Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia cytotec käynnistämisestä suun kautta:)

Vierailija
23.05.2013 |

Huomenna rv 39+4 ja aamulla aika käynnistykseen. Jännittää niin vietävästi.. Kokemuksia kaipaisin,mikä on ollut lähtötilanne ja kauan on aikaa vierähtänyt? Itselläni toinen raskaus ja suuren koon takia tähän lääkäri päätyi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani esikoisen synnytys käynnistettiin tableteilla. Lähtötilanne se, että säännöllisiä supistuksia oli ollut kaksi vuorokautta, mutta synnytys ei ollut edennyt, ja välillä supistukset loppuivatkin. Olihan se aika hurjaa, mutta sitten, kun pääsin saliin ja sain kivunlievitystä, se muuttui siedettävämmäksi. 

Muistuttaisin sellaisesta, että koska olet todennäköisesti osastolla, etkä salissa, niin osastolla ei ole esimerkiksi jumppapalloa ja kivunlievitys on ihan olematonta. Ne pillerit joita siellä tarjotaan kipuun on yhtä tehokkaita kuin ranskanpastillit. Ota mukaan oma jyväpussi/oma jumppapallo tai minkä nyt oletkin kokenut tärkeäksi ja hyväksi. Jos synnytystä yritetään nopeuttaa esimerkiksi kovakouraisilla sisätutkimuksilla, niin muista että niistä voi myös kieltäytyä.  

Onnea synnytykseen, toivottavasti huomenna tähän aikaa urakka on jo ohi! :)

Vierailija
2/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin kannustava kertomus mutta jaan sen silti. Tammikuussa käynnisteltiin tolla menetelmällä. Lähtötilanne 1cm auki ja kohdun kaulaa n. kilometri jäljellä. Ekan lääkkeen sain lauantaiaamuna n. klo 10. Seuraavana aamuna olin auki 1,5cm. Siirrettiin synnytyssaliin oksitosiinitippaan. klo 22 mennessä olin auki 3cm joten eikun leikkuriin. Vedet oli menneet jo perjantaiaamuna ja tulehdusarvokoholla, minkä takia leikkaukseen päädyttiin. En kokenut tuota kuintekaan mitenkään kauheana vaikka pitkään kestikin, supistukset ei olleet missään vaiheessa kovia ja kun tippa poistettiin luppuivat ne seinään ja kävelin leikkaussaliin.

Toivottavasti cytotec toimii sulla tehokkaammin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni käynnistettiin 40+1 alkavan raskausmyrkytyksen takia. Kohdunsuun tilannetta en muista kunnolla, mutta olisi muistikuva, että ihan alkutilanteessa oltiin.

Neljä päivää makoilin sairaalla eikä tapahtunut sitten yhtään mitää, edes yhtään supistusta ei tullut. Annostusta oltiin lisäämässä mutta lapsi päättikin sitten syntyä ja vauhdilla. Koko synnytyksen kestoksi tuli vajaat puolitoista tuntia. 

Supistukset olivat helvetilliset, koska ne alkoivat yhtäkkiä ja olivat rajuja heti alkuunsa. Heti synnyttyään lapsi veti kasvoiltaan ja varsinkin suun ympäriltä siniseksi ja alkoi kouristella eli lastenteho kutsui. Mitään varsinaista syytä asialle ei koskaan löydetty mutta lääkäri arveli että syynä olisi ollut stressi nopeasta synnytyksestä.

Ei mikään maailman mukavin synnytys supistusten ja vauvan teholle joutumisen takia mutta eipä tuosta mitään traumojakaan jäänyt =)

Vierailija
4/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en halua mitenkään aiheuttaa lisää jännitystä, mutta miulla käynnisteltiin 2 päivää emättimen kautta cytotekillä ja ei aiheuttanut mitään muuta kuin ekana iltana erittäin kipeät ja tiheät supistukset, mutta kohdun suulla ei tapahtunut mitään.. :) Että ei kannata odottaa että heti tapahtuu saatikka edes samana päivänä. :) Koitettiin välipäivän jälkeen sitten suun kautta ja niistä ei tapahtunut enää mitään, ei edes suppareita. Sit laitettiin ballonki mikä väkisin venytti sen kohdunsuun auki 4cm ja kalvot puhki. Ei tullu supistuksia ja laitettiin sit oksitosiinitippa vauhdittamaan... Tänkin jälkeen tuli tosi kipeät supistukset, mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla. Seuraavana aamuna vielä 5h oksitosiinia ja sit sano lääkäri vihdoin ja viimein että leikataan... :) Mutta onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. :) Itsellä siis tosiaan raskausmyrkytys minkä takia käynnistettiin. :) Ja mie olin kans osastolla, mutta sain kyllä jumppapallon sinne kun pyysin. :) Alkutilanne oli tosiaan osastolle mentäessä, että olin sormelle auki. Että näin. :) Mutta älä huoli, olet osaavissa käsissä ja ei kukaan vaaveista oo vielä sinne sisälle jääny ;) Mie taisin olla vain tämmöinen yks poikkeustapaus.. :)

Vierailija
5/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloitettiin synnytyksen käynnistys rv 37, koska istukan toiminta oli heikentynyt. Olisiko pari - kolme päivää yritetty, mutta ilman tulosta. Lääke teki kyllä supistuksia, mutta synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt. Kokeiltiin paljon muutakin, mutta sectio vaadittiin viikon kuluttua aloituksesta. Toivottavasti pääset helpommalla.

Vierailija
6/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikeita kertomuksia,tällaisia osasin kyllä odottaakin :) Itse olen pari senttiä auki ja paikat pehmenneet hyvin mutta sekään ei taida olla mikään etu tässä asiassa..Toivon kädet ristissä että omalla kohdallani menisi nopeasti,eikä tarvitsisi osastolla montaa päivää olla. Ikävä esikoista jo nyt :( 

Vierailija
7/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rv 42+1 kun käynnistettiin cytotecilla, pieni murunen kohdunsuulle, eli vähän eri tilanne kuin sulla. Kohdunsuu oli napakasti kiinni eli mitään ei ollut tapahtunut ennen cytotecia. Ensimmäinen murunen ei aiheuttanut juuri mitään, muutama tunti siitä laitettiin toinen, ja siitä meni n. 12 h että lapsi syntyi. Ei jäänyt kammoa käynnistyksestä, supistukset lähtivät tehostumaan hitaasti, ja noin neljä tuntia oli oikeasti kipeitä supistuksia. Aika normi ensisynnytys varmaan. :)

Vierailija
8/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kanssa sai nappailla cytoteciä päiväkausia, toisen kanssa iltapäivällä aloitettiin, yöllä käynnistyi ja aamulla syntyi. Saattaa siis olla nopeaakin. :)

Vierailija
9/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onkin sitten positiivinen kertomus cytotecistä! Lokakuussa päädyttiin käynnisteleen 41+3 alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi. Sain 12.00 päivällä puolikkaan cytotecin, supparit alko heti ja niistä tuli heti säännölliset, aluksi viiden minsan välein ja sitte alko tulemaan 2-3 minsan välein ja kello oli 17.00, eli viiden tunnin päästä! Seittemältä vietiin osastolta synnärille, kun vauvan sydänäänet laski, kuitenkaan ei mitään hätää ollu, ilmeisesti hetkellisesti napanuora oli hankalasti. Supistukset oli kovia ja synnärillä sain kipupiikkiä, kohdunkaulan puudutusta, ilokaasua ja epiduraalin. Epiduraalin jälkeen alko tapahtua, sain sen kolmelta yöllä ja viideltä yöllä olin avautunu 5 cm ja puoli kuuteen mennessä 10 cm (se oli kivuliain puoli tuntinen, kun epiduraalistakaan ei ollu mitään apua, supparit oli niin voimakkaat!) Vauva synty kaheksalta aamulla :) Ja sitten en kerrokaan, mitä sen jälkeen tapahtu, mutta kaiken kaikkiaan loppu hyvin kaikki hyvin! :)

Vierailija
10/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan nyt kuitenkin?? :D

Vierailija
11/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 38+0 - 38+4 -> ei käynnistynyt, ei tullut edes supistuksia. Eka päivä suun kautta, loppupäivät alakautta ja heikko oli tulos.

Vierailija
12/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

41+5 alettiin käynnistelemään cytoteceillä uhkaavan ennenaikaisuuden vuoksi, tuli supistuksia, jotka eivät johtaneet oikein mihinkään. Toisena päivänä laitettiin ballonki, josta tuli helvetilliset supistukset ja kohdunsuu aukesi sen verran, että ballonki tipahti pois (3-4cm), mutta homma lopahti siihen. Seuraavana päivänä sitten saatiin kalvot puhki ja vauva vihdoin syntyi.

Eli ei kannata odottaa, että mitään tapahtuu hetkessä.

Vierailija
13/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän rohkaisevampi kokemus minulla. Rv 39+4 aloitettiin käynnistys cytotecillä suun kautta. Supistuksia tuli harvakseltaan seuraavat pari päivää, mutta tilanne ei edistynyt juurikaan. Vedet menivät kolmannen päivän aamuna, iltapäivällä sain cytotecin kohdunsuulle. Synnytys lähti saman tien käyntiin. Voimakkaat supistukset 4-6minuutin välein. Saliin pääsyn jälkeen hommaa vauhditettiin vielä oksitosiinilla. 16 tuntia tuon kohdunsuulle laitetun murun jälkeen terve tyttö syntyi laskettuna päivänä.

Vierailija
14/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän rohkaisevampi kokemus minulla. Rv 39+4 aloitettiin käynnistys cytotecillä suun kautta. Supistuksia tuli harvakseltaan seuraavat pari päivää, mutta tilanne ei edistynyt juurikaan. Vedet menivät kolmannen päivän aamuna, iltapäivällä sain cytotecin kohdunsuulle. Synnytys lähti saman tien käyntiin. Voimakkaat supistukset 4-6minuutin välein. Saliin pääsyn jälkeen hommaa vauhditettiin vielä oksitosiinilla. 16 tuntia tuon kohdunsuulle laitetun murun jälkeen terve tyttö syntyi laskettuna päivänä.

Vierailija
15/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uhkaavan yliaikaisuuden tietysti..

t. 13

Vierailija
16/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo10 aamulla eka  tabletti (tai puolikas)  suun kautta ja siitä muutama lisää päivän aikana. Supistukset alkoi noin 10 illalla, kivuliaat ja säännöllisemmät puolilta öin.  Kahden jälkeen saliin ja lapsi syntyi aamu kuudenjälkeen. Syy käynnistykseen lapsivesien meno puolitoista vuorokautta ennen käynnistyksen aloitamista. Ei ensimmäistäkään supistusta ennen käynnistystä ja tämä myös syynä miksi ei laitettu kohdunsuulle sitä tablettia.

Vierailija
17/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:55"]

Kerrohan nyt kuitenkin?? :D

[/quote]

Noh, okei :D tää ei ole kaunista luettavaa. Jouduin istukan käsikaavintaan, jäi kuitenkin vuoteleen pahasti. Jouduin vielä kahteen nukutukseen ja kaavintaan vuorokauden aikana. Joutuivat pumppaan niin kovasti nesteitä ja lisäverta, että sain ödeeman. Jouduin teho-osastolle hengityskoneeseen, ja selviytyminen oli epävarmaa...Menetin yhteensä 6 litraa verta... Hb oli alimmillaan 55... :/ Kuitenkin tiistaiaamuna kun vauva synty, niin torstaina pääsin vauvan luo osastolle hoiteleen :) nyt menee jo hyvin :) jäi traumat ja seuraavan lapsen kohdalla ollaan jo sovittu sairaalan kanssa, että kun aletaan yrittää, niin mennään pelkovalmennukseen heti alusta alkaen... Mutta tämä mun tilanne ei liittyny käynnistykseen! Oli joku ihmeellinen ja harvinainen juttu, mitä ei lääkärit ole pystyny selittään vieläkään!

Vierailija
18/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin rohkaiseva kokemus. Raskausviikolla 38 aloitettiin aamulla , päivällä  ja iltapäivällä sain pillerit.Illalla olis tullut vielä yhdeksältä yksi,mutta kun edelliset ei tehonneet mitenkään hoitaja sanoi että jatketaan vasta aamulla. No, kymmeneltä illalla tuli sitten kuitenkin sen pillerin kanssa ja sanoi että ota nyt kuitenkin tämä. Sen jälkeen alkoi tapahtumaan 15 minuutin päästä alkoi supistukset ja 2ja puol tunnin kuluttua oli tyttö maailmassa. Olihan ne supparit aika kovia tällä vauhdilla mutta sain spinaalipuudutuksen ja ei jäänyt mitään traumoja.

Vierailija
19/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tais mennä vähän vajaa vuorokausi ekasta tabletista, ennen kuin synnytyssupistukset lähti käyntiin. Supistukset ei olleet mitenkään erityisen kivuliaita. Olin osastolla toista yötä, sain kipulääkettä pistoksena 2 kertaa yön aikana, mikä oli hyvä, koska on se vähän eri asia kippuroida siellä osastolla niiden supistusten kanssa kuin kotona. Osastolla oli kaurapusseja ja niitäkin käytin kipuun. Aamulla kätilö toi jumppapallon.

Itse synnytys ei mennyt niin hyvin, mutten usko sen johtuneen cytotecistä, vaan siitä, että mulla loppui supistukset (tod.näk. siksi, että kätilöt käänteli ja väänteli mua yllättäen ja selittämättä, ja menin siitä henkisesti niin pois tolaltani, että supistukset lopuivat) ja vauva oli väärässä tarjonnassa. Supistuksia tehtiin oksitosiinilla, mutta aika heikkoja ne olivat.

Vierailija
20/20 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla synnytys käynnistettiin ettei vauva kasvaisi isommaksi rv 39+1. kolmena päivänä sain suunkautta pillerit 3 krt päivässä mutta juurikaan ei tapahtunut, toisena päivänä sen verran kivuliaat supistukset sentään sai että sain kipupiikin ja siihenpä se sitten lässähtikin.. itse ainakin oikein vaadin hoitajalta kovakouraista sisätutkimusta koska synnyttämään olin tullut ja sen mahdollisimman nopeasti halusin alta pois! hetkellisesti se tekikin kivuliaampia supistuksia. neljäntenä päivänä minut laitettiinkin tippaan ja lähes välittömästi alkoi todella kovat supistukset joista en kylläkään juurikaan joutunut kärsimään nopea epiduraalin ansiosta :) tyttö syntyi 6,5 tunnissa.

mutta lohdutukseksi kerron huonekaveristani voin kertoa kuin hän tuli osastolle 10.00 ja sai heti käynnistyspillerin niin 10.45 huoneessa oli viisi hoitajaa juoksun kanssa viemässä naista synnyttämään että ei aina niin hidasta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi