Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä aiheuttaa 6-vuotiaassa ns. kaikkitietävyyttä?

Vierailija
26.05.2013 |

Toki tuon ikäinen on näsäviisas varmaan muutenkin, mutta olen ihmetellyt tätä oman lapseni ominaisuutta jo jonkin aikaa. Hän voi esim. pitää kamalaa meteliä ja kun siitä menee sanomaan, reaktio on välinpitämätön "höpsis, enpäs metelöi". Puhuu aikuisen päälle ja "mitätöi" tämän kokemuksen tavallaan. Ei opi olemaan fiksumpi tässä, vaikka on saanut rangaistuksia ja menettänyt etuuksia käytöksensä vuoksi. Olen alkanut miettimään, onko lapsi jotenkin...no, vajaa...koska ei vaan kykene hyväksymään että häntä torutaan (aiheesta). Jos hänelle sanoo esim. että hänen pitäisi hävetä käytöstään, huutaa vastaan vihaisena "EN HÄPEÄ!". Muut lapset tajuavat olla yleensä hiljaa sellaisissa tilanteissa, missä ovat mokanneet pahasti (ja osa saattaa itkeäkin), mutta meidän lapsi vaan raivoaa ja polkee jalkaansa, oikein haastaa riitaa.

Äsken herätti pikkusisaruksensa (vauva) nukkumasta tuolla metelillään ja sanoi vaan huokaisten "enhän minä metelöi, kuulit väärin".

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perinyt aivot vanhemmiltaan ja täten heitä fiksumpi.

Vierailija
2/4 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olette käyttäneet hänen kanssaan auktoritääristä kasvatusta ja hän on tätä kautta sisäistänyt käsityksen siitä, että asiat ovat jotenkin kun itse niin sanoo ja muita voi mitätöidä aivan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sulla on väärä kasvatustapa. Miksi sanot 6-vuotiaalle, että lapsen pitäisi hävetä käytöstään?

Ehkä sun tapasi sanoa lapselle ei ole oikeanlainen. Miten käyttäydyt, jos lapsi "puhuu päälle"? Nolaatko lapsen muitten aikana?

Annatko hänelle myös kiitosta ja kehuja silloin, kun hän tekee oikein ja käyttäytyy hyvin? Se nimittäin olisi paljon tärkeämpää, kuin virheistä ojentaminen.

Vierailija
4/4 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus. Hänet on kasvatettu luottamaan itseensä, omiin kykyihinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi