Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kateellisilla ihmisillä on oikeus olla ilkeitä?

Vierailija
15.07.2013 |

Mulla on asiat todella hyvin ja olen kieltämättä ollut onnekas elämässäni. Olen terve, kaunis, varakas, onnellisessa avioliitossa, kolme suloista lasta, mahdollisuus yhdistää ura ja perhe kotoa käsin ja plaa plaa plaa.

Minulla on myös paljon ystäviä ja tuttavia. Suurin osa ihmisistä ympärilläni on todella ihania, eikä nämä vähemmän ihanat ihmiset oikeastaan siinä paljoa paina, mutta saatuani taannoin aika suoraa kommenttia eräältä tapaukselta, pisti miettimään. 

Miksi köyhä saa olla ilkeä rikkaalle? Ihan kuin just tämä varakas ihminen olisi vastuussa hänen köyhyydestään? Aivan idioottimaista ajatella niin. 

Miksi lihava ja laiska ihminen saa haukkua hoikkaa urheilijaa laihaksi tms? Tai väittää että se on vain geeneistä kiinni, jos ei itse edes tiedä kuinka paljon työtä ja itsekuria hyvä kunto vaatii?

Tai jos joku on usein pahantuulinen ja onneton, ja suuttuu ihmiselle joka yrittää olla positiivinen ja iloinen? Eihän se toisen onnellisuus sitä omaa onnettomuutta aiheuta. Tai sen ei ainakaan pitäisi tehdä niin. 

En tiedä, olen jotenkin tosi hämmästynyt siitä kuinka vähän ihmiset pystyvät olemaan onnellisia toisten hyvän elämän puolesta, lähinnä toivotaan jotain pahaa tapahtuvaksi tai puhutaan pahaa selän takana. Kuitenkin kateellisen ihmisen paha mieli johtuu ihan omasta syystä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirjoitus on niin totta. Olen itse hoikka, mallina toiminut nainen. Ja saan usein kommenttia painostani, pyöreähköiltä ihmisiltä, jotka eivät edes kunnolla minua tunne. Kerran yksi jopa totesi minun olevan luuviulu.

Olin aivan järkyttynyt. Minulla ei ikinä tulisi mieleen kommentoida ilkeästi kenenkään painoa, ulkonäköä tms päin näköä tai selän takana, ei edes ole tarvetta sellaiseen.

Vierailija
2/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:08"]

. Kuitenkin kateellisen ihmisen paha mieli johtuu ihan omasta syystä.

[/quote]

Niinpä. Aivan kuten se, että sinä loukkaannut toisten sanomisista, johtuu ihan sinun korviesi välistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain keväällä sähköpostitse haukut kateelliselta kaistapäältä. Katkaisin välit lopullisesti. Tuollaisia ihmisiä en tarvitse elämääni, eikä niitä todellakaan tarvitse sietää. Olen kertonut kaikille yhteisille tutuille, mitä pipipää teki ja sillä siisti. Turha miettiä ja vatvoa, miksi se sanoi ja mitä se sanoi. Ei se sano mulle enää mitään, eikä todellakaan ole mikään menetys päästä sekosta eroon.

Vierailija
4/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei ole oikeutta olla ilkeä. Ei myöskään sinulla. Itsekin syyllistyt lievään haukkumiseen, kun yhdistät ja yleistät laiskuuden ja lihavuuden kävelemään käsikädessä. Sanoisin, että älä välitä mitä muut sanovat tai miksi joku sanoo jotain ilkeää. Aina voi ajatella, että sillä ihmisellä on huono olla ja purkaa omaa ahdistustaan sinuun, ei se tokikaan ole oikein, mutta sille ei valitettavasti mitään voi. Paras tapa välttää ilkeilyä, on näyttää ihmisille esimerkkiä ja jättää itse ilkeilyt pois.

Vierailija
5/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan vieläkin enemmän morkataan jotenkin huonossa yhteiskunnallisessa asemassa olevia ihmisiä, ja lihavia useammin kuin laihoja. Nuorena olin välillä pulskassa kunnossa, ja esim. työpaikoilla siitä naispuoliset kollegat huomauttelivat ja piikittelivät. Sain kuulla: "Sinä olet lihonut viime aikoina", vaikken kysynyt. Nyt kun kehtaan mennä uimahallin saunaan, varon tarkoin etten huomauttele kenenkään painosta. Muistan kuina se sattui, ja miten minulle tuli paha syömishäiriö.

Lapseni joutuivat paljon kärsimään pihalla ja koulussa, kun meidän perhe oli köyhempi kuin muut, eikä ollut varaa samoihin harrastuksiin, merkkivaatteisiin ja muuhun. En voi sille mitään, että olen katkera siitä kiusaamisesta vielä kymmenien vuosien jälkeen. Mahdanko kerran vielä kummitellakin noille kiusaajille. Vanhempien kannattaisi harkita, mitä kotona puhuvat lasten kuullen. Ei kannata puhua pahaa naapurin yksinhuoltajaäidistä, se asenne tarttuu lapsiinkin. Siitä saattaa alkaa paha kiusaaminen.

Vierailija
6/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rikkaat/hoikat/kauniit harrastaa ihan samanlaista ilkeilyä. Mollataan lähiöitä, työttömiä, lihavia, sairaita jne. He katsovat oikeudekseen olla arvostelemassa kaikkia, joilla ei mene niin hyvin kuin itsellä. Vaikeudet ja sairaudet ei aina ole "omaa syytä", kuten niin herkästi aina väitetään. Kateuskortti on niin helppo vetää esiin jos itse saa negatiivista kommenttia.

Vierailija
7/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään oikeus olla ilkeä toiselle ?

Vierailija
8/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä ne ilkeilyt kohdistuu myös niihin köyhiin ja lihaviin. En sano tätä pahalla, mutta suurin osa todennäköisesti haluaisi olla mielummin hoikka ja/tai rikas kuin lihava ja/tai köyhä. Niinpä tulee ensimmäisenä mieleen, miksi niitä rikkaita ja hoikkia sitten haukutaan kehosta ja elämäntilanteestaan, jos ei kateudesta? Syitä on varmasti muitakin, mutta ihmisten valtava ja helppo ilkeä kateus iskostui omaan päähäni melkoisella vauhdilla, kun äkkirikastuin onnellisten sattumien kautta noin vuotta sitten. Menetin parhaan ystäväni ja suurimalle osalle muistakaan en enää kerro elämästäni juuri mitään, kun naama vääntyy monilla väärin päin jo, kun kerron tavallisista arkipuuhistani. Hups, nyt mulla olikin varaa käydä siel ravintolassa syömässä taas ja ostaa uus mekko ihan huvikseen, ANTEEKS, anteeks kun tällain aiheutin teille mielipahaa käyttämällä mun rahoja nauttiakseni elämästäni miten ite tykkään.

Ennen rikastumistani olin itsekin todella kateellinen moni ihmisille. Nyt jälkikäteen kun mua on alettu kadehtia, niin tunnistan useimmat kateelliset. Kyllä ihmiset oikeasti on kateellisia, suurin osa ei sitä halua/osaa/pysty tunnustamaan, mutta niin se vain on! Mä todellakin sen tiedän, koska nyt tunnistan omat kateelliset ajatukseni ja sen kuinka ilkeä olin toisille ihmisille ilman heidän omaa syytään. Silloin en tajunnut olevani kateellinen. Ehkäpä ne kateellisetkin tunnistaa oman kateutensa, jos joskus joutuvat itse kateellisten silmien alle.

Ap mielestäni vertasi kahta vasta kohtaa väittämättä sen enempää, että kaikki lihavat olisivat laiskoja tai laiskat lihavia. Niin se vaan tahtoo olla, että ne jotka on lihavia JA laiskoja kehtaavat useimmin haukkua nuo urheilulliset hoikat. Mulla löytyy myös yks kaveri joka on lihava, mutta ei todellakaan laiska. Sekin on kateellinen hoikille, mutta ei ole mun korvaan ollut koskaan ilkeästi kateellinen. Myös mä olen sille kateellinen, kun se jaksaa niin sinnikäästi yrittää ja urheilla, kun mä taas on niin laiska.

Muistakaa, että kateellinen voi olla positiivisesti tai negatiivisesti. Miettikää millälailla te olette.

Vierailija
9/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pisti silmään, itse olen lapsettomuushoidoissa ja olen kateellinen kaikille, jotka ovat saanneet ilman suurempia vaivoja niin monta lasta kuin haluavat. Enkä koe, että tämä kateus olisi omaa syytäni. Lapsettomuusasialle en voi mitään, ei ole minun syy, että meidän alkiot kuolevat heti allkuun. Ja koen että kateus kuuluu lapsettomuuden hyväsymisprosessiin. Siihen että minun on ehkäpä pakko hyväksyä se, että me saatetaan jäädä lapsettomiksi. Ja adoptioehdotukset voi jättää tekemättä, sillä emme ole adoptiokelpoisia.

En kiukuttele tai toivo pahaa niille, jotka ovat lapsensa helposti saanneet, mutta en myöskään tule kukkapuskan kanssa synnytyssairaalaan sinua onnittelemaan. Ja anteeksi, etten halua pitää vastasyntynyttä vauvaasi sylissäni. Se vain aiheuttaisi loputtaman itkukohtauksen.

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:08"]

Kuitenkin kateellisen ihmisen paha mieli johtuu ihan omasta syystä.

[/quote]

Vierailija
10/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattu. Kateelliset ovat ilkeitä, mutta sitten jos erehtyy kysymään että miks sä tollasia sanot, miksi olet levittänyt seläntakana juttuja minusta ym. niin saa kuulla itse olevansa se kateellinen.

Ystäväni keksi että olen kateellinen hänen miehestään ja katkaisi välit. Olisi ne välit voinut katkaista ilman tuota draamaakin, mua ei ois voinut kiinnostaa puupennin vertaa hänen luuseri työtön ja fyysiseltä olemukseltaan epämiellyttävä miehensä. En keksinyt siihen muuta selitystä kuin sen että hän on aika katkera ja kateellinen asioista joita minulla on, niin päin se ainakin objektiivisesti ajatellen olisi loogisempaa kuin se että minä olisin ollut hänelle kateellinen.

Jos jostakusta ei pidä tai suunnittelee jotain vaikeasti perusteltavissa olevaa tekoa, on aina helppo vedota siihen että muut ovat kateellisia ja siksi väärässä ja pahantahtoisia.

Vierailija
11/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihainen on aina oikeassa.

Vierailija
12/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuminen on terve reaktio kun kohdataan vääryyttä tai aiheetonta ilkeilyä.

Vierailija
13/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:59"]

Mä sain keväällä sähköpostitse haukut kateelliselta kaistapäältä. Katkaisin välit lopullisesti. Tuollaisia ihmisiä en tarvitse elämääni, eikä niitä todellakaan tarvitse sietää. Olen kertonut kaikille yhteisille tutuille, mitä pipipää teki ja sillä siisti. Turha miettiä ja vatvoa, miksi se sanoi ja mitä se sanoi. Ei se sano mulle enää mitään, eikä todellakaan ole mikään menetys päästä sekosta eroon.

[/quote]

Ilmeisesti hän vaikuttaa elämääsi vieläkin? Aika intohimolla kirjoitettu viesti. Kannattaisi päästää tuosta vihasta irti.

Vierailija
14/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on ihan ok, jos ei anna sen vaikuttaa omaan käytökseen. Kateus tuo ihmisissä esiin sen, mitä itse kaipaa ja haluaisi, mutta mitä ei ole, joten on ymmärrettävää, että jokainen joskus kadehtii jotain toista. Mutta eri asia on, että osaako kadehtija käsitellä kateuden tunnetta järkevästi ja kypsästi. Ensinnäkin pitäisi itse tunnustaa itselle, että olen kateellinen, mutta syy ei ole kateuden kohteessa, vaan minussa itsessäni. Moni ei halua tätä seikkaa tunnustaa, vaan käärii kateuden vihaksi ja inhoksi, jolle etsii sitten mitä erilaisempia syitä, miksi vihata ja inhota kateuden kohdetta... Mutta itselle ei haluta missään nimessä tunnustaa, että syy oikeastaan kaikessa inhossa onkin se, että kadehtii inhon kohdetta.

Kypsä ihminen, ei ala ilkeilemään tai kostamaan kateuden takia kenelekään. Jos joku esim. haluaa jakaa vaikka jonkun kokemansa kivan kokemuksen tai asian toisten kesken, ei se merkitse aina leveilyä tai itsensä korottamista/ylentämistä/kehuskelua mutta kateellinen haluaa tulkita asian näin, koska kadehtii.

Itse olen huomannut, että huomatessani toisten kadehtivan joitakin juttuja elämässäni, vältän näiden tyyppien kanssa keskustelemasta näistä asioista jotta en synnyttäisi lisää kateutta, mutta oikein kateellisille henkilöille tämä ei riitä. Koska saattavat siltikin kysellä näiden asioiden perään, ja kun vältän puhumasta näistä asioista, niin suuttuvat siltikin. Eli tein kummin päin tahansa, aina sitten kumminkin suuttuvat/loukkaantuvat. Nykyisin kyllä pyrin välttämään sellaisten henkilöiden kanssa oleskelua, jotka ovat kovin kateellisia.

Jos jollakin pyyhkii todella hyvin, etenkin taloudellisesti, häntä helposti kadehtitaan. Samoin ulkonäköä, komeaa ja tasa-arvoista, rakastavaa kumppania, tai uraputkea. Mutta helpoiten kadehtitaan minusta materiaalista "hyvää" ja ihanaa puolisoa.

Vierailija
15/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää ajatusmalli, että kaikki ilkeys on kateellisuutta.

Ehkä joidenkin (kuten ap:n?) kohdalla on kyse siitä, että he itseasiassa haluavat toisten olevan kateellisia heille. Ei riitä, että heillä on tuo "plaa plaa plaa", eivätkä he ymmärrä, etteivät kaikki halua samaa. On vaan helppo listata asioita, joita perinteisesti kuvitellaan kaikkien himoitsevan (poikkeuksena ehkä terveys, sitä kai kaikki haluavat).

Sitten kun muut eivät osoita tarpeeksi kiinnostusta heidän plaa-täydellistä elämäänsä kohtaan, niin tietysti kyse on kateellisuudesta.

Ap, sanot että sinulla on paljon hyviä ystäviä ja nyt tämä yksi negatiivinen tapaus sai sinut kirjoittamaan AV:lle. Miksi? Jos olisit oikeasti tyytyväinen omaan elämääsi, niin olisit antanut kommenttien mennä toisesta korvaasta sisään, toisesta ulos. Miksi ihmeessä jokaisesta pienestä jutusta pitää tehdä AV:lle aloitus? Miten olisit pärjännyt elämässä esim. 50 vuotta sitten ennen internetiä?

Vierailija
16/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap täällä taas heippa. 

En kyllä tarkoittanut tuossa aloitusviestissäni niputtaa kaikkia lihavia laiskoiksi (huonosti muotoiltu, myönnän) vaan juurikin tapausta jossa itse omaan olemukseensa tyytymätön, ylipainoinen ja asialle mitään tekemätön ihminen haukkuu hoikkaa tai urheilullista ihmistä selkeästi kateuden takia. Koska itse olen kyllä kohdannut tälläisiä tilanteita todella usein, sen sijaan en ole ala-asteen jälkeen kuullut kertaakaan että joku olisi kehdannut sanoa ylipainoiselle ihmiselle päin naamaa mitään solvauksia. Seläntakanakin kuulemani kommentit ovat lähinnä terveydestä huolestuneita ja ihmettelyä miksi ihminen ei yritä tehdä asialle mitään, ja mikä mahtaa olla ongelman ydin. Sillä eihän kukaan ole huomattavan ylipainoinen ihan vaan luonnostaan.

Uskon että ylipainoiset kuitenkin kohtaavat ikäviä kommentteja ja ilmeitä elämässään, mutta eihän se nyt oikeuta hyökkäämään hoikkia kohtaan? Tai muissa vastaavissa tapauksissa, missä ihminen, joka on tehnyt töitä esimerkiksi menestyksensä eteen, pyrkinyt hyvää ja parempaan, ja sitten joku joka ei ole edes yrittänyt vaikkapa koulutuksella nostaa elintasoaan, on pahansuopa.

Mun mielestä suuttumus ei ole terve reaktio sellaisessa tilanteessa että kohteena on joku, jolla vaan menee paremmin, eikä se tee sitä henk.koht suuttujan kiusaksi, vaan omaksi parhaakseen. Se on kieroutunutta ja sairasta, ja tavallaan silloin nämä kateelliset ilkeilijät ansaitsevat oman pahan olonsa.

Vierailija
17/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran ap ei ole kateellinen kenellekään, mikä oikeus hänellä silti on olla ilkeä?

*

En tiedä, olen jotenkin tosi hämmästynyt siitä kuinka vähän ihmiset pystyvät olemaan onnellisia toisten hyvän elämän puolesta, lähinnä toivotaan jotain pahaa tapahtuvaksi tai puhutaan pahaa selän takana. Kuitenkin kateellisen ihmisen paha mieli johtuu ihan omasta syystä.. *

Minusta tuo vika lause on todella kunnon kettuilua kateellisille... paha mieli voi johtua kyllä muustakin kuin omasta syystä...

Sit vielä, jos joku kituuttelee pienellä palkallaan jotenkuten, en hirveästi ihmettele, jos hän ei osaa olla onnellinen sen rikkaan puolesta, osa pystyy siihen, mutta ymmärrän ettei suinkaan kaikki köyhät siihen pysty.

mut vaan mun mielipide

Vierailija
18/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:35"]

[/quote]

Ilmeisesti hän vaikuttaa elämääsi vieläkin? Aika intohimolla kirjoitettu viesti. Kannattaisi päästää tuosta vihasta irti.

[/quote]

Kiitos arviosta Dr. Phil. :D Joo inhoan sitä ihmistä, koska törkeistä haukuista ei ole kulunut kuin pari kuukautta. En kuitenkaan ajattele häntä päivittäin ja viha on aika voimakas sana ilmaisemaan tunnelmia. Se ei kuitenkaan poista sitä, että puistatus kulkee selkärankaa pitkin, kun hän juolahtaa yhtäkkiä mieleeni. Kommentoin tähän ketjuun, kun katsoin asiayhteyteen sopivaksi.

Viestini pointti ei ollut siinä kuinka intohimoisesti kirjoitan tai en, vaan pointti oli siinä, että tuollaisten kaistapäiden suhteen oikea toimintamalli on katkaista välit. Ei siis vatvoa, mitä se sanoi ja miksi se sanoi ja blaa blaa. Kateellinen ja kaunainen pelle ei ole vaivan arvoinen.

Vierailija
19/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos arviosta Dr. Phil. :D Joo inhoan sitä ihmistä, koska törkeistä haukuista ei ole kulunut kuin pari kuukautta. En kuitenkaan ajattele häntä päivittäin ja viha on aika voimakas sana ilmaisemaan tunnelmia. Se ei kuitenkaan poista sitä, että puistatus kulkee selkärankaa pitkin, kun hän juolahtaa yhtäkkiä mieleeni. Kommentoin tähän ketjuun, kun katsoin asiayhteyteen sopivaksi.

Viestini pointti ei ollut siinä kuinka intohimoisesti kirjoitan tai en, vaan pointti oli siinä, että tuollaisten kaistapäiden suhteen oikea toimintamalli on katkaista välit. Ei siis vatvoa, mitä se sanoi ja miksi se sanoi ja blaa blaa. Kateellinen ja kaunainen pelle ei ole vaivan arvoinen.

Vierailija
20/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei saisi olla oikeus olla ilkeä, ainoataan puolustaessaan itseään esim. toisen ikäviltä kommenteilta. Jos joku siis veeittuilee minulle, yleensä teen samoin takaisinpäin, koska olen huomannut, että muuten jää kynnysmatoksi esim. työelämässä.

Mutta miksi jonkun mielipaha jonkun toisen "hyvinvoinnista" saisi syyn ilkeillä toiselle? Ei se ole toisen syy, jos toisella menee huonosti. Kuten edellä sanottiin, kypsä ihminen osaa käsitellä tunteitaan ja käsittää, että huonoa oloa ei pureta muihin. Loppujen lopuksi jos ihminen jatkuvasti vain kadehtii ja inhoaa ympärillään olevia ihmisiä, tai esim. blogisteja ja tekee vihapostauksia, uskon, että kaikki se paska loppujen lopuksi kääntyy itseään vastaan. Katkeruus, viha ja halveksunta syö ihmistä itseään sisältäpäin, eikä ihminen suostu kasvamaan henkisesti esim. kohtaamaan vastoinkäymisiään, ryhdistäytymään ja jatkamaan elämäänsä ja taistelujaan. Koska ihan kaikille ihmisille tulee vastoinkäymisiä, toisille kyllä enemmän kuin toisille, mutta määrittävää on kuitenkin miten niiden vastoinkäymisten kanssa yrittää elää. Eteenpäin pyrkien, vai katkeruuteen jämähtäen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän