Lisää sähköautoja -> lisää kaivoksia
Päivän kauppalehdessä Aalto-yliopiston professori Mari Lundström kertoo, että sähköautoja on mahdoton saada (tarpeeksi) ilman, että uusia kaivoksia pitää avata. Kierrätysmateriaalit eivät yksinkertaisesti riitä vaan tarvitaan uusia akkumetalleja jos halutaan, että s-auto olisi todellinen ratkaisu.
Mites vihreät nyt suu pannaan? Sähköautot ja uusia kaivoksia vai perinnetekniikkaa ja vähemmän kaivoksia?
Kakkupalaa ei voi sekä säästää että syödä.
Lienee maksumuurin takana:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kehittyva-kierratys-ei-tayta-akkumet…
Kommentit (8)
Vihreiden pakkomielle on riistää pikkulapsia hengenvaarallisissa kaivostöissä kehitysmaissa.
Paikallislehdessä oli juttua palolaitosten ongelmista sähköautojen kanssa, suomessa on ollut paljon sähköautopaloja jotka ovat syttyneet itsestään tai kolarin takia.
Akusto on erittäin vaarallinen ja voi syttyä päivien päästä uudelleen.
Ainut tehokas keino on upottaa koko auto vesialtaaseen kahdeksi vuorokaudeksi.
Joka tapauksessa auto ei ole korjattavissa.
Kuinka paljon myrkkyjä karkaa ilmakehään akkupalossa?
Kommentoija 1
Niin, kyllähän sinä varmasti tiedät asian paremmin kuin materiaalitekniikan (apulais)professori.
Vierailija kirjoitti:
Akut kyllä kehittyvät, joissain uusimmissa on enää selvästi vähemmän arvometalleja, esim. Bemarin tuleva sähköauto.
Sarjatuotannossa olvat akut ovat tällä hetkellä samoja litium akkuja kuin 90-luvulla. On paljon prototyyppejä, joita voisi teoreettisesti käyttää, mutta se ei vielä onnistu syystä tai toisesta.
Ei niistä sähköautoista ole apua jos vihreät saavat myös ydinvoiman kiellettyä. Sen jälkeen ostamme sähkön Venäjältä ja hiilijalanjälkemme on nolla, koska kivihiili lapioidaan uuniin Venäjällä.
Eihän vihreiden touhuissa ja ajatuksissa koskaan mitään logiikkaa olekaan.
Akut kyllä kehittyvät, joissain uusimmissa on enää selvästi vähemmän arvometalleja, esim. Bemarin tuleva sähköauto.