Jos näet vanhemman äidin pienen down-lapsen kanssa, mitä ajattelet?
1) Et mitään
2) Kappas, downin syndroomainen, etkä muuta
3) Olisiko tuonkin kannattanut tehdä lapsi vähän aikaisemmin?
Kommentit (15)
Varmaan 2.
En ole koskaan nähnyt vanhempaa äitiä down-lapsen kanssa. Kaikki tuntemani downien äidit ovat "normaali-ikäisiä".
En mitään, tuskin edes huomaan. Yleensä kiinnitän muihin ihmisiin huomion vain jos ovat jotenkin todella erikoisia, esim. pukeutuvat hyvin värikkäästi tai käyttäytyvät huomiota herättävästi kuten vaikka humalainen.
Ajattelen ehkä kauppalistaa, hammaslääkäriaikaa, huomisen säätä. Sitä mitä muutoinkin ajattelen.
Mitä itse ajattelet, koska kysyt asiaa?
En varmaan ajattele mitään. Itse tunnen kaksi down-lapsen äitiä, molemmat oli alle 25 v lapsen saadessaan.
Vanhemman äidin? Mistä voi tietää, että kyseessä äiti. Ehkä mummo hoitaa tyttärensä tai poikansa lasta.
Varmaankin B.
En voi sanoa, ettenkö ajattelisi mitään, sillä itseasiassa ainahan sitä jotain ajattelee, ellei todellakaan kiinnitä ympärillä oleviin huomiota. Mutta ehkä pointti oli se, että ei kiinnitä enempää huomiota down-lapseen kuin muihinkaan lapsiin? Sitä en osaa omalta kohdaltani sanoa.
Samoin rekisteröin, että "kappas, tyttö/poika" tai "oi miten kauniit hiukset!" tai "kauhee miten rumat farkut on pojalle löydetty".
Itseasiassa en taidakaan ajatella downia sen enempää kuin muitakaan muiden lasten ominaisuuksia. :)
Varmaan että vau, down. Millaistahan noiden arki on?
Varmaan että vau, down. Millaistahan noiden arki on?
Ajatelen, että onneksi minulla ei ole lapsia ja että vanhemmiksi haluavien onneksi seulat yleensä toimivat.
Ennen olisin ajatellut että 3.
Mutta nyt kun itse kärähdin niissä seuloissa alle kolmekymppisenä,tajusin että niinpä vaan voi osua kohdalle nuoremmallakin iällä! Onneksi vauvani oli kuitenkin terve.
ajattelen että siinä on vammainen ja olen iloinen että itselläni ei ole vammaisia lapsia tai lapsia ylipäätänsä
Että on isoäiti. Downit syntyy nykyisin noin 20v ikäisille tytsyille.
No en mitään ehkä noista, säälin jonkin verran. Ei ole helppo elämä.
Ajattelen että onpas ihana vauva.