Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

H&M ja pam apua

Ap
16.07.2020 |

Viime viikolla ilmoitettiin että kaikkien sopparit neuvotellaan uudestaan, vastuumyyjien tehtävät lopetetaan kokonaan ja 50 henkilöä irtisanotaan ja osa liikkeistä lopetetaan, imatra ainakin suljetaan.
Tänään piti mennä kuulemaan mitä tapahtuu, ilmoittivat että uusi soppari 25h/viikko ja pakko allekirjoittaa, vanha 34h/viikko, jos ei allekirjoita on pakko sanoa itsensä irti heti.
Onko tällainen oikeasti mahdollista ja laillista? Tuolla uudella sopparilla ei elä mitenkään eikä pysty käymään edes töissä, asiasta on esimiehen ilmoituksen mukaan sovittu pamin kanssa, töissä olen ollut jo yli 10vuotta.
Mitä nyt oikeasti tapahtuu?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahemman luokan huijaukselta.

Vierailija
2/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta lailliselta ja vaikea uskoa että olisi ihan pamin hyväksyntä asialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko ollu henkkamaukassa 10 v? töis

Vierailija
4/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamin sivuilla sanotaan näin:

Työsuhteen ehtojen muuttaminen

Päivitetty: 23.08.2018

Työnantaja tai työntekijä eivät saa ilman toisen suostumusta muuttaa mitään työsopimuksen olennaista ehtoa, joita ovat esimerkiksi vähimmäistyöaika tai palkka.

Työsopimuksen olennaisten ehdon muuttaminen on mahdollista vain työsopimuslain mukaisella irtisanomisperusteella irtisanomisaikaa noudattaen. Käytännössä muutos tapahtuu siten, että työsopimus irtisanotaan ja tarjotaan uutta työsopimusta uusin ehdoin.

Jos työntekijä ei suostu muutokseen, päättyy työsopimus irtisanomisajan kuluttua. Jos työntekijä suostuu muutokseen, tulevat uudet ehdot voimaan irtisanomisajan kuluttua. Muutettu ehto ei kuitenkaan saa alittaa työehtosopimuksen minimimääräyksiä.

Usein syntyy erimielisyyksiä siitä, milloin työnantajalla on oikeus tehdä muutoksia työn johto- ja valvontaoikeuden perusteella ja milloin kysymyksessä on työsopimuksen olennaisen ehdon muuttaminen. Samoin epäselvyyksiä aiheutuu siitä, milloin kyseessä on olennainen ehto.

Epäselvissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä luottamusmieheen tai luottamusmiehen puuttuessa PAMiin. Jos työnantaja pyrkii muuttamaan olennaista ehtoa ilman perustetta, kannattaa työntekijän ilmoittaa työnantajalle kirjallisesti, että pitää muutosta perusteettomana ja varaa mahdollisuuden tutkituttaa muutoksen oikeutus. Työstä ei kannata kieltäytyä, mikäli haluaa työsuhteen jatkuvan.

Vierailija
5/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlainen oli Postin palkanalennuskeissi. Mihin hittoon tämä työläisten kyykytys oikein johtaa?

Vierailija
6/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä tapahtuu, esim. itselläni irtisanottiin ruokakaupassa 30 viikkotunnin soppari, ja tilalle tarjottiin 20 tunnin sopparia, ja vaihtoehdot oli ota tai jätä.

Vierailija
7/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että PAKKO itse irtisanoutua. Höpöhöpö! Kusetusta on. Sinun ei ole ikinä PAKKO irtisanoutua. Jos sen teet, et saa kuukausiin mitään rahaa mistään, kun karenssia pukkaa. Täysin lainvastaista höpötystä. Älä suostu, äläkä irtisanoudu. Antakoon itse sitten potkut. 

Vierailija
8/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kaupassa 25h/vko sopparilla, iso talo, jatkuvasti porukkaa saikulla eli oikeasti tein koko ajan yli 40h/vko parin vuoden ajan...

Että ei se 25h/vko soppari aina huono ole....

Mutta joo, laillista tuo muutos kyllä on

Vierailija
9/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä yt-neuvottelut meneillään? Tällöin voidaan ainakin tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteella irtisanoa vanhat työnkuvat tai työsopimukset, ja tarjota tilalle uusia huonommilla ehdoilla.

Vierailija
10/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin uuden sopparin kun oli pakko.

Kannattaako nyt sitten olla vielä liittoon yhteydessä?

Luottamusmies oli paikalla.

Vierailija
11/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin jotain yt juttuja oli, keväällä oli korona lomautukset.

Vierailija
12/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Vissiin jotain yt juttuja oli, keväällä oli korona lomautukset.

Jos liittyy yt-neuvotteluihin, niin on täysin laillista, valitettavasti.

Vierailija
13/18 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
14/18 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että PAKKO itse irtisanoutua. Höpöhöpö! Kusetusta on. Sinun ei ole ikinä PAKKO irtisanoutua. Jos sen teet, et saa kuukausiin mitään rahaa mistään, kun karenssia pukkaa. Täysin lainvastaista höpötystä. Älä suostu, äläkä irtisanoudu. Antakoon itse sitten potkut. 

Eiköhän tästä juuri ollutkin kyse, että työnantaja sanoo irti vanhat sopimukset ja jos ei uusi soppari kelpaa, niin työsuhde päättyy.

Vierailija
15/18 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kaupassa 25h/vko sopparilla, iso talo, jatkuvasti porukkaa saikulla eli oikeasti tein koko ajan yli 40h/vko parin vuoden ajan...

Että ei se 25h/vko soppari aina huono ole....

Mutta joo, laillista tuo muutos kyllä on

Saitko myös ylimenevät tunnit ylitöinä? Joskus kauan sitten mulla oli 0-88 h 3 viikossa. Jos teki yli 88 h niin ei maksettu ylityökorvauksia, vaikka olisi pitänyt. Jos valitit asiasta niin pomo ei antanut seuraavaan listaan tunteja välttämättä ollenkaan.

Paska ala, paska palkka, paska sopimus naisvaltaisella alalla. Vaihdoin töihin metallialalle, tuntipalkka 21 e tunnissa, ja maksetaan kaikki oikein. Miehet ne on lakkoileet etuudet joskus kuntoon. Vaikka ne kovin yrittää heikentää niitä täälläkin, toivotaan etteivät onnistu.

Vierailija
16/18 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pam on malliesimerkki siitä kaikesta mikä on AY-liikkeessä pielessä!

Vierailija
17/18 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tästä juuri ollutkin kyse, että työnantaja sanoo irti vanhat sopimukset ja jos ei uusi soppari kelpaa, niin työsuhde päättyy.

Ehkä oli, mutta se on näissä kuvioissa AIVAN ERI ASIA ja sillä todellakin on väliä. Itse irtisanoutuja ei saa työttömyyskorvausta. Työnantajan irtisanoma saa. 

Vierailija
18/18 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vielä pientä. Meilläkin irtisanottiin kaikki ja uusissa sopimuksissa oli nolla tuntia.