Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö paikkansa?

Vierailija
23.05.2013 |

Jos juo suuria määriä vettä päivittäin, pitää syödä paljon suolaa, jotta kaikki mineraalit ei huuhtoudu pois??

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen litraa on kyllä liikaa, rajoita sitä! Tiesitkö muuten, että jano voi olla oire aivan jostain muustakin, nälästä, puutostilasta jne.. Eli tarkasta koko ruokavaliosi, syötkö monipuolisesti ja tasaisesti, nukutko tarpeeksi vai onko sinulla mahdollisesti joku lääkitys joka lisää janon tunnetta. Totta nimittäin on, että suoloja pitää olla elimistössä tarpeeksi, ja liika veden juominen vie suoloja pois elimistöstä.

Vierailija
2/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:45"]

Vai 10 litraa, no, et sä ainakaan laskea osaa, jos tunnin välein juot lasillisen vettä.

Mutta jos on totta tuo määrä, niin sairaalaan käy tiesi vielä.

[/quote]

Oi kun ihanaa kun oli pakko tulla päteen <3 Pusuja sullekin. Huomasitko muuten sanaa "Vähintään" siinä? Ootko käynyt täällä mun asunnossa katsomassa myös millasesta lasista juon veteni, vai miten laskit? :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolojen kanssa ei tule ongelmaa vaan sen kanssa, että munuaiset eivät pysty käsittelemään vesimäärää.

Munuaisten kapasiteetti on litra/tunti. Vasta sitä suurempi määrä alkaa lisää elimistön vesikuormaa.

Juodaksesi 10l/vrk, sinun pitäisi juoda 0,6 l joka tunti 16 tunnin ajan. Tuo on 3 lasia vettä tunnissa. Vaikka joisit 2 lasia tunnissa, kokonaismäärä ei olisi kuin 3,2 l/vrk.

-2-

Vierailija
4/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:47"]

Kymmenen litraa on kyllä liikaa, rajoita sitä! Tiesitkö muuten, että jano voi olla oire aivan jostain muustakin, nälästä, puutostilasta jne.. Eli tarkasta koko ruokavaliosi, syötkö monipuolisesti ja tasaisesti, nukutko tarpeeksi vai onko sinulla mahdollisesti joku lääkitys joka lisää janon tunnetta. Totta nimittäin on, että suoloja pitää olla elimistössä tarpeeksi, ja liika veden juominen vie suoloja pois elimistöstä.

[/quote]

Pitäiskö mun lisätä suolan käyttöä? Aina oon juonut aika valtavia määriä vettä, eikä pitäisi mitään puutoksia olla... 

ap

Vierailija
5/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, 10 litraa päivässä? Käytkö yöllä monta kertaa pissalla, vai lopetatko vedenjuonnin illaksi?

Juotko siis litran tuopin kerran tunnissa?

Vettä olisi hyvä juoda 1,5-2l päivässä, helteellä toki enemmän. Suolaa ei tarvitse lisätä tuolla määrällä, nykyäänkin kun monet saavat liikaakin suolaa.

Mutta oikeasti? Kerro milloin juot ja onko se sun lasillinen tosiaan litran tuoppi?

Esim. Aloitat aamulla klo 07 ja lopetat iltapäivällä?

Mun ei tarvitse juoda kuin pari desiä illalla vettä, ja herään yöllä pissahätään.

Vierailija
6/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadakseen vesimyrkytyksen eli natrium tasapainon heikkenemisen, tulisi juoda useita litroja vettä lyhyessä ajassa.

-2-

Vierailija
7/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä veikkaisin, että sun kannattaisi lisätä järjen käyttöä. Se auttaisi varmaan parhaiten. Tollaseen ylen palttiseen veden lipittämiseen ei ole yhtäkään hyvää syytä.

Vierailija
8/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:52"]

No huh, 10 litraa päivässä? Käytkö yöllä monta kertaa pissalla, vai lopetatko vedenjuonnin illaksi?

Juotko siis litran tuopin kerran tunnissa?

Vettä olisi hyvä juoda 1,5-2l päivässä, helteellä toki enemmän. Suolaa ei tarvitse lisätä tuolla määrällä, nykyäänkin kun monet saavat liikaakin suolaa.

Mutta oikeasti? Kerro milloin juot ja onko se sun lasillinen tosiaan litran tuoppi?

Esim. Aloitat aamulla klo 07 ja lopetat iltapäivällä?

Mun ei tarvitse juoda kuin pari desiä illalla vettä, ja herään yöllä pissahätään.

[/quote]

No jos tartutaan tuohon litramäärään, eikä itse asiaan, niin toki 10l on reilusti yli sen mitä oikeasti juon. Mittasin desin mitalla paljonko lasiin menee -> 4,5dl. Juon tuollaisia aamulla 2, siitä tunnin välein 1-2 lasillista, plus kahvia ja mehuja. Jano tuntuu olevan koko ajan. Vessassa ravaan ihan jatkuvasti.... Kysymykseni oli kuitenkin että pitääkö suolojen määrää lisätä?

Vierailija
9/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:55"]

[/quote]

Mä veikkaisin, että sun kannattaisi lisätä järjen käyttöä. Se auttaisi varmaan parhaiten. Tollaseen ylen palttiseen veden lipittämiseen ei ole yhtäkään hyvää syytä.

[/quote]

JANO on yksi erittäin hyvä syy juoda vettä.

ap

Vierailija
10/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärin, jotain on vialla jos koko ajan on noin jano. Muka. Voi olla diabetes vaikka.

Vierailija
11/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas - sairaampi - ap

Vierailija
12/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden juominen on opeteltu tapa kuten esim tupakointi; jotkut eivät juo eikä näin ollen tule janokaan ja toisaalta ne, jotka ovat opetelleet juomaan koko ajan, tuntevat koko ajan janoa.

Jos juominen on jatkunut jo pitkään tuolla tasolla, ei kyse ole diabeteksestä tai muustakaan sairaudesta vaan tavasta juoda koko ajan.

-2-

Vierailija
13/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yletön vedejuonti kyllä mun kokemukseni mukaan saa myös aikaan tuon janon tunteen.

Sitten kun vedenjuontia vähentää, myös ylimääräinen janontunnekin häviää.

Mittaa vesi ja rajoita juominen vaikka 5litraan/pvä.

Luulisi vessassa ravaamisenkin häiritsevän jo normaalia elämää vai oletko myös kasvattanut virtsarakkosi kokoa? Miten voit käydä vaikka 3h ostosreissulla? Tai kylässä, ei kai sielläkään kovin montaa kertaa kehtaa vessaan mennä?

Vierailija
14/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 14:03"]

Yletön vedejuonti kyllä mun kokemukseni mukaan saa myös aikaan tuon janon tunteen.

Sitten kun vedenjuontia vähentää, myös ylimääräinen janontunnekin häviää.

Mittaa vesi ja rajoita juominen vaikka 5litraan/pvä.

Luulisi vessassa ravaamisenkin häiritsevän jo normaalia elämää vai oletko myös kasvattanut virtsarakkosi kokoa? Miten voit käydä vaikka 3h ostosreissulla? Tai kylässä, ei kai sielläkään kovin montaa kertaa kehtaa vessaan mennä?

[/quote]

Enpä koskaan ole 3h kauppareissulla ollut, mutta kauppareissulla onneksi on noita yleisiä vessoja. Pidätyskyky on heikko, eli niitä vessoja tulee käytettyä hyväksi paljon. 

En näköjään saa vastausta alkuperäiseen kysymykseeni täältä, trollit hereillä joten hei hei. Yritän rajoittaa veden juontia, kuten neuvoitkin :-P

ap

Vierailija
15/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen vastannut kysymykseesi ajat sitten! Lue siis vastaukset, joiden allekirjoitus on -2-. Vastauksia on useampi!

Vierailija
16/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 14:07"]

Ap, olen vastannut kysymykseesi ajat sitten! Lue siis vastaukset, joiden allekirjoitus on -2-. Vastauksia on useampi!

[/quote]

Mun kysmä koski suolojen lisäämistä, siihen en ole ainuttakaan vastausta saanut. Ei väliä.

ap

Vierailija
17/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:54"]

Saadakseen vesimyrkytyksen eli natrium tasapainon heikkenemisen, tulisi juoda useita litroja vettä lyhyessä ajassa.

-2-

[/quote]

Eli ei tarvitse lisätä!

-2-

Vierailija
18/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suuri määrä? Juon 2-4 litraa vettä mutta en syö suolaa yhtään eli piilosuola ainoa.

Vierailija
19/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:30"]

Mikä on suuri määrä? Juon 2-4 litraa vettä mutta en syö suolaa yhtään eli piilosuola ainoa.

[/quote]

Juon vähintään lasillisen vettä tunnissa, ja siitä on mulle moni huomauttanut että juon koko ajan. En voi janolle mitään, mutta yksi ystäväni väittää että mun pitäis syödä enemmän suolaa, että edes jotain imeytyis, eikä huuhtoutuis veden kanssa pois.

ap

Vierailija
20/24 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan?

ap