Mitä multaa tomaatin taimille?
Pitääkö tomaatille olla jotakin omaa multaa? Kesäkukkamulta tai perinteinen Biolanin mustamulta ei käy? Lannoittavatko jotenkin väärin, lisäävät esim. varren/kukkien/juuren kasvua väärällä tavalla?
Mitä multaa te olette omille tomaateillenne käyttäneet?
Kommentit (10)
Mä käytän ihan tavallista puutarhamultaa.
Hevosenlantaa kannattaa laittaa joukkoon.
Hei tää on mulle kans ajankohtainen aihe... mun pitäisi myös laittaa taimet omiin ruukkuihinsa, joissa sit myöhemmin taimikasvatussäkkiin pihalle. Mut pitäisikö tuohon multaan lisätä jotain lannoitetta?
Lisää hevon sellaista ja muista laittaa varkaat ja ylimääräiset lehdet aina tomaatin juurelle.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 12:44"]
Lisää hevon sellaista ja muista laittaa varkaat ja ylimääräiset lehdet aina tomaatin juurelle.
[/quote]
Kiitos vinkeistä! Mustaa multaa siis. Mistäköhän sitä hevosen kökköstä saisi haettua, täytyypä alkaa metsästämään...
Varkaita ei taida tarvita amppelitomaatista nyhtää, vai? Tai ainakin olen ymmärtänyt, ettei ns. pensastavista minilajikkeista tarvitsi repiä varkaita irti samalla tavalla kuin isoista perustomaateista? Sama juttu tomaatin kukkienkin kanssa, ainakin mulle sanottiin, ettei amppelitomaatista tarvitsisi edes kukkia nyppiä kasvun lisäämiseksi...
Olenkohan aivan väärässä? :o
Kanankakkaa laitan minä pikkulapiollisen pohjalle.
Kukkia ei pidä nyppiä mistään lajikkeista. Itse käytän alussa kanankakkaa vähän ja kun istutan lopullisille paikoilleen niin sekoitan multaan tomaattilannoitetta ja lisäksi annan kastelulannoitetta (vaaleanpunainen).
Mä oon laittanut ihan kesäkukkamultaa niille. Tosin en tiedä onko se parasta mahdollista. Musta multa on käsittääkseni monille kasveille liian tujua, tomaattien kohdalla en tiedä miten asia on.
Joo pensastomaatista ei poisteta varkaita eikä missään tapauksessa kukkia. Lehtiä joutuu poistamaan loppuvaiheessa että tomaatit saavat valoa. lehdet siis tomaatin juurelle. Ja jos pelkäät itikoita niin basilikaa myös tomaatin lähelle.
Perinteistä mustaa multaa.