Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miellättekö te assit jollain tavalla (kehitys)vammaiseksi?

Vierailija
23.05.2013 |

Tai kehityskelvottomiksi? Itse ajattelen tätä diagnoosia ennemminkin ymmärryksen välineenä, mutta en sillä etteikö lapsi olisi kehityskelpoinen (tosin hitaasti) suunnilleen normaaliin elämään. Tavoitteena on loppujen lopuksi "päästä normaalijakaumaan", jolloin diagnoosi lähtee pois, ts. tilanteeseen jolloin diagnostiset kriteerit eivät täyty.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:12"]

Vaikka lukisi liiton sivuilla mitä, ei voida suoraviivaisesti puhua kehityshäiriöstä. Kyse on nipusta erilaisia ominaisuuksia. 

[/quote]

No ei downin oireyhtymäkään sitten ole kehitysvamma. Se on nippu erilaisia ominaisuuksia.

Vierailija
42/53 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:16"]

No eikö se neurologinen poikkeavuus jossain vaiheessa ole = vamma? Eli siinä vaiheessa kun ei ilman erityistukea esim. pärjää normaalissa pk:ssa ja koulussa muiden kanssa?

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jossain vaiheessa neurologinen poikkeavuus on vamma. Minua on vuosikaudet ihmetyttänyt assien ja autistien ihailu. Tavalliset kadun tallaajat luulevat kaikkien assien ja autistien olevan yliälykkäitä tiedemiehiä.

Valtaosa neurologisesti poikkeavista ei pärjää tavallisessa pk:ssa tai koulussa muiden kansssa ilman erityistä tukea. Silloinkin kun älykkyys on normaali, he tarvitsevat yleensä avustajan ja muutakin erityistä tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lukisi liiton sivuilla mitä, ei voida suoraviivaisesti puhua kehityshäiriöstä. Kyse on nipusta erilaisia ominaisuuksia. 

[/quote]

Sana "oireyhtymä" tarkoittaa juuri sitä, että kyseessä on nippu erilaisia ominaisuuksia. Kyllä se aspergerin oireyhtymä on kehityshäiriö.

Vierailija
44/53 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Se on erilaisuutta.

Vierailija
45/53 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:11"]

Ei ole. Se on erilaisuutta.

[/quote]

Yritätkö olla vitsikäs? Aspergerin oireyhtymä on kehityshäiriö. Ei pelkälle erilaisuudelle ole diagnoosia.

Vierailija
46/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun miesystävä on samanlainen, kolme liittoa takana. Ei akateeminen, mutta arvostettu taiteilija alallaan.

Meillä erakkous ei ole ongelma, koska asutaan erillään ja minäkin taiteilijana tarvitsen paljon omaa tilaa. Kummallakin on aikuiset lapset. Miehellä tosin meni jokunen vuosi, että hyväksyy sen että minä hyväksyn hänen erakkoutensa.

Toivon, että sinäkin löydät vielä kumppanin, joka on itsenäinen ihminen. Iloa elämääsi!

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:45"]

Olen asperger-yksilö ja olen pärjännyt elämässä varsin hyvin. Olen suorittanut 3 korkeakoulututkintoa (mm. 1 tohtorin tutkinnon) ja ollut mielekkäässä työssä suurimman osan työhistoriastani.

Perusongelma minulla on erakkoluonteisuus eli viihdyn liian hyvin yksin enkä kaipaa juuri muiden seuraa. Täten normaali perhe-elämä ei tulisi minulta koskaan onnistumaan ja parisuhteetkin ovat aina jossain vaiheessa kariutuneet.

[/quote]

Vierailija
47/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Omalla pojalla asperger-diagnoosi. Ei oppimisvaikeuksia. Poika on älykäs ja imee kaiken tiedon itseensä kuin sieni. Tutkii, pohtii ja etsii lakkaamatta vastauksia elämän ihmeellisyyksiin. Tiede missä muodossa tahansa uppoaa. 

Ongelmat on lähinnä karkeamotoriikassa - ei tuu pojasta urheilijanuorukaista

ja sosiaalisella puolella. Maailmankatsomus hyvin mustavalkoinen, eikä aina ole ennalta arvattavissa miten poika on asiat ajatellut. Ja uppoaa hyvin usein sellaiseen off-line-tilaksi kutsumaamme horrokseen, jolloin ei vastakaikua heru kuin korvista kiinni ottamalla. Jos nyt silloinkaan. Epäkiinnostavaat tyypit ignooraa kokonaan. Rutiineista pidetään kiinni jne. 

Jonkinverran myös aistiyliherkkyyksiä (kovat äänet, ruokiin liittyviä juttuja, pukeutumiseen liittyviä...)

En usko, että tarvitsee tukea aikuisena asumiseen tms. Mutta saattaa kyllä jäädä peräkammarin pojaksi, jos en ajoissa potkase maailmalle :D Luultavasti semmonen tuleva nörtti. Uskoisin, että on jopa kehityskelpoinen. Psykiatri viimeksi kertoi hänelle mitä yleensä tehdään, jos siskoon vaikka sattuu (lohdutetaan eli halataan ja silitellään). Viikkoa myöhemmin poika ensimmäistä kertaa eläissään lohdutti pikkusiskoaan, joka kolautti itsensä asfalttiin. Tuli ohjeet vissiin riittävän korkealta auktoriteetilta :D Mallioppiminen ei vaan aina toimi.  Ei ainakaan meidän assin kohdalla. Ihan normaaleja asioita pitää opettaa kirjaimellisesti kädestä pitäen. Isosisko aikanaan opetti pojan leikkimään. Tarvitsee ohjeet, vähän niinkuin kirjalliset pelisäännöt tai koneen käyttöohjeet. Mutta poika on oppivaista sorttia. Onneksi. Ei siis siinä mielessä vajavainen. 

Vierailija
48/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aika ei tee kunniaa erilaisille. Kun olin lapsi 1970-luvulla, sekä meidän koulussa että naapurissa oli aivan selvia  assipoikia. Näin jälkeen päin ajatelleen. Vaan eipä heitä kukaan kiusannut, vaan heitä pidetttin "mainioina" ja erikoisina. 

Nykyään normaalin määritys on liian kapea. Harva siihen mahtuu!

Vierailija
49/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan miellä AS-ihmisiä (kehitys)vammaisiksi,veljelläni on ko.syndrooma ja vaikka se vaikuttaa jonkin verran arkeen,en osaa ajatella häntä vammaisena. Neurologisesti erilaiset tarvitsevat ehkä vähän enemmän ymmärrystä ja kärsivällisyyttä,mutta muuten ovat normaaja,ei voi verrata kehitysvammaisiin.

Vierailija
50/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:51"]

Tämä aika ei tee kunniaa erilaisille. Kun olin lapsi 1970-luvulla, sekä meidän koulussa että naapurissa oli aivan selvia  assipoikia. Näin jälkeen päin ajatelleen. Vaan eipä heitä kukaan kiusannut, vaan heitä pidetttin "mainioina" ja erikoisina. 

Nykyään normaalin määritys on liian kapea. Harva siihen mahtuu!

[/quote]

Älä viitsi valehdella. Totuus on, että ennen vanhaan erilaisia ja poikkeavia kiusattiin paljon enemmän kuin nykyään. Nykyaikana ollaan paljon suvaitsevaisempia.

Vierailija
51/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 01:13"]

Neurologisesti erilaiset tarvitsevat ehkä vähän enemmän ymmärrystä ja kärsivällisyyttä,mutta muuten ovat normaaja,ei voi verrata kehitysvammaisiin.

[/quote]

Kehitysvammaiset ovat neurologisesti erilaisia. Joten ajatuskuviossasi ei ole mitään järkeä.

Vierailija
52/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:38"]

Asperger ei ole kehitysvamma, mutta kehitysvammaisella voi tietenkin olla asperger.

[/quote]

Kehitysvammaisella ei voi olla aspergeria. Kehitysvammaisuus ja asperger ovat toisensa poissulkevia diagnooseja.

Vierailija
53/53 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:21"]

No ei downin oireyhtymäkään sitten ole kehitysvamma. Se on nippu erilaisia ominaisuuksia.

[/quote]

Kuka idiootti on antanut tuolle kommentille miinuksen?

Jos aspergerin oireyhtymä on vain nippu erilaisia ominaisuuksia, eikä kehityshäiriö, niin silloin myös downin oireyhtymä on vain nippu erilaisia ominaisuuksia, eikä kehitysvamma. Näin se asia on.

Joku voi pitää niitä vammoina, joku vain erilaisuutena. Lääketieteellisesti ne eivät kuitenkaan ole mikään ihmisen normaalitila.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä