että vain 15 % A-klinikan asiakkaista pystyy raitistumaan pysyvästi. Mitään ihmehoitoa ei alkoholismiin ole, vaan kaikki lähtee liikkeelle omasta lujasta tahdosta ja halusta pysyä erossa alkoholista.

Vierailija
4/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Et voi pakottaa miestä lopettamaan, mutta voit valita elätkö/annatko lastesi elää juopon kanssa. Tämän voit hänelle selittää.

Vierailija
5/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosta itseäsi! Muista että sinä ja lapsesi ansaitsette elämän joka ei kulu miehesi juomisen miettimiseen. Jos miehesi toiminta aiheuttaa sinulle jatkuvasti (ja todennäköisesti tulevaisuudessa joko suorasti tai epäsuorasti myös lapsellenne) pahaa mieltä, kerää voimia päästää irti. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi toisen ihmisen takia kärsimiseen!

Vierailija
6/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meillä ei ole yhteisiä lapsia.t.ap

Vierailija
7/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:16"]

Miehesi kannattaisi käydä A-klinikalla. Voin kuitenkin todeta, että vain 15 % A-klinikan asiakkaista pystyy raitistumaan pysyvästi. Mitään ihmehoitoa ei alkoholismiin ole, vaan kaikki lähtee liikkeelle omasta lujasta tahdosta ja halusta pysyä erossa alkoholista.

[/quote]

ja nelonen tarkoittaa nyt sellaisia jotka sylkee aina lasiin sillä 15 % luvulla. Taitaa olla kaikista aikuisista absolutistien määrä pienempi koko Suomen kansasta jos otetaan vastaava otanta.

Hillintäänhän juominen pitää saada, absolutismikaan ei ole välttämättä se jota haetaan.

Viikolla jos ryyppää niin tuskin voi aamulla aina olla ajokunnossa. Käräytä rattijuoppo poliisille.

Minä sanoisin ihan suoraan ukolleni että joko se lopettaa alkoholilla leikkimisensä tai lähtee toiseen osoitteeseen juomaan.

Jos ei voi lopettaa niin menee klinikalle. Mutta en katselisi. En voisi ryypätä lapsieni aikana itsekään niin miksi en odota samaa mieheltäni? Tarttee tajuta tämä.

Vierailija
8/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:47"]

Mieheni tosiaan juo lähes joka päivä, viikonloppuisin enemmän, koska käy töissä viikolla. Olen yrittänyt monta vuotta saada häntä vähentämään juomista, mutta mikään ei ole auttanut. Nyt alkaa olemaan mitta täynnä, koska meillä on pieni lapsi, enkä halua hänen joutuvan näkemään isäänsä kännissä. Olen usein miettinyt eroa, mutta rakastan kuitenkin miestäni kaikesta huolimatta. Mitä minun pitäisi teidän mielestänne tehdä?

[/quote]

Olet monta vuotta yrittänyt saada miestä vähentämään alkoholin juontia, mutta teidän pieni lapsi ei ole yhteinen??? Kenen se lapsi sitten on?

Vierailija
9/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis mitta on täynnä koska teillä on pieni lapsi jonka et halua näkevän isäänsä kännissä, mutta teillä ei ole yhteisiä lapsia?

Vierailija
10/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:16"]

[/quote]

ja nelonen tarkoittaa nyt sellaisia jotka sylkee aina lasiin sillä 15 % luvulla. Taitaa olla kaikista aikuisista absolutistien määrä pienempi koko Suomen kansasta jos otetaan vastaava otanta.

Hillintäänhän juominen pitää saada, absolutismikaan ei ole välttämättä se jota haetaan.

Viikolla jos ryyppää niin tuskin voi aamulla aina olla ajokunnossa. Käräytä rattijuoppo poliisille.

Minä sanoisin ihan suoraan ukolleni että joko se lopettaa alkoholilla leikkimisensä tai lähtee toiseen osoitteeseen juomaan.

Jos ei voi lopettaa niin menee klinikalle. Mutta en katselisi. En voisi ryypätä lapsieni aikana itsekään niin miksi en odota samaa mieheltäni? Tarttee tajuta tämä.

[/quote]

Jos on alkoholisti, niin alkoholin kohtuukäyttö ei tule onnistumaan. Ainoa toimiva vaihtoehto on pysyvä raittius, johon ei olemassa mitään ihmelääkettä, ainoastaan täydellinen itsekuri ja totaalikieltäytyminen juomasta. 

Mitkään lääkkeet, kuten masennuslääkkeet tai rauhoittavat, eivät auta raitistumisessa, vaan itse asiassa huonontavat lopputulemaan. A-klinikalla sanotaankin nykyään suoraan, että jos haluaa irti alkoholismista, niin on luovuttava kaikista keskushermostoon vaikuttavista aineista, myös lääkkeistä.

Alkoholin suurkuluttuja pystyy vielä halutessaan rajoittamaan alkoholin juomistä ja tällaiselle kohtuukäyttö voi sopia, muttei ei alkoholistille.

Vierailija
11/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa. Ei se alkkis mihinkään muutu, vaikka kuinka toivoisi.

Vierailija
12/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:51"]

[/quote]

Voi alkoholisti raitistuakin, mutta se vaatii paitsi alkoholistin omaa tahtoa myös sitä, että kaikki juomisen mahdollistajat lopettavat sen mahdollistamisen. Ja usein puoliso, tahtomattaan ja huomaamattaan, on yksi mahdollistaja.

Mahdollistaja tarkoittaa siis esim. sitä, että ei anneta alkoholistin itse vastata juomisen seurauksista, vaan autetaan häntä siinä jollain tavalla, esim. valehdellaan työkavereille/muille läheisille, tai ihan vaan ymmärtämällä liikaa ja antamalla aina uusia mahdollisuuksia. Usein olisi parempi, että puolisio lähtisi ja jättäisi alkoholistin selviämään itse vaikeuksistaan, tällöin hänen olisi pakko kantaa myös juomisen seuraukset itse ja se voisi auttaa raitistumisessa - raitistuminen tapahtuu usein vasta, kun ns. pohja on saavutettu, mutta se pohja toki on eri ihmisillä erilainen (toiselle se voi olla vain yksi ikävä moka, toisille se että perhe, työ tai asunto lähtee, toisille ei tämäkään riitä).

Vierailija
13/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:01"]

[/quote]

Voi alkoholisti raitistuakin, mutta se vaatii paitsi alkoholistin omaa tahtoa myös sitä, että kaikki juomisen mahdollistajat lopettavat sen mahdollistamisen. Ja usein puoliso, tahtomattaan ja huomaamattaan, on yksi mahdollistaja.

Mahdollistaja tarkoittaa siis esim. sitä, että ei anneta alkoholistin itse vastata juomisen seurauksista, vaan autetaan häntä siinä jollain tavalla, esim. valehdellaan työkavereille/muille läheisille, tai ihan vaan ymmärtämällä liikaa ja antamalla aina uusia mahdollisuuksia. Usein olisi parempi, että puolisio lähtisi ja jättäisi alkoholistin selviämään itse vaikeuksistaan, tällöin hänen olisi pakko kantaa myös juomisen seuraukset itse ja se voisi auttaa raitistumisessa - raitistuminen tapahtuu usein vasta, kun ns. pohja on saavutettu, mutta se pohja toki on eri ihmisillä erilainen (toiselle se voi olla vain yksi ikävä moka, toisille se että perhe, työ tai asunto lähtee, toisille ei tämäkään riitä).

[/quote]

Tiedän, kokemusta on aiheesta perhepiirissä. Äärimmäisen harvoin alkoholistilla itsellään on halua tai riittävästi itsekuria raitistua, vaikka halua olisikin. Helpointa on erota ennen kuin pilaa omansa ja lapsien elämän siinä sivussa. Varsinkin jos tilanne ei ole vuosiin muuttunut, se tulee siitä tuskin muuttumaan. Karua, mutta niin se yleensä menee.

Vierailija
14/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:01"]

[/quote]

[/quote]

Tiedän, kokemusta on aiheesta perhepiirissä. Äärimmäisen harvoin alkoholistilla itsellään on halua tai riittävästi itsekuria raitistua, vaikka halua olisikin. Helpointa on erota ennen kuin pilaa omansa ja lapsien elämän siinä sivussa. Varsinkin jos tilanne ei ole vuosiin muuttunut, se tulee siitä tuskin muuttumaan. Karua, mutta niin se yleensä menee.

[/quote]

Perusongelma alkoholisteilla on se, että nämä kärsivät kroonisen juomishimon lisäksi mielenterveysongelmista, kuten masennuksesta, unettomuudesta, ahdistuksesta, levottomuudesta, tuskaisuudesta, vainoharhoista, psykoottisista tiloista, jne. Syynä tähän on tietysti keskushermoston tuhoutuminen vuosikausia jatkuneen juomisen seurauksena. 

Alkoholismista on mahdollista parantua, mutta vaikeaa se tulee olemaan, koska mitään toimivaa lääkehoitoa ei ole olemassa. Mikä sinällään on tosi outoa, kun ajattelee kuinka yleinen ja vakava ongelma on kyseessä kaikissa länsimaissa.

Vierailija
15/20 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta ero, mitä yhteistä teillä on työajan jälkeen, jos toinen kännää.

onpa sulla huono itsetunto, jos vielä ihmettelet, että mä rakastan sitä.

olet myös hirveän itsekäs, kun ajattelet vain itseäsi, mutta lastasi pidät tuommosissa oloissa, häpeä.

itse aikoinaan olin alkkiksen kans jonkin aikaa, mihinkään ei voinut luottaa, nakkasin pihalle, tällä hetkellä ihan alas vajonnut tämä alkkis, elämäni paras päätös aikoinaan.

Vierailija
16/20 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairautena pysyvä ja siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joko hoito tai kuolemkuolema. Alkoholista tulee kuningas, joka määrää aivan kaiken ja on lisäksi julma hallitsija.

Vierailija
17/20 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasta itsesi ja lapsesi. Miestä sinä et voi pelastaa, sillä sinun on ymmärrettävä tämä perusasia: alkoholistille juominen on tärkeintä, eikä elämä ole elämisen arvoista, jos ei saa juoda.

Saathan sinä miestä edelleen rakastaa, ei se sitä sulje pois vaikka alkaisitkin elää tavallista elämää lapsesi kanssa. Niin, ero on tosiaan ainoa vaihtoehto ja siihen sisältyy sekin optio, että ehkä mies raitistuu kun tulee tosipaikka eteen, ja jos oikeasti rakastaa sinua ja lastaan.

Vierailija
18/20 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies joko haluaa lopettaa tai ei. Jos haluaa, niin työskentelette sen eteen. Jos ei, eroa. Sinä et addiktia saa lopettamaan, jos hän ei itse halua ja tee töitä asian eteen. Sääliksi käy lasta.

Vierailija
19/20 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
20/20 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:47"]

[/quote]

Olet monta vuotta yrittänyt saada miestä vähentämään alkoholin juontia, mutta teidän pieni lapsi ei ole yhteinen??? Kenen se lapsi sitten on?

[/quote]

minuakin kiinnostaa tietää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi