Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puisen leikkuulaudan muka saa pysymään puhtaana ja hygieenisenä?

Vierailija
15.07.2020 |

Olen aina leikannut niillä kumilaudoilla, koska ne voi laittaa astianpesukoneeseen ja siellä bakteerit kyllä kuolee. Miten noi puiset muka pysyy hygieenisinä, jos niitä ei saa edes vedellä pestä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pesen vedellä?

Vierailija
2/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei saa vedellä pestä? Me ainakin pestään. Ja törkyisempiä juttuja kun käsitellään niin on sellaisia ikean muoviläpysköjä minkä päällä ne leikellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedellä ja harjalla heti käytön jälkeen. Puu pitää itse itsensä hygienisenä, toisin kuin muovialustat.

Vierailija
4/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä omani pesen ihan vedellä. Bakteerit eivät lisäänny koska se kuivuu läpi eikä jää muoviin tulleiden viiltojen väliin kosteutta. Omat laudat lihalle ja kasviksille.

Vierailija
5/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puu on itsessään hygieenisempi kuin muovi. Leikkuu laudan saa pestä juoksevalla vedellä, jos siihen jää hajuja makuja, niin hiero ruokasoodaa.

Värjääntymiä voi estää laittamalla suoraa ruokasoodaa ja pesemällä KYLMÄLLÄ vedellä.

Vierailija
6/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen vedellä ja astianpesuaineella. Puisilla leikkuulaudoilla leikkaan vihannekset ja leipää yms. mistä ei pahemmin pöpöjä tule. Lihalle ja kalalle on omat muoviset leikkuulaudat. 

Vierailija
7/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumilaudat ovat bakteeri pesiä. Sais joka viillon jälkeen ostaa uuden.

Vierailija
8/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hiukan bakteerikammoinen eli kaadan kiehuvaa vettä sen laudan päälle.

Vierailija
9/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma vesi + karkea merisuola hieronta -käsittely silloin tällöin.

Vierailija
10/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä mitään epähygieenistä tule edes leikata.

Puhdistaa voi vaikka kiehuvalla vedellä.

Vierailija
11/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä suihkuun. Sauna kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
12/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne puiset on täysin turhia minkään muun kuin leivän leikkaamiseen.

Vierailija
13/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakaan ammattitasoisesti, mutta kotikäytössä välttää. Joku valmistaja sanoi myyvänsä vain tosi paksuja puulautoja, jotta voidaan suorittaa hionta kun on tarpeen, eli aika paljon säätämistä, joten valintani on suosiolla muoviläpyskä :D

Vierailija
14/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Keitä kattilallinen vettä (n. 3-4 litraa)

2) Sulje tiskilavuaari tulpalla

3) Kaada vesi altaaseen

4) Laita puinen leikkuulauta altaaseen 8 aseta jotain painoa päälle että pysyy siellä vedenpinnan alla.

5) Tiskiharjalla kaikki liat pois laudasta 

6) Nosta puhdas lauta vedestä ja laita se kuivamaan tiskikaappiin.

Vierailija
15/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosiaan voi ihan hyvin vedellä pestä. Itse ripottelen suolaa märälle leikkuulaudan pinnalle ja huuhteen hetken päästä pois. Toisinaan pesen soodalla. Kuivunut pesty leikkuulauta on hyvä välillä öljytä. Ja uusi leikkuulauta on myös hyvä öljytä hyvin ennen käyttöönottoa.

Vierailija
16/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus mulla puulauta ikkunan alla suorassa auringonvalossa-> pövöt kuolee.

Vierailija
17/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puu on itsessään antibakteerinen pinta, käsittelemätön puupinta tappaa jopa saraalabakteerit. Näkyvän lian ja värjämät tiskaan ihan käsin pois.

Muoviset on ällöttäviä, kerää bakteereja ja vaikeampi pitää puhtaana. Muovisen leikkuulaudan viilloissa bakteerit elää siis ihan tutkitusti paljon pidempään kuin puulla.

Puiset on myös ekologisempia. Puisen voi aina hioa jos siihen alkaa tulla naarmuja, mutta muovinen nakataan kaatopaikalle ja uutta kehiin. Puinen kestää helposti ihmiselämän. Ja on myös kymmenen kertaa kauniimpi.

Vierailija
18/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto: jos ei peseminen  huvita, niin osta sitten aina edellisen likaannuttua uusi leikkuulauta. 

Vierailija
19/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puisen laudan voi myös desinfioida ruiskuttamalle sen päälle sinolia ja sytyttämällä hetkeksi tuleen. Ja olen tosissani. Kun sinol on palanut, liekki sammuu ja bakteerit on poissa. Olen nähnyt ammattikokin tekevän näin.

Vierailija
20/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedellä ja kloriinilla kuten puukauhat. Huuhdo hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi