Puutarhaihmiset, help! Ruusujen istutuksesta...
Istutin puistoruusun (lajike ”ilo”) pari viikkoa sitten. Nyt yksi varsi on kellastunut ja uudet lehdet näyttää myös ihan keltaisilta. Mikä on? Kastelin hyvin istutusvaiheessa ja ennen sitä, ja reilusta kastelusta olen huolehtinut sen jälkeenkin. Istutin ruusumultaan, syvemmällä on vähän omien kanojen kakkaa.
Mitä teen?! Miksi näin kävi, ja kannattaako leikata nyt varsi pois vai mitä?
Kommentit (7)
Jos lannoitin liikaa, niin mitäs nyt sitten? Voinko enää tehdä mitään?
Tuli myös mieleen oliko istutussyvyys oikea? Ruusut istutetaan aika syvään.
Sanottiin et nää pensasruusut laitetaan samaan syvyyteen kun astiassakin. Itse laitoin ehkä pari senttiä alemmas, kun netistä luin sellaisiakin ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin et nää pensasruusut laitetaan samaan syvyyteen kun astiassakin. Itse laitoin ehkä pari senttiä alemmas, kun netistä luin sellaisiakin ohjeita.
Enpäs ole kuullut tollasesta istutuksesta. Ovat aina tulleet noin 10cm alemmas, kuin ovat olleet. Niissä usein on sellainen vaha merkkinä siitä istutussyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs ole kuullut tollasesta istutuksesta. Ovat aina tulleet noin 10cm alemmas, kuin ovat olleet. Niissä usein on sellainen vaha merkkinä siitä istutussyvyydestä.
Tässä linkki: http://tahvoset.fi/nain-istutat-ruusut/
Näyttää olevan 15cm suositus. Itse nostaisin ylös ja istuttaisin syvempään. Eivät kestä talvea muutenkaan liian ylhäällä, eli kaikki menevät talven aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki: http://tahvoset.fi/nain-istutat-ruusut/
Näyttää olevan 15cm suositus. Itse nostaisin ylös ja istuttaisin syvempään. Eivät kestä talvea muutenkaan liian ylhäällä, eli kaikki menevät talven aikana.
”Ruusu asetetaan kuopan keskelle siten, että paakun yläpinta jää valmiissa istutuksessa maksimissaan muutaman sentin alemmas olevasta maanpinnasta”. Ja ”Pensasruusuissa saattaa olla myös vartettuja ruusuja, jotka tulisi istuttaa 15 cm syvempään. Esimerkiksi bourbonruusut ja neilikkaruusut ovat usein vartettuja.”
Eli puistoruusu ei ole vartettu= ei istuteta 15 senttiä syvempään vaan muutaman sentin maanpintaa alemmas.
Jospa lannoitit liikaa tai siihen on tarttunut jostakin ruostetauti.