Nuori aikuinen, olisitko valmis töihin 7e tuntipalkalla?
Minä aloitin työurani 18 vuotiaana tuolla palkalla suurehkossa myymälässä, jossa pääasiallinen työnkuvani oli kassanhoito sekä asiakaspalvelu. Kielivaatimuksina suomen lisäksi hyvä ruotsin ja englanninkielentaito. Oli sitouduttava myös yötöihin. Menihän minulla sikäli mukavasti koska eräskin kaverini oli 5e tuntipalkalla asiakaspalvelutyössä myymälässä. Minulla ei ole mitään käsitystä mitä nykyään työelämään sä aloitteleva nuori saa korvaukseksi vastaavanlaisista töistä. Kertokaa nuoret millaista palkkaa saatte ja mikä on työnne?
Kommentit (35)
Sain lapsenvahtina (yksi kiltti ja helppo 2v lapsi) 7€/h. Tästä on jo yli 15v aikaa, nykyään lapsenvahdille kuuluu maksaa vähintään 10€/h, ja vielä enemmän jos lapsia useampia ja/tai vähänkään hankalampi lapsi.
Niin se vain on, että palkkoja pitää nostaa myös kun kaikki elämisen kustannuksetkin kallistuu aina vain enemmän ja nopeammin.
Suostuisitko sinä ap tekemään töitä 5 e/h tuntipalkalla?
Eiköä ne luvanneet mansikanpoiminnasta 8 €/h? Miinus tietenkin asuminen, sapuskat ja matkat.
Olisin, koska asun vielä kotona eikä tarvitse maksaa asumisesta tai ruuasta. Jos asuisin jo yksin, niin en. t. 19-v.
En. Olen ensimmäisessä työpaikassa ja palkkani on 12e/h.
N19
7,5€/h kesätyöntekijänä olen ja juuri täytin 18-vuotta. Olen varastotyöntekijänä ja siinä ohella verkkosivuja päivitän myös ja ajan pakettiautolla ym. Paras tuntipalkka tähän mennessä voittaa esim. mansikoiden myymisen torilla... Olen toisen vuoden amis opiskelija.
Olen aina tienannut vähintään 11e/h joten alle sen en menisi töihin
Vierailija kirjoitti:
En. Olen ensimmäisessä työpaikassa ja palkkani on 12e/h.
N19
Mitä teet työksesi?
No työkkäri pakottaa 9€/vrk "palkalla"höpöhommiin, että...:( Tuohan olis vielä "hyvä"palkka, mutta ei toki oikeasti vaan melkoista riistoa Suomen hintatasoon suhteutettuna sekin.
Vuonna 2002 kun aloitin työt niin sain tasan 7e tunti. Aika äkkiä se tosin kohosi 7,5e ja 8e samassa paikassa. Työ oli lähellä ja pomo ja työkaverit/yhteisö parasta mitä olen nähnyt. Se auttaa aika paljon kestämään huonoa palkkaa. Ylityö- sun muut -korvaukset tulivat myös pyytämättä erikseen.
Suostuisin mutta en Helsingissä. Asumiseen menee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
9 e päivä.
+ asumistuki 500e +ttt tuki 500e, yhteiskunta siis tarjoaa
1000e +9e / pvä
Zinc
Unohditko mainita nuo ?
21 markkaa tunti oli palkkani eräässä tehtaassa 1991.
Ei taida nykyään olla edes laillisia tuollaiset palkat millään alalla. Itse aloitin v. 2012 ekassa kesätyössä varastolla reilulla 9e/h palkalla.