Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä tästä potilaan käytöksestä?

Vierailija
25.05.2013 |

Oletteko koskaan menetelleet näin: jos olet lääkäri ja sinulla on potilas joka laittaa kauheesti viestejä ja kerjää huomiota ja haluaa olla seurassasi ja tehdä kanssasi kaikkea kivaa yms niin oletko tehnyt niin että et ole yhtään mitään huomiota antanut kyseiselle potilaalle ja olet jättänyt hänet täysin ilman mitään huomiota, jotta hän luopuisi siitä paljosta haluamisesta ja tilanne normalisoituisi?

Auttaako se potilasta? ja oletteko te sitä mieltä että saman henkilön kohdalla kaikkien ketkä hänet tuntee olisi toimittava samoin ja potilas pitäisi vaan jättää yksinäiseksi ja hylätyksi, että potilas luopuisi väärästä tavastaan toimia muita ihmisiä kohtaan ja osaisi kohteliaasti ja terveesti lähestyä muita ihmisiä?

oletteko sitä vastaan että muut kuin sinä olette hänelle ystävällisiä vai kehoitteletteko muitakin hylkäämään ja jättämään potilaan?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 22:12"]

Ap, miten down-ihmiset sinua kohtelevat?

[/quote]

vaihtelevasti. enimmäkseen kyllä hyvin. Tunnetko Joensuun lähellä ketään kirjoitustaitoista Down-ihmistä? voisiko Down-ihminen alkaa minun kanssa kirjeenvaihtokaveriksi? sähköpostiosoitteeni on corgipupunen@gmail.com ja kertokaa voiko joku Down kirjoittaa mulle?

Vierailija
2/37 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee aina vaan pimeämmäksi tämä juttu.. =/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:45"]

Ap kieltämättä kuulostaa aika pelottavalta. Itse en alkaisi hoidettavan kanssa olemaan missään tekemisissä siviilissä. Itse asiassa en edes tervehdi työajan ulkopuolella oma-aloitteisesti hoidettavieni omaisia, joita näen töissä päivittäin- Tietty, jos he tervehtivät, vastaan, mutta muuten en. En jää juttusille, vaan tervehdin sillä tavalla kohteliaaseen tyyliin, josta ymmärtää, että siinä on kaikki mitä aion sanoa. Hoitotyössä on pakko pitää omat rajat, muuten ei työt loppuisi ikinä...

[/quote]

Sehän on ihan peruskäytäntö ja eettisen toiminnan mukaista että hoitava taho ei koskaan tervehdi potilaitaan vapaa-ajalla ellei potilas tervehdi ensin.

Vierailija
4/37 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:01"]

Menee aina vaan pimeämmäksi tämä juttu.. =/

[/quote]

miten niin? onko ne downitkin joku hoitotaho? ei kai nyt sentään? en oo kuullu että olis ainakaan Suomessa lääkäriä jolla on Downin syndrooma.

Vierailija
5/37 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 22:12"]

Ap, miten down-ihmiset sinua kohtelevat?

[/quote]

vaihtelevasti. enimmäkseen kyllä hyvin. Tunnetko Joensuun lähellä ketään kirjoitustaitoista Down-ihmistä? voisiko Down-ihminen alkaa minun kanssa kirjeenvaihtokaveriksi? sähköpostiosoitteeni on corgipupunen@gmail.com ja kertokaa voiko joku Down kirjoittaa mulle?

[/quote]

Muistelin, että sulla oli joskus kränää yhden downin kanssa siellä kerhossa. Onko välit selvitetty? :)

Vierailija
6/37 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa nämä ketjut!

T. Mies maalta

Vierailija
7/37 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 15:31"]

Poistakaa nämä ketjut!

T. Mies maalta

[/quote]

Ei.

Vierailija
8/37 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten potilaalla edes on lääkärin yhteystiedot?

Tuolla tavoin käyttäytyvä potilas siirrettäisiin toisen lääkärin hoitoon.

Seurankipeys ei sinsänsä ole lääkärin käyntiä vaativa diagnoosi, kenties jokin mielenterveyspuolen vapaaehtoisryhmät kokoontumisineen toimisi paremmin.

Vierailija
9/37 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tämä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015053019773164_uu.shtml

ei siis kuunnellut ketjuunsa vastaajien neuvoja.

Vierailija
10/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sinä oot nyt ilmeisesti se potilas tässä?

Vierailija
11/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin se lääkäri, niin luultavasti lopettaisin hoitosuhteen tuohon potilaaseen ja ohjaisin hänet eri lääkärille. Muihin ihmissuhteisiin en puuttuisi enkä varsinkaan antaisi ohjeita toisille ihmisille. Oletan tässä, että kyseessä on joku muu lääkäri kuin psykiatri.

Vierailija
12/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:08"]

Oletteko koskaan menetelleet näin: jos olet lääkäri ja sinulla on potilas joka laittaa kauheesti viestejä ja kerjää huomiota ja haluaa olla seurassasi ja tehdä kanssasi kaikkea kivaa yms  

[/quote]

Vaikuttaa kyllä aika epänormaalilta käytökseltä, ei normaalissa hoitosuhteessa viestitellä ja seurustella kivan tekemisen merkeissä. Ne asiat kuuluu ystävyyssuhteisiin. Ilmeisesti tämä potilas ei osaa pitää yksityiselämäänsä erossa muusta elämästä. On ihan luonnollista, että muutakin hoitohenkilökuntaa pyydetään  välttämään liiallista ja läheistä kanssakäymistä kyseenlaisen ongelman omaavan potilaan kanssa.

Vierailija
13/37 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ripustautua. Missään tapauksessa. Hoitohenkilökunta on siellä TÖISSÄ.

Vierailija
14/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lääkäri ainakaan auta, jos alkaa ruokkimaan rajoja ylittävää ja riippuvaista käytöstä. Ei lääkärin kuulu olla kaveri jonka kanssa tehdään kaikkea kivaa. Mitä niihin muihin tulee, niin riippuu vähän siitä keitä ovat ja mitä se lääkäri oikeasti on kehoittanut. Jos lääkäri esimerkiksi on kehoittanut muuta hoitohenkilökuntaa tai omaisia myös pitämään kiinni terveistä rajoistaan, niin minusta se on ihan ok. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin että kaikkien pitäisi kokonaan hylätä sinut ja jättää yksin. Jos tarpeesi muiden ihmisten suhteen ovat kovin suuria, niin kyllä sinun jollain tavalla pitäisi oppia elämään sen kanssa, että muut eivät aina pysty tai jaksa tyydyttää tarpeitasi, vaikka välittäisivätkin ja haluaisivat joskus olla kanssasi.

Vierailija
15/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitatko lääkärin omia omaisia vai minun omaisiani? minun omaisiin ei ole lääkäri koskaan ollut missään yhteydessä minkään asian tiimoilta. ja tuollaista käytöstä minulla ei esiinny muualla vaan ainoastaan siellä isossa keskussairaalassa jossa minua pelottaa hoitotoimenpiteet ja pelkään pistämistä ja kipua ja se saa minut takertumaan kun pelottaa. jos en pelkäisi niin käytös olisi asiallisempaa minulla. tuo käytös liittyy pelkoihin ja minusta olisi tärkeää antaa turvaa ja olla ystävällinen ja sitä on hoitajat olleetkin hyvin pitkälti mutta se lääkäri on ollu tyly.

Vierailija
16/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaa-aikana olen enimmäkseen yksin ja omissa oloissani, hyvin harvoin vietän edes aikaa kenenkään kanssa. ja ne yhteiset ajanvietot eri ihmisten kanssa on vaan haaveitten tasolla. en kykene luomaan suhteita enkä pysty läheiseen ystävyyteen ja oon ettiny sitä läheisyyttä hoitotahosta koska vapaa-aikana en kykene siihen.

Vierailija
17/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset oli vain esimerkki, kun en tiennyt kenestä puhuit. Juu, kyllä olisi hyvä olla ystävällinen noissa tilanteissa kun pistetään tai tehdään muita hoitotoimenpiteitä. Mutta viestien lähettely lääkärille ei taida olla oikein sopivaa, jos ei lääkäri erikseen ole sanonut että se on ok. Eikä ne lääkärit tosiaan yleensä vietä aikaa tai tee kivoja juttuja potilaiden kanssa, sitä ei kannata odottaa tai ehdotella.

Vierailija
18/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lääkäri kohteli minua pidättyväisesti jo ennen kuin edes olin ainuttakaan viestiä hänelle laittanut. Minusta hän kohteli minua epänormaalisti ja se epänormaali kohtelu sai minut pohtimaan ja miettimään hänen käytöstään enemmän. Tosin senköhän takia hän sitten jo melkein ensimmäisillä kerroilla minut nähtyään oli minulle tyly, koska pelkäsi että jos hän on minulle ystävällinen, niin takerrun ja kiinnyn häneen liikaa? hänet tunnetaan sellaisena lääkärinä, joka on hyvin ystävällinen ja sydämellinen potilaitaan kohtaan, mutta minua kohtaan hän oli kaikille muille antamastaan kohtelusta poiketen tyly, vähäpuheinen ja vähäeleinen ja puhui tasapaksulla, värittömällä ja tunteettomalla äänellä minulle vain lääketieteellisistä asioista mutta muille oli kaiken sen vastakohta. näin oli jo alusta saakka. lisäksi kerran kun olin osastolla niin myös hoitajista osa oli minulle samanlaisia tylyjä hoitajia vaikka toiselta potilalta kuulin että toista potilasta kohtaan oli ollut uskomattoman ihanaa, rakastavaa ja sydämellistä kohtelua. minulle oltiin mahdollisimman tylyjä tarkoituksella.

Miksi ei olisi voitu tehdä rohkeasti niin että myös minulle ollaan ystävällisiä ja vasta sitten kun rupeaa ilmenemään jotakin sopimattomuutta niin sitten katkaistaan hoitosuhde ja vaihdetaan hoitavaa tahoa yms? Ja jos joku ei uskalla noin toimia niin voisiko se joka ei uskalla, antaa minut jatkossa hoidettavaksi jollekin joka uskaltaisi paremmin, esim minua ei kannata antaa nuorten naisten hoitoon mikäli nuoret naiset pelkäävät että esim kyselen heiltä heidän lapsista. Toisaalta myöskään nuorten miesten hoitoon ei kannata antaa koska en erityisemmin luota miehiin enkä saa miehiin samanlaista kontaktia kuin naisiin minulla on miehistä huonoja kokemuksia. vapaa-aikana tulen toimeen sellaisten miesten kanssa joihin luotan mutta en vieraitten miesten.

Parasta on antaa minut jollekin yli nelikymppiselle, kokeneelle ja vastuuntuntoiselle naispuoliselle  hoitajalle tai lääkärille tai nuoremmallekin naispuoliselle voi antaa silloin jos sellainen omaa tasapainoisen tunne-elämän ja osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen ja osaa kohdella kunnioittavasti ja olla loukkaamatta potilasta.

Nuo kriteerit on useimmat hoitajat ja lääkärit täyttäneet ihan luonnostaankin ilman että minun tarvitsee erikseen heille sellaista toimintapaa edes suositellakaan ja silloin puolestaan minullakin sujuu tasapainoisesti ja hyvin hoitosuhde, olipa hoitaja tai lääkäri sitten nuori tai vanha, kokenut tai kokematon ja niitä on paljon joittenka kanssa sujuu hoitosuhde ja joille en edes laittele viestejäkään.

Vierailija
19/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä se asperger-tyyppi joka pääsi yliopistoon? Nyt sitten jumitat lääkärisuhteisiin?

Vierailija
20/37 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne on hoitohenkilökuntakin. Mulla ainakin itsellä käy niin että kun joudun työssä toimimaan sellaisen ihmisen kanssa josta aistin ettei ole kaikki sosiaalisesti ihan ok, menen lukkoon ja vetäydyn vaistomaisesti kuoreeni. Joskus on käynyt näitä että olen kohdellut oudosti käyttäytyviä samoin kuin muita, ja saanut näistä sitten pitkäaikaisen riesan vapaa-ajallekin. Siksi nykyään nostan muurin näiden sosiaalisesti rajoittuneiden ja itseni välille. En tosiaan tee sitä tietoisesti, vaan vaistomaisesti.

Ap:n potilastiedoissa saattaa olla jonkinlainen merkintä häiriköinnistä, ehkä siksi sua kohdellaan varautuneesti? En tiedä kun en itse ole hoitoalalla enkä tiedä millaiset asiakasrekisterit siellä on. Sana häiriköinnistä kuitenkin kiirii nopeasti varmasti joka alalla, jos ei rekisterin niin sitten ihan puskaradion kautta.

Kyllä nyt neuvoisin Ap:ta jättämään sen hoitohenkilökunnan häiriköinnin kokonaan pois. Vaikka kuinka tekisi mieli laittaa viestiä, älä laita. Niille ihmisille maksetaan siitä että ne ovat työaikanaan sinua hoitamassa, ja niitten vapaa-aika on niitten omaa. Heidän ei tarvitse olla omalla persoonallaan sinua auttamassa, vaan ihan ammattiosaamisellaan.