Kaupan muovikassi yleensä kaikista ekologisin vaihtoehto,
Näin sanoo Hs. uutinen. Mm. valkaisematonta paperikassia pitää käyttää 43 kertaa, että päihittää muovikassin.
https://www.hs.fi/elama/art-2000006572890.html?utm_campaign=hs_tf&utm_t…
-"MITEN MUOVIPUSSI voi olla parempi kuin kangaskassi?
”Kangaskassilla piti olla tuhansia käyttökertoja, että puuvillan kasvattamisen ja kaiken prosessoinnin jalanjälki tulee katettua”, Koivula sanoo.
Yhtä ja samaa luomupuuvillakassia pitäisi käyttää ruokaostosten kantamiseen vähintään 20 000 kertaa ja käyttää roskapussina tai poltattaa jätteidenkäsittelylaitoksella.
Vain silloin sen ympäristövaikutukset olisivat kokonaisuudessaan samat kuin tavallisella kaupan LDPE-muovikassilla, jolla kannetaan kerran ostokset kotiin ja jota käytetään sen jälkeen kerran roskapussina ennen kuin se poltetaan jätteidenkäsittelyssä."-
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Siis te ensin nauratte ja moititte, kun ihmiset ostavat kassalta sen ostoskassin, jota käyttävät ainakin sen 2 kertaa (ostoksien kantaminen ja roskapussi), mutta itse ostatte erikseen niitä roskapussirullia, joissa on täsmälleen samanlaisia pusseja ja käytätte niitä sitten vain kerran roskapussina? Täällä taas järjen jättiläiset kokoontuu.
Ne kaupan pussit on kyllä ohuita, mutta roskapussit - ainakin ne mitä meillä käytetään - on huomattavasti ohuempia. Sitä paitsi kun kierrättää ja käyttää välillä mm. jo mainittuja vessapaperipusseja, varsinaisia roskapusseja menee tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut katsoo kaupassa vihaisesti, kun laittaa banaaninsa pierun kuortakin ohuempaan muovipusiin. Ikäänkuin heillä olisi joku oikeus moralisoida muita ihmisiä.
Olen aina ihmetellyt banaanin pussittajia. Ovatko he ahneita vai tyhmiä?
Reissuun lähtiessä pakkaan aina banaanit pussiin. Helpompi laittaa esim autossa tai retkipaikassa kuoret suoraan pussiin.
Eli kaikki muovikasseja ostavat käyttävät samaa kassia niin kauan että se menee rikki. Miksi teitä omaan muovikassiin pakkaajia ei näe kassalla juuri koskaan?
Hyvä että joillain toimii.
Ei kyllä mitenkään mahtuisi viikon roskat yhteen leipäpussiin ja muissa ostettavissa tuotteissa harvemmin niitä tulee. Olihan tuo tietysti aika muutos kun rivarissa sai lajitella bio ym. erikseen mutta omakotitaloon muuttaessa ei ole enää mitään. Kompostit kiellettyjä ellei hanki jotain erityistä laatikkoa siihen. Pahvit ja paperit vielä kierrätän kun tuossa 2km lähin paikka. 4km päässä sitten muovin ja lasin keärys, mutta tuota en käytä kun en näe järkeä pestä, säilöä ja ajaa autolla sinne.
Kyllä tuota laitosten kierrätystä voisi parantaa niin auttaisi kokonaisvaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on jo yksikin kangaskassi niin ei sen muovikassin ostamisessa ole yhtään mitään ekologista.
mihinkäs laitat roskasi? Kangaskassiin?
Roskat pannaaan tietysti roskapusseihin, et sellaisista ole koskaan kuullut? Ovat paljon ohuempia kuin kaupan ostosmuovikassit. Meillä kertyy ehkä yksi roskapussillinen viikossa, jos sitäkään, kun kaikki muu kuin sekajäte lajitellaan.
Roskapusseina voi käyttää myös muita ehjiä pusseja, mitä kotiin väkisinkin kertyy. Esim. vessapaperisäkit on hyviä tähän tarkoitukseen.
Leipäpussit yms. myös. En osta kaupan muovikasseja erikseen lainkaan, en niitä kassalla olevia enkä rullassa olevia.
Juu, reissumiespussiin kun laittaa yhden oivariinirasian, niin "roskapussi" on täynnä.
Mitä jos viikkaat muut muovijätteet ensin sen oivariinipaketin sisään ja sitten laitat sen reissumiespussiin.
Samaa kannattaa hyödyntää sekajätteenkin kanssa. Roskat sisäkkäin, niin säästyy pusseja ja rahaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis onko ihmisiä joilla ei ole mitään kassia valmiiksi kotona? En ole ostanut yhtään mitään kassia vuosiin.
Ekologisin kassi on se jota ei tarvitse edes ostaa.Rahan lisäksi näyttää kassitkin ilmestyvän tyhjästä eräille.
😂
En ole se, ketä kommentoit, mutta minä olen saanut kangaskassit samasta paikasta kuin rahatkin, eli työn kautta.
Aika usein seminaareista tai tiedotustilaisuuksista saa ison nipun paperia ja kassin niiden kantamiseen.
Se paperin kantaminen on sen kassin ensimmäinen kerta. Sen jälkeen sitä puuvillakassia pitää käyttää vielä 19 999 kertaa, että voittaa tavallisen muovipussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on jo yksikin kangaskassi niin ei sen muovikassin ostamisessa ole yhtään mitään ekologista.
Roskat pannaaan tietysti roskapusseihin, et sellaisista ole koskaan kuullut? Ovat paljon ohuempia kuin kaupan ostosmuovikassit. Meillä kertyy ehkä yksi roskapussillinen viikossa, jos sitäkään, kun kaikki muu kuin sekajäte lajitellaan.
Roskapusseina voi käyttää myös muita ehjiä pusseja, mitä kotiin väkisinkin kertyy. Esim. vessapaperisäkit on hyviä tähän tarkoitukseen.
Leipäpussit yms. myös. En osta kaupan muovikasseja erikseen lainkaan, en niitä kassalla olevia enkä rullassa olevia.
Juu, reissumiespussiin kun laittaa yhden oivariinirasian, niin "roskapussi" on täynnä.
Yhden reissumiespussin täyttämiseen sekajätteellä menee meidän perheellä pari viikkoa. Intohimoisia kierrättäjiä, jotka miettivät jätteiden kierrätystä jo kaupassa ennen tuotteiden ostopäätöstä :)
Eli teillä ei käytetä levitteitä ja leikkeleitä leivän päällä eikä esimerkiksi osteta kanaa, koska nämä kaikki on pakattu muovirasioihin, eikä mihinkään ohueen kelmuun?
Nämä kaikki menevät muovinkeräykseen.
Kaupasta löytyy aina pahvilaatikko ostoksia varten. Ostoksien päällä tulee aina tarpeeksi muovipusseja roskiksiksi ja siinä pahvilaatikossa vien paperit ja kartongit kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis te ensin nauratte ja moititte, kun ihmiset ostavat kassalta sen ostoskassin, jota käyttävät ainakin sen 2 kertaa (ostoksien kantaminen ja roskapussi), mutta itse ostatte erikseen niitä roskapussirullia, joissa on täsmälleen samanlaisia pusseja ja käytätte niitä sitten vain kerran roskapussina? Täällä taas järjen jättiläiset kokoontuu.
Laskepa itse, paljonko maksat muovipusseista yksittäin kassalta ostettuna ja paljonko minä maksan niistä rullalla. Sitten voidaan katsoa, kuka viimeksi nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki muovikasseja ostavat käyttävät samaa kassia niin kauan että se menee rikki. Miksi teitä omaan muovikassiin pakkaajia ei näe kassalla juuri koskaan?
Siis kai ymmärrät, että sitä muovikassia voi käyttää muuhunkin kuin ostosten kantamiseen. Itselläni kulki esimerkiksi työvaatteet vuosikausia yhdessä muovipussissa ja varastossa on pieneksi jääneitä vaatteita nimenomaan muovikasseissa. Minä säilytän muovipusseissa esimerkiksi kukkamultaa, joulukoristeita ja pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis onko ihmisiä joilla ei ole mitään kassia valmiiksi kotona? En ole ostanut yhtään mitään kassia vuosiin.
Ekologisin kassi on se jota ei tarvitse edes ostaa.Rahan lisäksi näyttää kassitkin ilmestyvän tyhjästä eräille.
😂
En ole se, ketä kommentoit, mutta minä olen saanut kangaskassit samasta paikasta kuin rahatkin, eli työn kautta.
Aika usein seminaareista tai tiedotustilaisuuksista saa ison nipun paperia ja kassin niiden kantamiseen.
Se paperin kantaminen on sen kassin ensimmäinen kerta. Sen jälkeen sitä puuvillakassia pitää käyttää vielä 19 999 kertaa, että voittaa tavallisen muovipussin.
Mutta kassi on silti jo olemassa kyseisessä taloudessa, joten muovikassien ostaminen sen lisäksi on epäekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskepa itse, paljonko maksat muovipusseista yksittäin kassalta ostettuna ja paljonko minä maksan niistä rullalla. Sitten voidaan katsoa, kuka viimeksi nauraa.
Eihän tässä mistään hinnasta nyt puhuttu vaan ekologisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos viikkaat muut muovijätteet ensin sen oivariinipaketin sisään ja sitten laitat sen reissumiespussiin.
Samaa kannattaa hyödyntää sekajätteenkin kanssa. Roskat sisäkkäin, niin säästyy pusseja ja rahaakin.
Vielä kun silppuat ne sisään menevät, saat mahtumaan yhä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Nyt en oikein käsitä logiikkaasi. Jos sulla on seminaarista saatu kangaskassi, niin jatkat muovipussien ostelua koska ajattelet muovipussin voittavan jonkin ihmeellisen kisan mielessäsi?
Totuus on, että meillä kaikilla paitsi ehkä jollakulla tulipalon hiljattain kokeneella on kotonamme lukuisia kantovälineitä. Lisää saamme jokaisella ruokakauppareissulla. Siitä kun valitset, mitä olemassa olevaa kantovälinettä käytät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jaksaa nauraa 15 snt:n takia :D Huimat 30 stn viikossa, 15€ vuodessa, eihän siinä mene kuin 128 vuotta niin pääse vaikka ulkomaanreissun tekemään säästyneillä voitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden reissumiespussin täyttämiseen sekajätteellä menee meidän perheellä pari viikkoa. Intohimoisia kierrättäjiä, jotka miettivät jätteiden kierrätystä jo kaupassa ennen tuotteiden ostopäätöstä :)
Eli teillä ei käytetä levitteitä ja leikkeleitä leivän päällä eikä esimerkiksi osteta kanaa, koska nämä kaikki on pakattu muovirasioihin, eikä mihinkään ohueen kelmuun?
Nämä kaikki menevät muovinkeräykseen.
Niin? Eikö muovinkeräykseen meneviä kerätä mihinkään pussiin? Yhtä pieneksi se reissumiespussi jää joka tapauksessa, viet sen sinä sitten muovinkeräykseen tai sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mistään hinnasta nyt puhuttu vaan ekologisuudesta.
Ekologisuuden taas määrää se, paljonko ja millaista muovia pussiin on käytetty. Mustat jätepussit ovat tietääkseni ekologisempia kun vaaleat ja paksummat kaupan kassit.
En mä ole luopunut muovikasseista.
Olen käyttänyt niitä koko ajan ja pyydän kaupassa aina muovikassin. Joillakin ei ole ja saan sitten kankean ja paksun paperikassin, joka helposti repii sormet haavoille.
Muovikassi on todella fiksu ja ekologinen kun sitä voi sitten käyttää roskapussina ja täällä pk-seudulla jätteetkin poltetaan, joten ei se pussi jää sittenkään lojumaan mihinkään maastoon.
Ei kaikkiin vouhkauksiin kannata lähteä mukaan.
Useammin viedessä jätteet haisevatkin vähemmän.