Joutuuko isä maksamaan
Jos tilanne olisi tämä: Äiti ei ole kertonut kuka lapsen isä on (papereissa) eikä isä ole halunnut maksaa elatusmaksuja eikä mennä isyysteihin (ei ole ollut lapsen elämässä millään tavalla), niin joutuuko isä maksamaan kaikki elatusmaksut kerralla takautuvasti ja/tai äiti maksamaan kelalta saamat elastustuet takaisin kun ei ole kertonut kuka isä on, vaikka on tiennyt, jos asia tulee vuosien päästä lapsen syntymästä julkisuuteen tai viranomaisten tietoon?
Kommentit (38)
Isä kuskata testeihin ja sitten elarit viimesen päälle.
Niin no.. En tuosta maksupuolesta tiedä, mut olisihan se ihan "kiva", et lapsella ois virallisesti isä kuin että isä olis tuntematon.. Kyllähän sillä lapsella joskus tulee se halu tietää omasta isästään ja geeneistään!! Kyllä se varmaan aiheuttaa jonkinmoisia ahdistuksen tunteita, jos ei saa koskaan tietää, että kuka oma isä on. Ootko tuota ajatellut ja mitä meinaat sitten sadannen kerran vastata, kun lapsi tota kysyy??
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:57"]
Tässä nyt haetaan takaa sitä, että kun isä ei kerta tahdo olla missään tekemisissä lapsen kanssa niin mitäpä se sitten siitä maksamaankaan tai nimeä mihinkään paperiin laittamaan. Itse olen sen verran (lue liian) hyväsydäminen, että antaisin hänen sitten olla maksamatta. On ihan töissä käyvää sorttia, että maksukykyä kyllä löytyisi. Ystäväni kehottavat laittamaan isyystestiin ja maksamaan elatusapuja ihan vaan sen takia kuin vastuuntunnoton isä on, kun kerta panee vain paksuksi ja heivaa naisen ja tulevan lapsen saman tien..
[/quote]
No totta Mooses isä vastuuseen. Lapsesikin oikeutta loukkaat, jollet teetä papereita. Viet mm. häneltä perintöoikeuden isänsä jälkeen. Ja kai ne elaritkin on hiukan isommat työssä käyvältä mieheltä minimiin verrattuna. Herää nyt hyvä ihminen!
Tässä nyt haetaan takaa sitä, että kun isä ei kerta tahdo olla missään tekemisissä lapsen kanssa niin mitäpä se sitten siitä maksamaankaan tai nimeä mihinkään paperiin laittamaan. Itse olen sen verran (lue liian) hyväsydäminen, että antaisin hänen sitten olla maksamatta. On ihan töissä käyvää sorttia, että maksukykyä kyllä löytyisi. Ystäväni kehottavat laittamaan isyystestiin ja maksamaan elatusapuja ihan vaan sen takia kuin vastuuntunnoton isä on, kun kerta panee vain paksuksi ja heivaa naisen ja tulevan lapsen saman tien..
[/quote]Tuommosessa asiassa ei kannata olla hyväsydäminen. Ei muuta ku maksuun. Lapsi saa fyrkendaalia harrastuksiin jne.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:39"]
Mies ei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä. Sovitaan yhdessä, ettei kenellekään kerrota hänen olevan isä eikä hänen tarvi maksaa elatusapuja. Nehän saa kelaltakin. Isä pelkää, että joutuu vuosien päästä maksamaan sitten kaikki kerralla, jos tulee tietoon, että hän on laiminlyönyt (tosin yhteisestä sopimuksesta) elatusmaksut. Eli kannattaako alkaa salaileen vai laittaa lapsen syntymän jälkeen isä heti isyystestiin?
[/quote]Tottakai isä testiin. Toivottavasti on hyväpalkkaisessa työssä niin saat hyvät rahat.
Minusta ystäväsi ovat oikeassa. Isyystestiä kehiin vain.. Mitä olit ajatellut kertoa lapsellesi isästään, kun hän alkaa kyselemään?
Ihan totuuden olin ajatellut kertoa, mulukku mikä mulukku. Kauhulla sitäkin päivää odotellen, että joutuu kertomaan. Jos ei tarvis enempää miettiä, sanoisin, että kuollu se on.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:30"]
Jos tilanne olisi tämä: Äiti ei ole kertonut kuka lapsen isä on (papereissa) eikä isä ole halunnut maksaa elatusmaksuja eikä mennä isyysteihin (ei ole ollut lapsen elämässä millään tavalla), niin joutuuko isä maksamaan kaikki elatusmaksut kerralla takautuvasti ja/tai äiti maksamaan kelalta saamat elastustuet takaisin kun ei ole kertonut kuka isä on, vaikka on tiennyt, jos asia tulee vuosien päästä lapsen syntymästä julkisuuteen tai viranomaisten tietoon?
[/quote]Toivottavasti joutuu maksamaan, käytännössä tuskin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:12"]
Ihan totuuden olin ajatellut kertoa, mulukku mikä mulukku. Kauhulla sitäkin päivää odotellen, että joutuu kertomaan. Jos ei tarvis enempää miettiä, sanoisin, että kuollu se on.
[/quote]
Mikä sinua vaivaa? Vaikka isä on mulkku, ei kai äidin tarvitse sitä olla? Nyt itsetunto kehiin ja isä vastuuseen. Vaikka olis minkälainen mulkku, rahat pois siltä lapsen parhaaksi. Jos isä on tullut sinulle edes ehdottelemaan tällaista sopimusta että "ei kerrota kellekään" ja minä en maksa mitään, niin en enempää voi muuta kuin halveksia äijää. Toivottavasti oppii pikkuhiljaa pitämään kikkelinsä housuissaan, jos ei isyys kiinnosta.
Naiset laittakaa miehet testeihin. Mies on myös vastuussa siitä että lapsi tulee. Joten jos ei muuta niin elatusmaksut hoitakoot.
Ei kai se äidistä mulkkua tee, jos kertoo lapselle suoraan millainen isä hällä on? Rahat vois kyllä ottaa pois lapsen parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:27"]
Ei kai se äidistä mulkkua tee, jos kertoo lapselle suoraan millainen isä hällä on? Rahat vois kyllä ottaa pois lapsen parhaaksi.
[/quote] Suoraan mä sille ajattelinkin kertoa. On vaan sydäntäraastavaa kertoa lapselle, että isäs ei oo halunnu sua. :( Ehkäpä mä sitten laitankin isän maksamaan. Kai se on vähintä mitä siltä voi vaatia.
Ei sun tarvitse laittaa isää maksamaan, se raha tosin on LAPSEN oikeus, ei sinun. Mutta voisitko vielä selventää, että miksi hemmetissä minun ja muiden veronmaksajien pitäisi osallistua seuraavat 18 vuotta sinun lapsesi elatukseen? Mitä jos kaikki toimisivat noin, mieti nyt ap vähän. Ei ole olemassa mitään kelan rahoja, ne on meidän rahoja. Haluatko olla ihmisten silmissä sosiaalipummi?
Lapsella on oikeus siihen, että isä on olemassa, edes juridisesti. Sinulla ei ole oikeutta puuttua siihen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 01:16"]
Ei sun tarvitse laittaa isää maksamaan, se raha tosin on LAPSEN oikeus, ei sinun. Mutta voisitko vielä selventää, että miksi hemmetissä minun ja muiden veronmaksajien pitäisi osallistua seuraavat 18 vuotta sinun lapsesi elatukseen? Mitä jos kaikki toimisivat noin, mieti nyt ap vähän. Ei ole olemassa mitään kelan rahoja, ne on meidän rahoja. Haluatko olla ihmisten silmissä sosiaalipummi?
[/quote] Niinno, jokainen meistähän on tuolla tavoin ajateltuna sosiaalipummi. Jos kelalta jotain saa=>pummi. Mietippä sitä sitte, jos ite oot saanu/tuut saamaan kelalta rahaa, eikö tunnu kivalta olla pummi? Ite oon ainakin niitä veroja jo niin paljon maksellu, että saisivat maksella vähän jo takaski.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:06"]
[/quote]
No totta Mooses isä vastuuseen. Lapsesikin oikeutta loukkaat, jollet teetä papereita. Viet mm. häneltä perintöoikeuden isänsä jälkeen. Ja kai ne elaritkin on hiukan isommat työssä käyvältä mieheltä minimiin verrattuna. Herää nyt hyvä ihminen!
[/quote]
Ymmärräthän, että näin tulee käymään, jollet hae isyyden tunnustamista. Lapsesi jäisi ilman elatusmaksuja isältään ja ilman isänsä perintöä. Jää toki vaille paljoa muutakin, jos mies on lusmu, mutta saa nyt sentään jotakin - toivottavasti. Sinun on laitettava lapsesi etu kaiken edelle. Mies vaikuttaa niin kehnolta, että ainoastaan lapsen takia kannattaa pitää mitään yhteyttä. Jos se ei miestä kiinnosta, heitä halitulihittuun mokoma ääliö.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:30"]
[/quote]
Tähän, mitä kysyit ei ehkä ole kukaan vielä sinulle vastannut? Äiti ei tietenkään joudu maksamaan mitään takaisin. Isä joutuu kyllä edesvastuuseen, mutta ei niitä ymmärtääkseni kerralla peritä vaan asiasta voi neuvotella. Tietysti isälle jää vielä maksettavaa se minimin (=Kelan maksmama) ja oikean elatuksen erotus.
Kun nyt kerran tiedät, kuka isä on, miksi edes mietit tällaisia asioita? Älä anna hänen painostaa sinua tekemään huonoja päätöksiä.
Liekkö tuolla isän nimellä niin väliä, jos lapsi kuitenkin tietää, ettei isä ole lasta missään nimessä halunnut..? Niiiiiiiin inhottava tilanne lapsen kannalta. :'(