Tytär pääsi opiskelemaan Helsinkiin. Kannattaako katsella asuntoa rauhassa
Vai iskeä kiinni heti ekaan, minkä vaan saa?
Eka näyttö sovittu. 22m2 ja 590e/kk
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tuo kämppä on Meilahdessa.
Mutta kysymys oli, että tuleeko hyviä vastaan koko ajan, vai miten kovaa kilpailu on?
Ap
Hyvät on jo menny. Huononee ja hinta kovenee syksyä kohti.
Kuulostaa edulliselta ja samaa sanon mitä muutkin, että kilpailu on kovaa. Ei lähivuosilta omakohtaista kokemusta, mutta mitä olen uutisia seurannut tilanne on kiristynyt. Jo 10v sitten, kun etsittiin miehen kanssa asuntoa, jotkut yksityiset vuokranantajat teki näytöistä kuin työhaastatteluja. Ensin esitteli asunnon ja sitten istuttiin pöydän ääreen ja kyselivät kaikenlaista. Näyttö ei tarkoittanut, että ko. asuntoa oltaisi meille automaattisesti tarjoamassa. Toki muutkin mainitut asiat vaikuttaa. Sijainti ja mikä tilanne on nyt, onko tyttärellä mahdollisuus käydä koulua nykyisestä kodistaan? Jos muutto on heti välttämätön niin pitäisin kiirettä jo nyt.
Tuo eka on todella edullinen, kannattaa iskeä kiinni jos vaan saatte. Nyt on vaikea löytää asunto.
Näyttöön mielellään heti eikä tunnin päästä, valmius ottaa kämppä heti vastaan jos sen saa, niin on mahdollisuus onnistua. Miettimään ei kannata jäädä.
Meillä on neljä yksiötä kantakaupungissa. Vuokraa olemme pyytäneet vähän alle 700€. Näytöillä on aina ollut useita kymmeniä tarjokkaita. Eli tuo on joko todella halpa tai kauhea läävä.
Tytär on siis hakemuksen perusteella hyväksytty näyttöön, ilmeisesti sinne ei huolita kaikkia. Opiskelupaikka olisi kävelyetäisyydellä. Juu, otetaan se jos saadaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Jos on suht järkevä sijainti (kohtuullinen matka opiskelupaikkaan), järkevä vuokra ja kelvollinen kunto, niin kiinni vaan. Jos myöhemmin löytyy parempi, on edelleen mahdollista vaihtaa.
Paitsi, että nykyisin on yleensä ehto, että irtisanoa voi vasta vuoden tai 11 kkn jälkeen tai joutuu maksamaan vähintään yhden ylimääräisen vuokran korvauksena.
Ehdottomasti kiinni tuohon asuntoon, jos vaan saatte sen. Hinta on epäilyttävän halpa, itse olen maksanut Meilahdessa samankokoisesta asunnosta 600 e jo 10 vuotta sitten. Sittemmin hinnat nousseet reilusti.
Onhan tyttö hakenut kaupungin vuokra-asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kämppä on Meilahdessa.
Mutta kysymys oli, että tuleeko hyviä vastaan koko ajan, vai miten kovaa kilpailu on?
ApNo tuo kuulostaa kyllä aika edulliselta. Tuskinpa kovin montaa tuon hintaista yksiötä tulee vastaan. Hoasilta saa tietty solun, joten jos sekin kelpaa, odotella voi vähän kauemmin.
Ja mitä ihmettä ovat nuo "vaaralliset" alueet, joissa ei uskaltaisi nuori nainen yksin asua? :D itse asun Kontulan naapurissa ja kovin on rauhallista. Kontulan ostarilla tietty on elämää, mutta en minä sitäkään turvattomaksi koe. Paljon on lapsiperheitä ja luontoa :)
Vaaralliset alueet on niitä, missä asuu ja liikkuu paljon suojaväritettyjä miehiä porukoissa. Oikeasti vaarallista yksin yöllä mahdollisesti humalassa liikkuvalle naiselle. Opiskelijabileistä kun yleensä kotiudutaan sillä tavalla.
Onko ihan henk.koht. kokemustakin? Itse olen koko ikäni Helsingissä asunut parikymppinen nainen, joka on lukemattomia kertoja liikkunut yöllä yksin niin humalassa kuin selvänäkin sekä keskustassa että sen ulkopuolella. Luonnollisesti myös samanikäiset tuttavani ovat tehneet niin. Uskallan sen vuoksi väittää, että minulla on edes jonkinlainen käsitys Helsingin "vaarallisuudesta".
T. Se Kontulan naapurissa tyytyväisesti asusteleva
Onko tässä joku koira haudattuna, jos on epäilyttävän halpa?
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/15780606
Ap
Ilmoitus näyttää kyllä ihan asialliselta. Ehkä se on vain tuo tyydyttävä kunto ja keittiön heikko varustelu, joka alentaa hintaa. Ja vuokranantaja, joka ei ole erityisen ahne. :D Eli napatkaa ihmeessä tuo, jos vain saatte.
Kalasatama on kivaa paikkaa ja palvelut lähellä. Soluasunto eka vuosi ja sitten pääsee yksiöön. Jätkäsaaressa myös opiskeluasuntoja. Riippuen missä opiskelee myös Otaniemessä ensiksi solu. Ei solussa oo mahdotonta asua jos vähänkään osaa puhua.
Poika ei kysellyt neuvoja vaan ilmoitti että muuttaa silloin ja silloin. Yksityiseltä läheltä opiskelupaikkaa Meikusta. Itse oisin neuvonut että opiskelija solu ja sitten yksiö. Hki.
Ihan kohtuulliselta näyttää, tuo keittokomeron huono varustelu varmaan halvan vuokran syynä. Kaksi keittölevyä, ei uunia, ei ilmeisesti pakastintakaan, ellei jääkaapissa ole pakastelokeroa. Pyykinpesukoneliitännästäkään ei ollut mainintaa, ainoastaan pesutuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viestiä miinustettu? Ap:n tyttö pääsee kiireellisimpien hakijoiden luokkaan mikä ei tietysti tarkoita että asunnon saa. Mutta ei sitä asuntoa ainakaan saa jos ei edes hae. Kyllä ehdottomasti kannattaisi hakea kaupungin vuokra-asuntoa, niitä saa myös opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viestiä miinustettu? Ap:n tyttö pääsee kiireellisimpien hakijoiden luokkaan mikä ei tietysti tarkoita että asunnon saa. Mutta ei sitä asuntoa ainakaan saa jos ei edes hae. Kyllä ehdottomasti kannattaisi hakea kaupungin vuokra-asuntoa, niitä saa myös opiskelijat.
Eikä varmasti saa. En ole ikinä kuullut, että kukaan opiskelukaveri olisi saanut kaupungin asuntoa. Et taida olla helsinkiläinen etkä ainakaan opiskelija.
Turha vaiva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä varmasti saa. En ole ikinä kuullut, että kukaan opiskelukaveri olisi saanut kaupungin asuntoa. Et taida olla helsinkiläinen etkä ainakaan opiskelija.
Itse olen saanut. Olin silloin kylläkin jo opintojen loppuvaiheessa, joten taisin hakemukseenkin kirjoittaa, että minun ei ole enää järkeä hakea opiskelija-asuntoa, sillä valmistun vuoden sisällä. Ja hain siis asuntoa siksi, että olin siihen asti asunut vanhempieni luona, mutta he olivat myymässä oman asuntonsa ja muuttamassa muualle.
Ei siinä mitään menetä, jos laittaa hakemuksen. Aina voi käydä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään ymmärrä. Mitä ihmeen haittaakaan siitä hakemisesta voi olla... Tunnen itsekin pari opiskelijaa, jotka ovat saaneet kaupungin vuokrakämpän. Niihin halutaan monenlaista porukkaa, että alueet eivät eriydy.
Varmin keino olla saamatta asuntoa on olla hakematta.
Maalainen ei tajua että Stadissa pitää olla nopea. Tällä ei tuumailla eikä pohdiskella ahon laifassa. Opiskelijakämpät loppuu joka syksy kesken kun maalaiset punkevat kaupunkiin opiskelemaan. Jos et jo ottanut tuota asuntoa on se jo tod.näk. mennyt.