Ravinnosta Lapsille ja itselle mieluiten mahdollisimman
luonnollista ja vähän käsiteltyä ravintoa. Kaikki teollisesti muokatut ja lisäaineita sisältävät ruoat minimiin. Lapselle ei saa antaa lightuotteita, itse niitä joskus valitsen itselleni.
Tässä mielestäni hyvä pohja kasvavan ja liikkuvan lapsen ruokavalioon
Täysmaitoa, luomu
ruisleipää, luomu
kananmunia, omega
vähärasvaista lihaa, ei marinadeja
kanaa, ei valmiiksi maustettua
kalaa, rasvaista ja vaihtelevasti, ei marinadeja
yrttejä, valkosipulia, sipulia
kaaleja, paljon ja päivittäin
kasviksia, useasti päivässä, välipaloina ja aterialla
hedelmiä
marjoja, päivittäin puuron kanssa sekä rahkassa
täysmehuja mutta harvemmin, enempi talvella
pähkinöitä, rusinoita namiksi
juustoa, raejuustoa
rahkaa
joskus luonnonjugurttia ja hilloa mutta meillä ei koskaan ostella säilöntäainepommeja
täysjyväviljaa leivän lisäksi päivittäisestä puurosta ja joskus pastaa, leseitä, ryynejä, couscosia, yms.
Ottakaa maalaisjärki käteen lapsen ruokailussa, meillä saa syödä myös jäätelöä ja karkkia JOSKUS ja kylässä tietty mitävaan tarjotaan, mutta koskaan ei kotona ole esim. keksiä tai sipsejä.
perunaa syömme ainoastaan uusia perunoita ja joskus jossain ruoassa (laatikot, keitot) tai uuniperunana. Meillä päivittäisen perunan korvaavat kaalit ja lanttu. Parsakaali on paljon terveellisempää ja maukkaampaa kuin peruna.
Meillä liikutaan paljon ja olemme normaalivartaloisia, itsellä muutamia raskauskiloja.
Kommentteja
Kommentit (14)
Mun käsitys terveellisestä ruokavaliosta on osin samanlainen ja osin erilainen. Pyrin noudattamaan harvardin mallia jonka uskon olevan se terveellisin mahdollinen. Vähärasvaisia maitotuotteita meille mieluummin, paljon palkokasvaja. Ei juuri lihaa (itse en syö lainkaan lihaa, lapset vähän).
Tiedätkö millaiset määrät säilöntäaineita niissä on? Ovat lisäksi pahempia kuin monet karkit, koska ovat tahmeita ja jäävät hampaiden koloihin pitkäksi aikaa, toisin kuin esim suklaa, joka liukenee sylkeen. Taas tätä mutu-terveellisyyttä.....
Tuleeko palkokasveista se proteiini jos ette syö lihaa 3? Mitä palkokasveja syötte, kiinnostaa?
ap
http: //www. voima. fi/content/view/full/1360?PHPSESSID=61c75d0d430fcc39a11496231a702ea8
Rusina-kommentti oli hyvä, taidan poistaa ne listalta. Namia syömme just lakua ja suklaata, vähemmän irtokarkkeja.
Jäätelöä siis tosiaan syödään kesäisin ehkä 1-3 x vko ja talvella 1-3 x kk tai harvemmin.
ap
Ja sitten palkokasveista, käytämme mm. soijaa, kikherneitä, linssejä, erilaisia papuja. 3
Vierailija:
Tuleeko palkokasveista se proteiini jos ette syö lihaa 3? Mitä palkokasveja syötte, kiinnostaa?
ap
hyvä tuo että perunan sijasta syödään muitakin vihanneksia, joissa enemmän vitamiineja kuin perunassa. Ja tottuu lapsetkin pienestä pitäen kasviksiin.
t. se rusinatyyppi
Tavallisia en antaisi lapsille noiden myrkkyjen vuoksi. Tietenkaan nuo ekotkaan eivat jatkuvasti syotyina ole hyvaksi hampaille :)
linssejä ja sit huomasin että täysjyväriisi puuttui kanssa. Linssi-porkkanakeitto on namia talviruokaa ja täyttää hyvin.
Ehkä suurin ero ' tavalliseen' ruokavalioon on just toi perunan korvaaminen kaaleilla. Sitä jaksaa mummot ja vähän muutkin ihmetellä.
Se ruokahamppu olikin mielenkiintoinen juttu, mainittiin että saisi öljynä luontaistuotekaupasta, täytyykin käydä kattomassa!
ap
että luonnojugurttia jossa ei ole sokeria tai lisäaineita ja omatekoista mansikkahilloa missä kyllä vähän sokeria, on taatusti terveellisempää kuin kaupan lisäainepommijäätelöt!
ap
Kukkakaalista meillä ei tykätä. Itse en voisi luopua perjantai-pussista raksuja.
Niin monissa perheissä lasten päivittäinen ruokavalio on suklaamuroja aamiaiseksi, lounaaksi perunoita ja jauhokastiketta, vanukasta välkkäriksi ja illalla kaikkea sitä mitä vanhemmat syövät (sipsiä ja karkkia). Perusteluna: kun ei niille muu kelpaa...
että jos vaikka joku ajattelisi mitä kongreettisia vaihtoehtoja on ja kuinka helppoa se loppujen lopuksi on.
Rahaa parsakaaliin säästyy kun ei tarvitse ostaa limuja pitsoja eineksiä ja vanukkaita.
Aikaa ei mene ruoan tekemiseen enempää kuin muillakaan, meidän pikaruokaa on purkki raejuustoa ja tonnikalaa sekaisin ja eilisen keitetyt kukka-tai parsakaalit sekaan, tai esim. munakasta tai paistettuja munia ruisleivällä ja tomaattia.
Sen unohdin vielä listasta että sieniä yritän ujuttaa ruokiin aktiivisesti mutta jotenkin lapset ne löytää ja nyppii pois... itse rakastan sieniä.
olen sitä mieltä että hulluna lisäaineita ja hiilareita syövät lapset ja aikuisetkin ovat hermostuneita ja riitelevät paljon tyhjästä. Asiaan auttaisi osaltaan jos ihmiset söisivät säännöllisesti ja hyvin. Asiaan kiinnitetään liian vähän huomiota ja sitä ei oteta tosissaan.
ap
Suomessa tuotettu ruokahamppu on luomua. Voi käyttää soijan tapaan.