kuinka moni täällä rasisteja
Kommentit (36)
Ensin sanoo, ettei ole rasisti ja sitten lataa täyden laidallisen ennakkoluuloja ja uskomuksia, hyi hyi ;)
Eivät kotipaikkakunnaltaan poistumattomat lähiöasukit ole mitenkään välttämättä sen enempää rasisteja, naapureissakin voi sitä eksotiikkaa löytyä.
itse ainakaan en haluaisi " opettaa" lapselleni että on merkitystä minkä värinen iho ihmisillä on...mutta tiedän että joudun puolustamaan lastani vielä monta kertaa koska suomessa on vielä niin paljon rasisteja....=(
tarkoitin niitä rasisteja jotka todella asuvat lähiöissä ja ovat oikeasti rasisteja!
En siis tarkoittanut olla ennakkoluuloinen ja kuvitellut että kaikki lähiöissä asuvat olisivat rasisteja.
Ja näitä lähiörasisteja tiedän olevan, asunhan itsekkin lähiössä. =)
Te ette varmaankaan koskaan matkusta minnekkään....?
asuuko lähiössä vai ei... idiootteja löytyy joka paikasta!!!
rasisiti, ja nyt kohtalon oikusta olen naimisissa (jo 6-v) tummaihoisen kanssa.... joka rodussa on hyviä ja pahoja ihmisiä. (miimkuin joka lähiössäkin..;D)
mutta sitten yksi tapahtuma, johon jouduimme ihan vahingossa, muutti asenteitani ulkomaalaisia kohtaan. Tiedän, että pari ulkomaalaista taas pilasi kaikkien hyvienkin ulkkareiden maineen, mutta en voi itselleni mitään, että tuon jälkeen asenteeni on ollut erilainen...
niitä ns huonoja ihmisiä löytyy joka maasta
20 vuotta jenkeissä asuneena voin kyllä TÄYSIN kumota tuon edellisen väitteen siitä, ettei afroamer. olisi rasisteja....
JA todellako uskot, että se on " valkoisten" syy, että NYKYÄÄN mustat on rasisteja??? Jos joskus on ollut orjuutta, ei se oiketa olemaan rasisti valkoisia kohtaan nykypäivänä.
Silloin todella tietää mistä puhuu. Suvaitsevaisuutta täytyy olla tosi paljon jos ei lukeudu rasistiksi kun näiden " ählämien" joukossa asuu. Valitettava totuus.
asunut ramadanin aikaan muslimeiden naapurissa paperinohuiden seinien takana ja suvatsevaisuus kyllä katosi kun parin viikon ajan kuunteli ilonpitoa aamuneljään. Joistakin kulttuurin/uskonnon piirteistä en pidä lainkaan, esim. katolilaisuuden tai islamin uskon suhtautumisen ehkäisyyn. Miksi naisten pitää kuolla synnyttämiseen ja lasten nälkään, kun ehkäisy on kielletty? Inhoan suomalaisten tapaa juoda ja vielä enemmän suomalaisten hiljaista hyväksyntää asialle. Mielestäni tämä ei ole rasismia, jos on, niin silloin olen rasisti, akateeminen helsinkiläinen =)
Vierailija:
Toisaalta tuskin kohdistat ennakkoluulojasi tiettyyn ihmisryhmään, vaan tähän tiettyyn käyttäytymismalliin. Toivottavasti muistat, ettei se ole maahanmuuttajien erityisomistuksessa, vaan varmasti asuinmaasi muutkin kansalaiset osaavat harrastaa tätä.
Kommenttisi " mutiaisista" kyllä särähtää pahasti korvaani... " Mulatti" lapsesi tuskin ovat sinulle siis kovin rakkaita, kun ovat kerran " värivirheellisiä" !!! Älä KOSKAAN sano tätä mielipidettäsi ääneen lastesi kuullen, mutta siis jos todella olet tätä mieltä, eroa toki miehestäsi, anna hänelle lastenne yksinhuoltajuus!!!
En tiedä mistä maasta miehesi on kotoisin, mutta suosittelisin sinulle näiden " mutiaisten" kotimaihin tutustumaan. Osaisit ymmärtää miksi jotkut toimivat havaitsemallasi tavalla! Eikähän syy ole siinä, joka järjestelmää käyttää hyväkseen, vaan siinä järjestelmässä, joka mahdollistaa moisen keinottelun!
Miehesi tuskin on asiassa " samaa" mieltä kanssasi, siis että käytös johtuu " mutaisuudesta" . Itsekkään en hyväksy tukijärjestelmien väärinkäyttöä, mutta en yleistä sitä koskemaan tiettyjä etnisiäryhmiä, vaan pidän sitä yhtä vääränä KAIKKIEN VÄÄRINKÄYTTÄJIEN osalta.
PISTE
En toki kutsu omia lapsiani enka toistenkaan lapsia mutiaisiksi..sen verran omaan itsehillintaa, en myoskaan syljeksi ulkomaalaisten paalle tai tuupi heita pois tieltani. Mutta pyrin toki kaikin tavoin karttamaan kanssa kaymista ulkomaalaisten kanssa jos vain mahdolista.
Olen vieraillut mieheni kotimaassa useita kertoja eika rasisimi ole vahentynyt tippaakaan, ymmarran toki sen maalaisten kaytosta ehka hieman paremmin kuin jos en olis maassa koskaan kaynyt. Siltikaan en hyvaksy elintaso pakolaisuutta, keinottelua, huijausta, valehtelua enka laiskuutta. On toki osittain euroopassa asuvien sukulaiten syyta sekin etta esim. afrikassa ei edes yriteta tehda mitaan oman elaman hyvaksi, istutaan vaan perseellaan ja odotetaan viikottaista/kuukausittaista rahalahetysta euroopasta ja odotetaa sita milloin tulee oma vuoro lahtea koettamaan onneaan eurooppaan.
Mieheni nimenomaan tuomitsee juuri omanmaalaisten ihmisten kaytoksen siksi etta on huomannut etta enemman ja helpommin saavat, sen enemman vaaditaan, mutta mitaan ei olla koskaan asian hyvaksi itse valmiita tekemaan.
Siina mielessa puhut totta etta inhoan toki myos valkoihoisia tukien vaarinkayttajia, huijareita ym.... mutta ulkomaalaisiin liittyy niin paljon muutakin negatiivista etta luen itseni rasisitiksi esim. harva valkoihoinen menee jonkun kanssa naimisiin vaan paperin takia, tekee lapsia, ottaa myohemmin naisen myos omasta maastaan, tekee taman kanssa lapsia, ym. ym. lukemattomia poyristyttavia asioita...
eli samanlaisen kulttuuritaustan omaavia kohtaan en ole rasisti, olen asunut paljon ulkomailla. Mutta en koskaan muuttaisi esim afrikkaan tms. Euroopassa olen asustellut, eli töissä ollut. Noudattanut maan tapoja, ja kunnioittanu heitä. En ole vaatinut tukia ja palveluja. En myöskään ole rasisti esim afrikkalaisa kohtaan, jotka tulevat Suomeen tärkeään työhön (eli sellaiseen,e ttä ei muut sitä olisi voineet tehdä, esim jotkut asiantuntijatehtävät) tai jos he ovat lomamatkalla Suomessa.
Minusta ei pitäisi sekoittaa ihmisiä näin rankalla kädellä, tai tulee vain sotia tms. Lähialueitten maat on eri asia kuin kaukaiset täysin erikulttuuriset .
erityisesti afro-amerikkalaiset.
Mutta jostain kumman syystä rasismi on ok silloin kun se kohdistuu valkoista (esim suomalaista) kohtaan.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
En toki kutsu omia lapsiani enka toistenkaan lapsia mutiaisiksi..sen verran omaan itsehillintaa, en myoskaan syljeksi ulkomaalaisten paalle tai tuupi heita pois tieltani. Mutta pyrin toki kaikin tavoin karttamaan kanssa kaymista ulkomaalaisten kanssa jos vain mahdolista.
Olen vieraillut mieheni kotimaassa useita kertoja eika rasisimi ole vahentynyt tippaakaan, ymmarran toki sen maalaisten kaytosta ehka hieman paremmin kuin jos en olis maassa koskaan kaynyt. Siltikaan en hyvaksy elintaso pakolaisuutta, keinottelua, huijausta, valehtelua enka laiskuutta. On toki osittain euroopassa asuvien sukulaiten syyta sekin etta esim. afrikassa ei edes yriteta tehda mitaan oman elaman hyvaksi, istutaan vaan perseellaan ja odotetaan viikottaista/kuukausittaista rahalahetysta euroopasta ja odotetaa sita milloin tulee oma vuoro lahtea koettamaan onneaan eurooppaan.
Mieheni nimenomaan tuomitsee juuri omanmaalaisten ihmisten kaytoksen siksi etta on huomannut etta enemman ja helpommin saavat, sen enemman vaaditaan, mutta mitaan ei olla koskaan asian hyvaksi itse valmiita tekemaan.
Siina mielessa puhut totta etta inhoan toki myos valkoihoisia tukien vaarinkayttajia, huijareita ym.... mutta ulkomaalaisiin liittyy niin paljon muutakin negatiivista etta luen itseni rasisitiksi esim. harva valkoihoinen menee jonkun kanssa naimisiin vaan paperin takia, tekee lapsia, ottaa myohemmin naisen myos omasta maastaan, tekee taman kanssa lapsia, ym. ym. lukemattomia poyristyttavia asioita...
[/quote]
Tiedän itse kaikki kuvaamasi ongelmat, mutta tästäkään huolimatta en suostu yleistämään näitä koskemaan kaikkia esim. afrikkalaisia (kyllä muutkin tuon osaavat, jopa suomalaiset!). Oma mieheni on siis afrikkalainen (hänkään ei hyväksy keinottelijoita ja lusmuja), ja myös meille on tuttua suvun oletus meidän " rikkaiden" avustavan sedän-vaimon-tätiä... Ovat kylläkin luullakseni jo ymmärtäneet ettemme todellakaan tee näin. Mielestäni suurimman hallan tekevät ne maahanmuuttajat, jotka pitävät yllä myyttiä siitä, kuinka Euroopassa on helppoa, täällä rikastuu... Todellisuushan on monelle aivan muuta!
En siis tiedä mistä maasta miehesi on kotoisin, mutta oman kokemukseni mukaan (olen käynyt/asunut muutamassa Afrikan maassa) mustat yms. osaavat olla rasisteja, joskin eritavalla kuin me länsimaalaiset. Rasismi esim. eteläisen Afrikan maissa tulee esille vaikkapa hinnoissa (valkoinen maksaa vähintään tuplahinnan) tai vaikkapa ravintoloissa niin, etteivät paikalliset pääse tiettyihin paikkoihin lainkaan... Tietyllä tavalla tämän ymmärtää historiaa tuntiessaan, jokaan ei se sitä sen hyväksyttävämmäksi tee. Tai toisaalta...
Meillä mies valikoi ystäväpiirinsä tarkkaan, joten olemme kyllä maahanmuuttajien kanssa tekemisissä, mutta emme siis näiden " pummien" . Tunnemme myös näitä " paperiliittojen" solmijoita, mutta heillekään ei ymmärrystä heru. Mutta tässäkin on kyse lainsäädännöstä, jota kiertääkseen näitä liittoja sitten solmivat epätoivoisimmat. Mutta syytä on myös niissä naisissa (siis pääasisassa), jotka näihin suhteisiin lähtevät! Tiedän mm. keski-ikäisen naisen, joka meni naimisiin paperit tarvinneet häiskän kanssa seksiä vastaan. Ja mistä tietää vaikka liitto olisi alunperin ollut aito, ero vain sattui tulemaan (siinä missä vaikkapa suomi-suomi-parille), jonka jälkeen seuraava vaimo haettiin kotimaasta paremman tuurin toivossa.
Nämä asiat eivät riipu ihonväristä tai kansalaisuudesta, kyllä kaikenlaiset/maalaiset ihmiset osaavat tämän pelin. Siis avarra hyvä ihminen horisonttiasi, ettet pääse katkeroitumaan! Ajattele omia lapsiasi, mitä he saavat muiden taholta kestää!
Vierailija:
erityisesti afro-amerikkalaiset.Mutta jostain kumman syystä rasismi on ok silloin kun se kohdistuu valkoista (esim suomalaista) kohtaan.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rasismi ei koskaan ole hyväksyttävää! Mutta miten mikäkin tilanne tulkitaan? Kuka on ensin ennakkoluuloinen, jolloin toinen kokee tulleensa kohdelluksi rasistisesti, ja kierre on valmis...
Enkä kyllä allekirjoita väitettäsi afro-amerikkalaisten rasistisuudesta; tuttavapiiriimme kuuluun sangen monta, eikä yksikään ole osoittanut ennakkoluuloisuutta valkoisia kohtaan. Siis, kun se valkoinen on itse enneakkoluuloton!
sen verran itse ulkomailla asunut ja muutenkin matkustellut että maailmankatsomus on vähän avarampi kuin näillä rasisteila jotka eivät ole lähiöstään poistuneet.