Saako paha aina palkkansa?
Jos nyt unohdetaan, ettei kukaan meistä ole absoluuttisesti "hyvä" tai "paha". Pyyhkiikö kusipäillä parhaiten?
Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että kyllä. Näyttäis olevan, että mitä kusipäisempi tyyppi, sitä halutumpaa seuraa se on. Yhdessä haetaan asemaa, kunnioitusta kusipään silmissä. Kiltteydestä taas sakotetaan, pari kertaa kun teet palveluksen, olet ovimattona.
Kusipäillä on ihmissuhteita, ehkä rahaakin. Raha ei sinänsä kiinnosta minua eikä vaikuta mun onnellisuuteeni siinä määrin missä ihmissuhteet, joten en siihen tässä paneudu.
Mä en todellakaan usko, että on joku karma, mikä huolehtii siitä, että kaikki saa ansionsa mukaan. Tai mitään muutakaan suurempaa voimaa, joka katsoo, että kaikille riittää yhtä paljon nallekarkkeja. Ne on ne kusipäät, jotka kyynärpäätekniikalla rohmuaa itselleen kaiken, ja tälläiset saamattomat introvertti-nössykät jää katkerana kirjottelemaan AV:lle.
Nii, vituttaa.
Kommentit (27)
No ei valitettavasti saa. Joku Jimmy Savile hyväksikäytti vuosikymmeniä lapsia, se harjoitti muka hyväntekeväisyyttä sairaaloissa ja oikeasti pani puolustuskyvyttömiä ja sairaita lapsia, sukulaislapsia, ketä vaan. Eli elämänsä suurena mediapersoonana ja vasta kuoleman jälkeen koko paska paljastui. Good for him.
Hmm ymmärrän hyvin tilanteesi..Olin nuorempana aikamoinen kusipää..naisia ja kavereita kyllä riitti..valehtelin, rikoin lakia ja ajattelin vain itseäni..Sitten lähdin opiskelemaan löysin naisen ja tulin isäksi. Nyt olen jo vuosia ollut "kiltti" ja tuntuu että paskaa tulee vaan kaikkialta. "Ystävät" käyttävät hyväksi ja naiset ihmettelee ja vierastaa kun en oo enää ylimielinen mulkku..on se maailma outo paikka
Saa tietty ja joskus aikamoistakin palkkaa.
Itse olen kyllä sitä mieltä että paha saa palkkansa. Esimerkkinä ylimielisyys, aluksi saattaa näyttää siltä, että hyvin pyyhkii, mutta loppupeleissä ylimielinen häviää.
Yleensä ottaen kusipäillä pyyhkii kyllä paremmin, koska ne käyttää ihmisiä hyväkseen ja saa rahaa ja mainetta ja kunniaa pelaamalla ja kieroilemalla. Paha ei saa palkkaansa, mitään oikeudenmukaisuutta ei ole. Kaikki on suurta sattumaa, joku onnistuu koko elämänsä saamaan mitä haluaa, joku toinen ei koskaan. Jollekin käy aina huonosti riippumatta siitä miten hyvä itse on.
Toivon että paha saa palkkansa.... itsekkään en ole puhdas pulmunen tai täydellinen millään tavalla, mutta yritän elää elämäni niin että joka ilta voin mennä puhtaalla omalla tunnolla nukkumaan.
Viimeiset kuukaudet on tullut elettyä epätoivossa kun meitä "kiristetään"... valehdellaan ja yritetään rahastaa asuntokaupan virheellä. Meitä on syytetty valehtelusta, itse ovat kertoneet muunneltua totuutta ja suoraan sanoen valehdelleet, rahan toivossa. Kamalinta on tässä kaikessa se, että on meidän sanamme heidän sanaansa vastaan. Vihdoin olemme saaneet todisteet heidän valehtelustaan ja nyt olemme valmiit menemään vaikka oikeuteen, koska kiinni jäivät. Jospa nyt siis pahaa saa palkkansa, tässä tapauksessa. on tuntunut kamalalta elää viimeiset kuukaudet syyttömänä ja aseettonana kun toiset valehtelevat ja sana sanaa vastaan on vaikea todistaa mitään :(
Uskon että viimeistään tuolla ylhäällä ne tilit sitten tasataan. Yritän elää mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja rehellisesti elämäni.... senkin kun tiedän, että jos itse rupeisin elämään muulla tavalla, rangaistus tulisi samantien. Enkä edes haluaisi elää muuten kuin näin kun elän....
Saa palkkansa, paitsi jos kyseessä on narsisti tai psykopaatti. Silloinkin joskus. Olen nähnyt niin monet kerrat kuinka ihminen saa eteensä juuri sen pahimman pelkonsa.
Vastaus: Saa.
Siksi pyrinkin siirtämään kaikenlaisen katkeruuden sivuun ja olemaan hyvä ihminen. Joidenkin ihmisten seuraa voi kyllä joutua välttämään pystyäkseen pitämään negatiiviset ajatukset täysin poissa mielestä...
En usko, että tilejä missään vaiheessa erityisesti tasataan tai että pahat suoranaisesti saisivat "palkkansa". Mutta uskon, että ne mulkerot useimmiten jollain tapaa kuitenkin kärsivät omasta onttoudestaan tai vääristyneistä ihmissuhteistaan. Ja jäävät paitsi monesta hyvästä ja kauniista kokemuksesta, joita voi saada yrittämällä olla hyvä ja oikeudenmukainen, ja välittämällä muistakin kuin itsestään.
Uskon, että saa.
Koen itse olevani ihan "kunnon" ihminen, yritän kohdella muita heidän ansaitsemallaan tavalla (jos minulle ollaan mukavia, niin olen itsekin mukava; jos minua loukataan, koen olevani oikeutettu loukkaamaan takaisin. Eli ns. potut pottuina.) En hyväksy sitä, että minua kohdellaan huonosti, sillä lähtökohtaisesti kohtelen itse kaikkia ihmisiä hyvin.
Olen melko itsevarma ja sinut itseni kanssa ja jos jotain päätän, yleensä myös saavutan sen. Toimin omien periaatteideni mukaisesti enkä ota vastaan "bullshittiä" keneltäkään. Asiallinen kritiikki on asia erikseen.
Joitakin ihmisiä tämä itsevarmuuteni ärsyttää. Esimerkiksi viime vuonna kaveripiirissäni oli useita henkilöitä, jotka jatkuvasti mustamaalasivat ja haukkuivat minua, ei pelkästään minulle, vaan myös muille ihmisille, sekä selkäni takana että ihan julkisesti edessäni. Kun sitten annoin ns. samalla mitalla takaisin, minut leimattiin narsistiksi. Nämä ns. kaverini tuottivat minulle vain pahaa oloa. Katkaisin välit heihin.
Tästä on nyt noin vuosi aikaa, ja kaikilla näillä entisillä "kavereillani" menee tällä hetkellä enemmän tai vähemmän huonosti. On opiskelu-, mielenterveys-, itsetunto-, raha- ym ongelmia. Joten kyllä sanoisin että karma is a bitch ;)
Kyllä se siellä elämän loppumetreillä vastaan tulee. Rakkaudettoman elämän päätteeksi kuolema on kammottava ja pelottava, rakkaudentäytteisen elämän jälkeen normaali jatkumo.
Ei ehkä suoranaisesti, mutta paha tai ilkeä ihminen saa rangaistuksensa siinä, että joutuu elämään sen asian kanssa millainen on. Tavalla tai toisella se tulee eteen, esim. sisäisenä tyhjyytenä ja onnettomuutena. Erittäin vaikea uskoa että itsekäs ja ilkeä ihminen olisi syvällisesti onnellinen, kaikki onnellisuushan kuitenkin on loppupeleissä kiinni ihmissuhteista...
Voi olla päällisin puolin rahaa, naisia jne. mutta usein nämä ympäröi itsensä samankaltaisilla pinnallisilla kusipäillä ja ompa sitten hauskaa olla sellaisessa porukassa. Viimeistään kun saavat omia lapsia niin tajuavat asian..
Itsekin olin nuorena kusipää, nyttemmin olen niin katunut sitä kaikkea. Aina vaan paremmin menee kun olen kasvanut ihmisenä.
Mä oon varma, että paha saa palkkansa. Ja päin vastoin. Ennemmin tai myöhemmin jollakin tavalla.
Meidän suvun narsistisesti häiriintynyt ihminen piinasi sukua koko elämänsä, ei koskaan ollut parisuhteessa saati naimisissa. Vanhaksi tultuuan hänet laitettiin jonnekin vanhainkotiin, missä hän eli viimeiset vuotensa kuulemani mukaan tyytyväisenä käsityksensä mukaan "omassa asunnossaan" jossa hänellä oli palvelijoita, niinkuin yksi sukulainen asiaa kommentoi. Eli just niinkuin maailman kuului hänen käsityksensä mukaan ollakin :).
Riippuu mitä hyvin pyyhkimisellä tarkoitetaan. Kusipäillä voi olla rahaa ja valtaa ja sen myötä "ystäviä". "Ystävät" ovat niitä jotka häipyvät jos henkilö sattuu menettämään rahansa ja vaikutusvaltansa.
Todellista onnea kusipäisyydellä ei voi saavuttaa, maallista mammonaa kyllä. Koska todelliseen onneen tarvitaan aitoja, hyviä ja syviä ihmissuhteita ja rakkautta. Ja näitä ilkeän, itsekkään kusipään on todella vaikea, jollei suorastaan mahdoton löytää.
Haluan uskoa niin. Se auttaa monessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 22:50"]
Mä en todellakaan usko, että on joku karma, mikä huolehtii siitä, että kaikki saa ansionsa mukaan.[/quote]
Ei se sun usko muuta tosiasioita. Mutta kato esim. Amazing Racea niin huomaat että karma todellakin huolehtii siitä että se mitä annat muille, sen saat kaksinverroin takaisin, oli se sitten "hyvää" tai "pahaa".
Kusipäätkään eivät elä tyhjiössä. Minä hetkenä tahansa voi tulla tilanne, jossa hän tarvitseekin apua toisilta ihmisiltä. Muiden loukkaaminen ja asioiden jättäminen huonolle tolalle voi kostautua odottamattomasti. Näin voi käydä, vaikka kukaan pahantekijän kohteista ei aktiivisesti hakisi tilaisuutta tasata tilit. Jos joukossa sitten sattuu olemaan tällainenkin ihminen, aika epävarmaa on pahantekijän elämä.
Mä uskon tuohon samaan sillä erotuksella että uskon kuitenkin pahan saavan palkkansa yläkerrassa, joten sitä odotellessa.