Miksi on niin kova tarve kärjistää kaikki asenteet ja mielipiteet?
Tuntuu että kova tarve on että jokainen "valitsisi puolensa" ja ajaisi joko äärioikeistolaisia tai äärivasemmistolaisia arvoja. Miksi? Olenko ainoa jonka mielestä jonkinlainen keskitie on useimmiten paras ratkaisu kaikille osapuolille? Rehellinen, suora mutta ystävällinen ja kunnioittava keskustelu on mielestäni se joka lopulta johtaa parhaisiin tuloksiin, ei huutelu ja tahallinen loukkaaminen. Onko muita samoilla linjoilla?
Kommentit (73)
Mielipiteet kärjistyvät vain netissa ja somessa. Hyvin harva laukoo samoja mielipiteitä päin naamaa työpaikan kahvipöydässä.
Tarvittaisiinko jonkilainen reaalielämän foorumi jossa saisi äänensä kuuluviin jokainen halukas vuorollaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä alkuunsakaan paikkaansa. Meitä on myös äärikeskustalaisia. Ei kallistuta kumpaankaan suuntaan!!
Se, että on olemassa äärikeskusta, ei sulje pois sitä tosiasiaa, että on myös äärioikeisto ja äärivasemmisto, äärikristilliset, äärifeministit, äärisovinistit, ääri-is... , äärilapselliset, äärilapsettomat, äärilaiskat, ääriahkerat, ääri urheilulliset, ääriurheilemattomat, ääri- sitä ja ääri- tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteet kärjistyvät vain netissa ja somessa. Hyvin harva laukoo samoja mielipiteitä päin naamaa työpaikan kahvipöydässä.
Laukoo samanmielisten seurassa. Lisäksi, jos ajattelee tieyllä tavalla mutta ei koskaan tuo sitä julki niin ei se tarkoita että konsensus olisi saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä alkuunsakaan paikkaansa. Meitä on myös äärikeskustalaisia. Ei kallistuta kumpaankaan suuntaan!!
Se, että on olemassa äärikeskusta, ei sulje pois sitä tosiasiaa, että on myös äärioikeisto ja äärivasemmisto, äärikristilliset, äärifeministit, äärisovinistit, ääri-is... , äärilapselliset, äärilapsettomat, äärilaiskat, ääriahkerat, ääri urheilulliset, ääriurheilemattomat, ääri- sitä ja ääri- tätä.
Ai niin, ääri-uskonnottomat jäi mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret työskentelevät väsymättä koko järjestelmän alasajon eteen, mutta pelkään ettei heillä kuitenkaan ole korvaavaa parempaa järjestelmää tilalle :(
Mutta nykynuorethan ovat niin fiksuja, missä vaiheessa ei varmasti tule sellaista tilannetta että vanhempien ja kokeneempien pitäisi rientää hätiin ja pelastaa. Ja pitäähän nuorten antaa kokeilla! Inhottavaa luovuuden rajoittamista jos nuoret ei saa kokeilla asioita.
Se vanhempien määrä, joka oikeasti ja sarkasmittomasti uskoo tähän, on hälyttävä. Ihan kuin oisi tietoisesti ripustettu aivot naulaan.
Se on tämä internet ja some-elämä. Kaikki mulle heti. Mitään ei malteta miettiä pidempään eikä varsinkaan useammalta kantilta, ei osata odottaa kärsivällisesti, halutaan kaikki näkemättä mitään vaivaa. Ei arvosteta muiden vaivannäköä ja aherrusta. Ollaan sokeita kaikelle paitsi minälle ja omalle kuplalle.
Vierailija kirjoitti:
Netti-mielipiteet ja asenteet löytävät tiensä arkielämän puolelle viiveellä, mutta löytävät kuitenkin. Nuorempi parikymppinen sukupolvi esim. ei enää osaa tehdä eroa todellisen ja netissä tapahtuvan elämän välille. Moni heistä oikeasti kuvittelee että elämä loppuu jos netti joskus "sammuisi".
On helpompi huutaa jotain omaa asiaa, kuin ajatella toiseltakin kantilta. Lisäksi ihmisten elämä on tehty niin helpoksi, että luonnollisten aggressioiden purkaminen esimerkiksi somessa on paljon helpompaa, kuin sen käyttäminen vaikkapa juoksemiseen tai johonkin muuhun mikä vastaisi luonnollista tapaa.
Koska asioista ei saa keskustella (sensuuri) eikä siten saa järkeviä insighteja toisen puolen mielipiteistä. Ei anneta puhua -> ärtymys -> omat mielipiteet vahvistuvat.
Olen samaa mieltä tuosta asenteiden kärjistämisestä ja "puolen valitsemiseen" painostamisesta yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Eikä aina edes jäädä siihen, että painostettaisiin toista valitsemaan puoli kahdesta äärivaihtoehdosta, vaan aika usein jopa tehdään se keskustelukumppanin puolesta: "Sanoit noin, olet siis kommari / na tsi" tms.
Mitä tulee sisältöihin, niin tietyissä asioissa olen itsekin ehdoton ja myös ilmaisen näkemykseni, mutta se ei tarkoita, ettenkö voisi asiallisesti keskustella eri tavoin ajattelevien kanssa. Ainakin pyrin siihen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Eletään vastakkainasettelun aikaa.
Typerykset elää. Ajatteleva ihminen hakee aina totuudellisuutta ja se oikeastaan koskaan löydy laidoista. Kärjistäminen on toki tyylikeinokin mutta ihan liikaa täällä on vaan riidanhaastoa, syyttelyä ynnä muuta häröilyä, joka vaan pitää palstan tasoa matalanpuoleisena, kun se ränkytys on vaan niin lystiä.
MOT kirjoitti:
On helpompi huutaa jotain omaa asiaa, kuin ajatella toiseltakin kantilta. Lisäksi ihmisten elämä on tehty niin helpoksi, että luonnollisten aggressioiden purkaminen esimerkiksi somessa on paljon helpompaa, kuin sen käyttäminen vaikkapa juoksemiseen tai johonkin muuhun mikä vastaisi luonnollista tapaa.
Valtaosa ongelmista johtuu nimenomaan siitä että tunnistetaan ja tiedostetaan se vastapuolen kanta. Käytetään tätä tietoa häikäilemättömästi omaksi hyödyksi. Kaikki nähdään pelkkänä valtapelinä jossa on kaikki keinot sallittuja. Tietoa ei yhteiskunnasta puutu vaan empatiaa. PS. moni trolli ja hajoittaja esiintyy huolestuneena vuoron perään kummassakin äärilaidassa. Näin oma tiimi voittaa aina.
Olen niin samaa mieltä ap:n kanssa. Toki oon tietyissä asioissa jyrkempi (esim. luonnonsuojelu), mutta muuten oon kyllä kans tosi kyllästynyt tähän koko nykyiseen keskustelukulttuuriin. Hyvänä esimerkkinä on m**hnmuutto, josta tuntuu olevan aivan mahdoton käydä mitään järkevää keskustelua. Jos haluat, että naisten ja lasten määrää lisätään ja vain oikeasti hädänalaisia autetaan ja nykyisen menon varjopuolista pitää puhua, olet hirveä äärioikeistolainen ja haluat kaikki uuniin. Tai jos sanot tämän ääneen taas äärioikeistolaisille, eiköhän sieltä tule "miks Suomen tehtävä olisi auttaa ketään eri värisiä ee muualle länkyttää s*vkki!!!" Heti sut ollaan leimaamassa johonkin porukkaan. Ja on molemmista kokemusta, näiden molempien päiden kanssa järkevän keskustelun käyminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan, on se asenne. Sama oli esim. metoossa, että jos totesi, et on hyvä, et näistä asioista puhutaan, mut on myös väärin, jos syyttömiä syytetään. Ei, olit joko kaikkia kamppikseen osallistuneita vihaava k*sipää tai sitten haluat kaikki miehet roviolle. Mitään harmaan sävyjä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä ap:n kanssa. Toki oon tietyissä asioissa jyrkempi (esim. luonnonsuojelu), mutta muuten oon kyllä kans tosi kyllästynyt tähän koko nykyiseen keskustelukulttuuriin. Hyvänä esimerkkinä on m**hnmuutto, josta tuntuu olevan aivan mahdoton käydä mitään järkevää keskustelua. Jos haluat, että naisten ja lasten määrää lisätään ja vain oikeasti hädänalaisia autetaan ja nykyisen menon varjopuolista pitää puhua, olet hirveä äärioikeistolainen ja haluat kaikki uuniin. Tai jos sanot tämän ääneen taas äärioikeistolaisille, eiköhän sieltä tule "miks Suomen tehtävä olisi auttaa ketään eri värisiä ee muualle länkyttää s*vkki!!!" Heti sut ollaan leimaamassa johonkin porukkaan. Ja on molemmista kokemusta, näiden molempien päiden kanssa järkevän keskustelun käyminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan, on se asenne. Sama oli esim. metoossa, että jos totesi, et on hyvä, et näistä asioista puhutaan, mut on myös väärin, jos syyttömiä syytetään. Ei, olit joko kaikkia kamppikseen osallistuneita vihaava k*sipää tai sitten haluat kaikki miehet roviolle. Mitään harmaan sävyjä ei ole.
Muuten hyvä kommentti mutta ei kai metoo:ssa kukaan syyttömiä halunnut tuomittavan? Tarkoituksena oli nimenomaan lopettaa niiden syyllisiksi tiedettyjen paapominen ja purkaa rakenteellista seksismiä. Ei käy omaan järjenjuoksuun eikä oikeustajuun miksi tämä olisi huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Minä lasken itseni aika keskelle. Äärivasureiden mielestä kuulun tietysti silti äärioikeistoon. Aivan oikeistolaisimpien mielestä olen varmaan äärivasuri. Olen tolkunihminen eli persu.
Keskellä ei saa olla enää. Oikea tai vasen. Hiljaisuus on hyväksymistä, jne. Yhteiskunnassa eläminen on aika rasittavaa nykyään, kun ei voi vain olla, tiettyjen ihmisten mielestä siis.
Keskitietä ei enää ole olemassakaan. On vain vasemmisto ja sen omima valtamedia ja intersektionaalinen totuus, jota ajetaan uudeksi normaaliksi ja sitten sitä vastaan olevat ihmiset, joihin kuuluvat ne "keskellä" olevat ihmiset. Joko tämän tajuaa ajoissa tai sitten katselee maltillisena kuinka suomi muuttuu hiljakseen monikulttuuriseksi feministiseksi dystopiaksi. Mikään keskitien Suomi ei toteutudu, koska kaikki pelkäävät intersektionaalien rasistikorttia aivan kuollakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä kommentti mutta ei kai metoo:ssa kukaan syyttömiä halunnut tuomittavan? Tarkoituksena oli nimenomaan lopettaa niiden syyllisiksi tiedettyjen paapominen ja purkaa rakenteellista seksismiä. Ei käy omaan järjenjuoksuun eikä oikeustajuun miksi tämä olisi huono asia.
Et näe mitään vaarallista hysteerisissä noitavainoissa, joissa ketä tahansa voidaan syyttää ahdistelijaksi siitä huolimatta onko edes totta tai ei?
Mutta nykynuorethan ovat niin fiksuja, missä vaiheessa ei varmasti tule sellaista tilannetta että vanhempien ja kokeneempien pitäisi rientää hätiin ja pelastaa. Ja pitäähän nuorten antaa kokeilla! Inhottavaa luovuuden rajoittamista jos nuoret ei saa kokeilla asioita.