Iskin pääni laskikattoon jälleen kerran
Olen akateemisesti koulutettu & fiksu nainen, mutta minulla on vakava ongelma: Olen iskenyt pääni lasikattoon jo useamman kerran ja nyt pää on julmetun kipeä ja vertakin valuu.
Kysymykseni kuuluukin: Kuka hitto näitä lasikattoja Suomessa oikein rakentaa? Eihän tästä oikein mitään tällaisenään tule. Jotain on asialle tehtävä.
Kommentit (23)
Suosittelen lukemaan Sheryl Sandbergin kirjan Lean In - Naiset ja menestymisen tahto. Kirjoittaja on Facebookin operatiivinen johtaja jonka Forbes on listannut maailman 6. vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi, ohi esimerkiksi Michelle Obaman.
Kirja käsittelee naisen työelämässä kohtaamia haasteita sekä yleisellä tasolla että hyvinkin konkreettisten esimerkkien voimalla. Välillä nojataan aika amerikkalaiseen malliin perinteisiin perhearvoihin, mutta minuun ainakin osui ja upposi täysillä, vaikka lapsia ei olekaan (eikä tulossakaan ainakaan lähivuosina, ehkä ei ollenkaan), mutta toisaalta en koe olevani mikään superuratykkikään joka haluaisi uhrata kaiken muun työssä menestymisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 09:44"]
No ei kyllä miehet tee enempää, usein päinvastoin. Mulla he ns vaativat tilansa eivätkä sekoita tunteita niin vahvasti mukaan päätöksiin. Siis ne miehet jotka etenevät, suurin osa miehistälin on kuitenkin ihan rivimiehiä.
[/quote]
Kyllä tekee ja selvästi enemmän. Miehet ovat monesti valmiita tekemään vaikka 7 päiväistä viikkoa 12 tuntia päivässä. Koska sitä se vaatii jos haluaa menestyä. Miehet tekevät huomattavasti enemmän ylitöitä kuin naiset.
[/quote]
Kyllä se näin pääsääntöisesti on. Miehet työllistävät itsensä mm. yrittäjinä huomattavasti enemmän kuin naiset ja paiskovat töitä usein 24/7 mentaliteetilla. Naiset ovat mukavuudenhaluisempia ja hakeutuvat hanakammin töihin mm. julkiselle sektorille, jossa työpaivät ovat lyhyempiä, lomat pidempiä ja työ turvatumpaa.
[/quote]
Ja naiset tekevät toisen työpäivän sitten heti kotona; lastenhoito, kotityöt jne. Kyllähän miehen on helppo sanoa että passaa ylityöt, kun kotona on nainen pitämässä kaiken kasassa. Mihinköhän mies tunkisi jälkikasvunsa, jos olisi lupautunut olemaan kymmeneen asti illalla töissä eikä kotona olisi sitä "mukavuudenhaluista" julkisen sektorin palkkaa nauttivaa vaimoa..?
[/quote]
Mutta toisaalta, mielestäni ei ole työnantajan murhe mikään kotityöt tai lastenhoito? Ei kai naisen kuulu saada töissä myönnytyksiä sen suhteen, että on lapsia. Se on pariskunnan oma asia päättää kotitöistä.
Vähän sama kuin sanoisi, että perheellisiä ei saisi irtisanoa vaan ensin pitäisi irtisanoa perheettömät. Itse olen siinä mielessä onnellsessa asemassa, että omalla työpaikallani työsuoritus merkitsee, ei koti ja lapset.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 09:44"]
No ei kyllä miehet tee enempää, usein päinvastoin. Mulla he ns vaativat tilansa eivätkä sekoita tunteita niin vahvasti mukaan päätöksiin. Siis ne miehet jotka etenevät, suurin osa miehistälin on kuitenkin ihan rivimiehiä.
[/quote]
Vai eivät miehet sekoita tunteita mukaan päätöksiin. Kyllä sekoittavat. He vain naamioivat tekemänsä päätökset mukarationaaliseksi jargoniksi. Ja mitä muutakaan kuin tunteenomaisuutta on hyvä veli -järjestelmä. Siinähän kaveri suosii kaveria.
Miehet myös viettävät työpaikoilla enemmän aikaa kuin naiset, koska heillä on vaimo, joka hoitaa kodin. Ilmeisesti myös naisten pitäisi hankkia itselleen vaimo, kuten se yksi pomomies tuolla ylempänä suositteli, että pitää käyttää luovuutta. :p
[/quote]
Miehet ovat loogisempia, analyyttisempia ja asiakeskeisempiä, jotka tekevät päätöksiä järjellään. Naiset ovat tunnevetoisia, josta voi olla hyötyä esim. hoivaamisessa, muttei business-elämässä.