Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla yksiössä asuvilla tilaa pitää henkilökohtaista "jätteenlajitteluasemaa" keittiössänne?

Vierailija
15.07.2020 |

Jos lajittelette biojätteen, metallin, lasin ja pahvit? Ja tietenkin vielä palava jäte. Itse koen rasittavaksi sen kun tilaa ei oikein ole enkä halua säilyttää moskaa kaapeissani. Ehkä pitäisi viedä joka päivä jätteet sitten roskikseen. Siinäkin oma hommansa kun ei voi vain sulloa yhteen pussiin kaikkea.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin noita ikean pieniä läpinäkyviä laatikoita ja oon niihin lajitellut. Mitä ne maksaa kansineen 1,5e? Ainoastaan pahvin säilytän niin, että yhessä kaapissa on isompi pahvilaatikko jonne heitän kaiken pahvin.

Vierailija
22/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikaappiin menee omiin laatikoihinsa lasi ja metallipurkit. Keittiön nurkassa iso ostoskassi johon kerään kartongit. Kierrätyspaperille on laatikko vaatekaapin ala lokerossa. Narut kun pujottaa laatikkoon jo valmiiksi, niin täyden laatikollisen voi vain solmia kiinni ja jostaa pois laatikosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt sitten hyödyt sille että paskasta materiaalia käsitellään paljon että saadaan vähän kierrätettyä raaka-ainetta. Missään ei kerrota kuinka haitallista tämä on, hehkutetaan vaan kierrätyksen ihanuutta.

Niin kauan kuin tarvitsee polttaa jotain energiaksi niin kannattaa käyttää kertaalleen käytettyä materiaalia ja käyttää primääri raaka-aine ensin joksikin muuksi, lähinnä öljypohjaisissa mutta myös biopohjaisissa tuotteissa.

Toistaiseksi ympäristöystävällisin lajittelu on lasi, metalli ja loput energiaksi. Paperi on loistava esimerkki, siinä talous ohjaa kierrätystä eikä sen kerääminen maksa kuluttajalle mitään. Jos se kierrätysmateriaalin on niin loistavaa raaka-ainetta niin miksi sen poisviennistä pitää maksaa?

Vierailija
24/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempaa kotikeittiötä kai on vielä(kään) varusteltu perusteellinen lajittelu huomioonottaen. Omakotitalossa on oman kokemuksen mukaan helpompaa se "loppusäilytys" siihen asti että viedään lajitellut astiat ekopisteelle, mutta keittiössä ei ole tilaa lajitella, vaan ne roskat kuskataan päivittäin autotallissa sijaitseviin astioihin.

Ostettiin siis talo valmiina, eikä itse päässyt tähän vaikuttamaan, mutta en tiedä olisinko edes itse rakentaessa tajunnut suunnitella tätä roskishärdelliä paremmin. Nyt jo hetken asuneena on varmistunut ainakin se, että allaskaappi on viimeinen paikka minne roskista kaavailen jos joskus tämän paikan remontoin, sinne ei mahdu kuin nuo pienimmät mahdolliset roskakelkat, eikä ihan joka ilta jaksaisi niitä kaikkia autotalliin erikseen kiikuttaa.

Vierailija
25/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mulla mitään lajittelukeskuskusta asunnossani, eikä tule. Kaikki fuula kaupan tyhjään muivipussiin ja sekaroskiin. Mökillä vähän tarkempaa eli kaikki palava takkaan, uuniin tai kiukaan ja padan pesään saunaan. Turhaa sekoilua koko homma.

26/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa, vaikka tilaa on vähän. Lajittelen kaiken mahdollisen ja vien niitä keräykseen pienissä erissä. Kerään kartonkeja esim. maitopurkin sisälle. Pihalla on astiat paperille, pahville, muoville, biojätteelle ja energiajätteelle. Lasit ja metallit kerään pieneen pussiin ja vien ne lenkille mennessäni.

Vierailija
27/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskikaappiin menee omiin laatikoihinsa lasi ja metallipurkit. Keittiön nurkassa iso ostoskassi johon kerään kartongit. Kierrätyspaperille on laatikko vaatekaapin ala lokerossa. Narut kun pujottaa laatikkoon jo valmiiksi, niin täyden laatikollisen voi vain solmia kiinni ja jostaa pois laatikosta.

Keräyspaperia ei saa niputtaa narulla.

Vierailija
28/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekajäteroskiksen lisäksi astiat tai pussit muoville, metallille ja pahville. Muovinkeräyspussi hengailee tuulikaapissa, koska roskiskaappiin ei mahdu. Lasia tulee niin vähän, että vien ne suoraan roskakatoksen keräysastiaan. Biojätettäkin tulee niin vähän, että laitan sen sekajätteeseen.

Taloyhtiön roskakatoksessa on tosi hyvät lajittelumahdollisuudet, mutta ilmeisesti suurin osa asukkaista ei osaa lukea... Sekajätteessä on milloin mitäkin alumiinitölkkejä tai elektroniikkavehkeitä, esim. imuri.

Vierailija
29/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvit ja paperit menee minne tahansa muuallekin kämpässä, ei tartte olla "likaroskien" kanssa samassa

Vierailija
30/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kasiossakaan ole tilaa joten kaikki menee sekajätteisiin

Vierailija
31/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskipöydän alla 2-paikkainen jätevaunu johon taaimmaiseen kerään sekä metallin, lasin, ongelmajätteet ja joskus pienempiä kartonkeja. Kun vien roskapussin otan roskien päälle jotain kierrätettävää ja nakkaan astioihinsa ja sitten vasta solmin roskapussin ja heitän roskiin. Ongelmajätteet vien n. kerran vuodessa jonnekin.

Muovit kerään jätevaunun vieressä olevaan muovipussiin ja sitä kertyy niin paljon että n. joka toinen viikko vietävä kauemmaksi keräyspisteeseen.

Suuremmat kartongit jätän tiskipöydälle tai vien ulko-oven eteen ja kun lähden ulos vien samalla laatikkoon. Maitotölkkejä lististän sisäkkäin ja se yksi tötsä on tiskipöydän nurkassa. Vessassa kerään tyhjät hylsyt yhteen maitopurkkiin.

Biojätteet kerään tiskipöydällä olevaan astiaan.

Paperit kerään eteiseen josta helppo ottaa nippu ulos lähtiessä.

Kun usein vie vähän ei kerry kauheita kasoja.

Vierailija
32/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuintalossa on jätteiden lajittelu, se on pakollinen kaikille.

Jokaisessa talossa on myös talopoliisi, joka kyttäilee muiden jätteet.

Hän eläkkeellä oleva mies tai nainen,  joka viettää jätehuoneessa päivisin pitkiä aikoja, kun muut ovat työssä.

Ja hän kyllä ne ihmiset, jotka eivät jätteitään lajittele, aivan varmasti,

Jaksaa tonkia ja availla ja yhdistellä asioita, ja syyllisen löytäessään huomauttaa hänelle.

Ja mielestäni ihmisiä, jotka eivät viitsi lajitella jätteitään tulisi sakottaa lujasti.

On törkeää laittaa muovi sekajätteesseen, muovia kun tulee kuitenkin paljon kotiin, erilaisisissa rasioissa, pulloissa, purkeissa, hygieniatarvikkeissa, pusseissa jne, jne.

Näitä varten kakkavaippaa "huljutellaan" siellä roskapussissa kunnolla. Sattuu tonkijalle pikku bonus välillä käteen xd

Vierailija
33/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tilaa. Pahvit ja paperit lajittelen erikseen, samoin biojätteen, mutta kaikki muu menee sekajätteeseen.

Muuta usaan tai viroon senkin laiska p*ska.

Tukehdu roskiis saama rin idiootti!! Tai kyssaa!! (KYS = KILL YOURSELF) HAHAH.. F YOU!!!!!!

Osui ja upposi.

Vierailija
34/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mahtuu allaskaappiin jokaiselle jätteelle oma roskakorinsa. Tosin metallille ja lasille on pienet keräysastiat kun niitä tulee mulla vähiten.

Oon huomannu et ku lajittelen jätteet niin roskapusseja menee paljon vähemmän ku käytännössä ainoa jota varten pussia tarvitsee on biojäte. Rahaa säästyy ja muovia kuluu vähemmän.

Vierailija
35/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmeosainen jätevaunu tiskialtaan alapuolella olevassa kaapissa. Siinä on siis kolme suorakulmion muotoista sankoa, kaikki samankokoisia. Yhteen kerään sekajätteet, toiseen biojätteet ja kolmannessa on yleispuhdistussuihke, käsisaippuapumppu ja tiskirättejä ja sieniä, sekä roskapussirulla. Tähän sankoon laitan myös lasikeräykseen menevät jutut, joita tosin tulee hyvin vähän. Tyyliin 1 lasipurkki kuukaudessa.

Eteisessä vaatenaulakon alla mulla on sellainen puinen kehikko, jossa on kaksi kantokahvallista kankaista pussia/laukkua. Ikeasta ostettu joskus vuonna miekka ja kivi. Toiseen näistä kasseista kerään muovit ja metallit sekaisin ja sortteeraan omiin jäteastioihinsa sitten siellä roskakatoksessa. Toiseen kassiin kerään kartonkijätteen, jota tulee aika paljon. Tämä kassisysteemi myytiin muistaakseni pyykinlajitteluun, joten ne kassit ovat sen verran isoja, ettei nyt ihan muutamassa päivässä täyty. Ne ovat kätevät myös jätelajitteluun, kun sinne voi vaan pudottaa jätteen ja sitten kun pussi on täynnä, kantaa ne pussin kanssa jätekatokseen ja tyhjätä siellä pussista oikeaan roskalaatikkoon.

Lipaston leveään alalaatikkoon työnnän kaikki keräyspaperit, joita ei tule kuin ehkä pari hassua kirjekuorta viikossa. Jos en tyhjennä laatikkoa ennen kuin se on täynnä, ehdin varmaan vuoden kerätä paperia sinne. Mulla on mainoskielto ovessa, joten ei tule sen enempää mainoksia kuin ilmaisjakelulehtiäkään. Joskus ostan iltsikan tms. ja käytän lukemisen jälkeen sen sivuja biojäteastian pohjalla kuivikkeena.

Siinäpä tuo mun kierrätys. Yhden ihmisen ja kissan taloudessa ei kovin paljon jätettä tule. Hyvin oon mahtunut kierrättämään. Mulla tulee kyllä kissanvessan jätösten takia vietyä roskia joka päivä kuitenkin, ettei ala kämppä haisemaan. Siinä sitä "pissapussin" kanssa vie samalla muutakin sinne roskakatokseen. Biojätteetkin pitää oikeastaan viedä vähintään joka toinen päivä, koska muuten kyllä mun nenään alkaa haiskahtamaan.

Ai niin, käytetyt paristot mulla on lahjaksi saadussa kauniissa "korurasiassa" lipaston päällä. Käyttämättä jääneet lääkkeet ovat minigrip pussissa kylppärin kaapissa. Yleensä kyllä käytän loppuun lääkkeeni, eli yleensä se pussi ei ole käytössä.

Vierailija
36/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuintalossa on jätteiden lajittelu, se on pakollinen kaikille.

Jokaisessa talossa on myös talopoliisi, joka kyttäilee muiden jätteet.

Hän eläkkeellä oleva mies tai nainen,  joka viettää jätehuoneessa päivisin pitkiä aikoja, kun muut ovat työssä.

Ja hän kyllä ne ihmiset, jotka eivät jätteitään lajittele, aivan varmasti,

Jaksaa tonkia ja availla ja yhdistellä asioita, ja syyllisen löytäessään huomauttaa hänelle.

Ja mielestäni ihmisiä, jotka eivät viitsi lajitella jätteitään tulisi sakottaa lujasti.

On törkeää laittaa muovi sekajätteesseen, muovia kun tulee kuitenkin paljon kotiin, erilaisisissa rasioissa, pulloissa, purkeissa, hygieniatarvikkeissa, pusseissa jne, jne.

Sinnehän menee molokin pohjalle tonkimaan 🙂

Ei ole tilaa lajitella enkä koe edes huonoa omaatuntoa,koska pienessä yksiössäni yksin eläessä on hiilijalanjälkeni todella pieni.

Vierailija
37/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyllyllä muovirasiat, joihin kerään lasi- ja metallijätteet sekä paristot. Eteisessä pieni pahvilaatikko papereille. Ja sitten roskiskaapissa astiat energia-, kaatopaikka-, pahvi- ja biojätteelle. Hyvin mahtuu.

Vierailija
38/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kierrätän yksiön jätteet, vaatiihan se pikkaisen enemmän vaivaa kuin vaan nakata sekajätteeseen kaikki.

Minulla on tiskialtaan alla kaksi pientä roska-astiaa ja yksi isompi. Toiseen pienistä laitan biojätteen, toiseen energiajätteen. Isompaan astiaan kerään paperin ja pahvit, pahveja tulee aika paljon joten ne joutuu viemään kerran viikossa. Muovijätteitä varten minulla on kirjahyllyn takana piilossa kestokassi, olen siirtänyt hyllyä sen verran irti seinästä että se mahtuu sinne taakse. Metallia ja lasia tulee niin vähän, että ne säilytän roskiskaapin hyllyllä, siellä on myös pieni rasia johon kerään vanhoja paristoja.

Vierailija
39/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eikä tarvi kun ei taloyhtiössä ole kuin sekajäte. Sinne kaikki.

Vierailija
40/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelisin paremminkin, mutta meidän taloyhtiössä kerätään vain paperi, pahvi ja poltettavaksi menevä.

Harmaaseen menee siis aika iso osa jätteistä.

Osan muoveista kerään lajitteluun ja kuskaan monen kilometrin päähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän