Nuori aikuinen, olisitko valmis töihin 7e tuntipalkalla?
Minä aloitin työurani 18 vuotiaana tuolla palkalla suurehkossa myymälässä, jossa pääasiallinen työnkuvani oli kassanhoito sekä asiakaspalvelu. Kielivaatimuksina suomen lisäksi hyvä ruotsin ja englanninkielentaito. Oli sitouduttava myös yötöihin. Menihän minulla sikäli mukavasti koska eräskin kaverini oli 5e tuntipalkalla asiakaspalvelutyössä myymälässä. Minulla ei ole mitään käsitystä mitä nykyään työelämään sä aloitteleva nuori saa korvaukseksi vastaavanlaisista töistä. Kertokaa nuoret millaista palkkaa saatte ja mikä on työnne?
Kommentit (35)
Missä TES:ssa minimipalkka on 7e? Saati 5e?
En. En ole edes 19v harjoittelijana tienannut niin vähää.
Joo joo olit sinä paljon parempi nuori kuin me nyt ollaan.
Oma työurani alkoi 14 vuotiaana mainosjakajana ja siitä ei todellakaan saanut noin paljon tunnilta ja myöhemiin aloitin R-kioskissa reilun 6€/h palkalla ja nyt 24 vuotiaana olen kauppiaana kahdessa r-kioskissa.
Mitä muuten teet nyt?
Vierailija kirjoitti:
"Minä aloitin työurani..." tostahan voi olla vaikka jo yli 15 vuotta.
Ajoin taksia. Keskituntiansio oli 6-7€.
En ikinä suostuisi ainakaan Suomessa. Jossain matalan elinkustannuksen maassa voisin suostua.
Vierailija kirjoitti:
TES:n mukaan palkkaa voidaan alentaa maksimissaan 10 % puuttuvan koulutuksen vuoksi, epäpätevyysalennus tehdään aina TES:n mukaisesta peruspalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikilla aloilla ei ole TES:iä, joten mitään minimipalkkaa ei ole. Siksi se pitäisi kirjata lakiin, että on edes joku perälauta ja sen alle maksaminen olisi aina laitonta. Esim 10 € / tunti. Yrittäjien vastuulla on saada tuotteensa / palvelunsa hinnoiteltua niin, että työn tekijälläkin voi maksaa edes sen verran, että tulee toimeen.
Kun kukaan ei tee tuolla palkalla töitä niin myös niiden tarjonta loppuu ja aletaan tekijöille maksaa. Kukaan ei elä tuolla, ei tässä maassa.
Vähän verrattavissa pentutehtailuun, niin kauan kun kauppa käy, toiminta jatkuu.
Kiinnostaa kyllä että minä vuonna ap aloitti työelämän, sillä yleinen hintataso on silloin ollut todennäköisesti huomattavasti alempi.
Minäkin työskentelin opiskelujen ohella siivoojana vuonna 2002-2003, ja tuntipalkkani oli seitsemän euron luokkaa. Silloin se riitti elämiseen, mutta nykypäivänä ei todellakaan.
Tolla palkalla kukaan tee kuin korkeintaan pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Kun kukaan ei tee tuolla palkalla töitä niin myös niiden tarjonta loppuu ja aletaan tekijöille maksaa. Kukaan ei elä tuolla, ei tässä maassa.
Vähän verrattavissa pentutehtailuun, niin kauan kun kauppa käy, toiminta jatkuu.
Nuoret yleensä opiskelee ja tekee työtä tuolla palkalla opintojen ohessa, joten sen palkan ei ole tarkoituskaan heitä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Oma työurani alkoi 14 vuotiaana mainosjakajana ja siitä ei todellakaan saanut noin paljon tunnilta ja myöhemiin aloitin R-kioskissa reilun 6€/h palkalla ja nyt 24 vuotiaana olen kauppiaana kahdessa r-kioskissa.
Mitä muuten teet nyt?
Minäkin olin 12-vuotiaana puhelinmyyjänä kesätöissä, mutten laske sitä työurani aloitukseksi, koska olin lapsi, ja sen takia työpäiväni olivat joustavia. En tarkoittanut nostaa itseäni mitenkään jalustalle, vaan tiedustella millaista palkkaa nykyään ensimmäisissä työpaikoissaan olevat nuoret saavat. Vaikutat jotenkin epäkypsältä olemaan kauppias ja siten myös työnantaja, kun suhtaudut kirjoitukseeni noin hyökkäävästi.
Itselläni on tätä nykyä luontomatkailuun suuntautunut yritys. Ja on ollut pian 16 vuotta.
Inflaatiolaskurin mukaan 7 e esim v 2000 on 4,5 nykypäivänä
en ole enää nuorimmista nuorin (22v), mutta suostusin 7e/h palkalla enintään 6h työpäiviin ja vain jos asuisin kotona ja ei olisi mitään muuta elämää. orjatyötähän toi on. ei tolla palkalla kukaan elä yksin tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
en ole enää nuorimmista nuorin (22v), mutta suostusin 7e/h palkalla enintään 6h työpäiviin ja vain jos asuisin kotona ja ei olisi mitään muuta elämää. orjatyötähän toi on. ei tolla palkalla kukaan elä yksin tässä maassa.
huonoin palkkani on ollut 8e/h ja sillä ei elänyt ja sain tukia lisäksi.
Nykyään 18 vuotiaat vielä opiskelee ja saa opintotukea. Tuon tyyppistä työtä tehdään lähinnä opintojen ohessa ennen kuin saadaan niitä oman alan töitä, joista maksetaan vähän paremmin. Reilu 9 euroa taisi olla kun ennen kuin siirryin vaatekaupasta oman alan töihin. Eka oman alan palkka taisi olla reilu 13 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten teet nyt?
Minäkin olin 12-vuotiaana puhelinmyyjänä kesätöissä, mutten laske sitä työurani aloitukseksi, koska olin lapsi, ja sen takia työpäiväni olivat joustavia. En tarkoittanut nostaa itseäni mitenkään jalustalle, vaan tiedustella millaista palkkaa nykyään ensimmäisissä työpaikoissaan olevat nuoret saavat. Vaikutat jotenkin epäkypsältä olemaan kauppias ja siten myös työnantaja, kun suhtaudut kirjoitukseeni noin hyökkäävästi.
Itselläni on tätä nykyä luontomatkailuun suuntautunut yritys. Ja on ollut pian 16 vuotta.
Tosikko.
6,98/h, tiskari