10 vuotta balettia tanssinut vastailee kysymyksiin
Olen 15-vuotias tyttö, joka on tanssinut 10 vuotta balettia, josta 7 vuotta tavoitteellisesti. Jos sinulla on joku kysymys balettiin liittyen, voin vastata siihen :)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pituutesi ja painosi?
Pituus noin 170 cm ja paino noin 55 kg
Ap
Käytkö usein katsomassa balettia?
Vierailija kirjoitti:
Seisotaanko tossuissa varpaiden ihan päillä vai niin että varvas on taipunut kuten siis jos normi-ihminen nousee varpailleen vaikka kurotellakseen jotain korkealta? Vaikea selittää.
Kärkitossuilla seistään varpaiden ihan päillä tai itseasiassa siitä vielä vähän yli. Ilman kärkitossuja eli ns. pehmeillä tossuilla seistään samalla tavalla kuin kurotellessa
Ap
Muistuttaako barre sinusta balettia?
Vierailija kirjoitti:
Miltä jalkasi näyttävät? Ovatko esim. kynnet huonossa kunnossa?
Minäkin olin tulossa kysymään, että onko jalat mennyt nuorella ihmisella 10 vuodessa jo karmeen kaameiksi? Balleriinoillahan on ihan hirveät jalat, vaikka muuten ovatkin upeita. Ap toki vastasi jo, mutta kommentoin kuitenkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Käytkö usein katsomassa balettia?
Aina kun on joku kiva baletti jota en ole vielä nähnyt. Eli noin 1-2 kertaa vuodessa. Ja oman tanssikoulun ulkopuolisten kavereiden esitykset siihen päälle eli noin 2-4 kertaa vuodessa.
Ap
Mitä mieltä Mariinski- ja bolshoi baletista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä jalkasi näyttävät? Ovatko esim. kynnet huonossa kunnossa?
Minäkin olin tulossa kysymään, että onko jalat mennyt nuorella ihmisella 10 vuodessa jo karmeen kaameiksi? Balleriinoillahan on ihan hirveät jalat, vaikka muuten ovatkin upeita. Ap toki vastasi jo, mutta kommentoin kuitenkin. :)
Kärkitossuilla aloitetaan vasta aikaisintaan 10-vuotiaana, ja aluksi niillä tanssitaan vain ihan vähän. Aikuisilla tanssijoilla ei jalat kestää enemmän kuin nuorilla, joten ensimmäiset muutama vuotta kärkitossuilla ovat jaloille rankimmat. Olen samaa mieltä, kauheiltahan ne jalat näyttävät
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todella kaunista klassista balettia. Alkuperäisiä baletteja. Harmi vaan että se on luotu niin rankalla tavalla opettamalla niin pienestä. Venäläiset balettikoulut ovat yleensä aika vanhoillisia ja opetusmetodit sen mukaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kaunista klassista balettia. Alkuperäisiä baletteja. Harmi vaan että se on luotu niin rankalla tavalla opettamalla niin pienestä. Venäläiset balettikoulut ovat yleensä aika vanhoillisia ja opetusmetodit sen mukaisia.
Ap
Kaikki tuollainen tavoitteellinen harjoittelu on rankkaa. Onneksi löytyy myös sitä vähemmän tavoitteellista opetusta sellaisille jotka eivät tähtää huipulle.
Barre kiinnostaa kirjoitti:
Muistuttaako barre sinusta balettia?
En oikeastaan tiedä kunnolla, koska en ole kokeillut sitä. Baletin tankoharjoitukset siinä taitaa olla pohjana, eli luultavasti jonkin verran kyllä.
Ap
Mitat? paljonko painat? Millaista ruokavaliota noudatat?
Miten voi harjotella jalan nostoa tolleen suoraan ylös? https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fjocollinsdan…
Oletko perehtynyt siihen miten harrastuksesti tulee vaikuttamaan niveliisi, lonkkiisi, selkääsi jne? Säälin sinua todella paljon, kun mietin tulevaisuuttasi. Aina itse mietin, että jos olisin tyttären saanut, ei tämä olisi ikinä tullut balettia harrastamaan.
Kannattaisi jutella niiden entisten balettia harjoittaneiden kanssa, jotka eivät ole kytköksissä mihinkään kouluun tai mihinkään.
Liikkeitä, joita baletissa tehdään, ei ole ihmisen fysiologialle tarkoitettu. On todella ikävän tuntuista, kun reisinivel tipahtaa lonkkakupista pois, kun on nivelensä ja jänteensä pilannut. Kokemuksesta tämän sanon. Ensin tulee jumalaton paniikki, sitten siihen on vain pakko tottua, koska muuta mahdollisuutta ei ole.
Mukavaa kesää.
Vierailija kirjoitti:
Mitat? paljonko painat? Millaista ruokavaliota noudatat?
Pituuden ja painon kerroinkin tuolla jo aikaisemmin eli 170/55. Mitään erikoista ruokavaliota minulla ei ole. Syön tavallista koulu- ja kotiruokaa sen verran että ei ole nälkä, ja herkuttelen jonkin verran viikonloppuisin.
Ap
Onko harrastusbaletissa vielä kova vartalokontrolli niinkuin joskus oli? Huomautellaanko mitoista, syömisistä jne? Onko vielä joku tietty pituus sopivampi kuin toinen?
Miten Natalie Portman onnistui mielestäsi nimenomaan balettitanssijana roolissaan Black Swan -elokuvassa?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi harjotella jalan nostoa tolleen suoraan ylös? https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fjocollinsdan…
Vautsi, hieno nosto. Siihen tarvitaan notkeutta paljon, eli venyttelystä on apua. Itse opin sen nostamalla kädellä jalan ylös ja yrittämällä pitää sen siellä. Se kehittää jalan voimaa. En tiedä oliko tapani oikea, mutta jalka nousee yhtä ylös kuin kuvassa.
Ap
Seisotaanko tossuissa varpaiden ihan päillä vai niin että varvas on taipunut kuten siis jos normi-ihminen nousee varpailleen vaikka kurotellakseen jotain korkealta? Vaikea selittää.