Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen taitava piirtämään/kuvittamaan. Voinko rikastua?

Vierailija
14.07.2020 |

Miten voisin rikastua?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ison firman viestintäpomo, sanoisin että ala LIVEkuvittajaksi. Suomessa tällä hetkellä niitä on yksi tunnettu ja pari muuta, saavat sanella palkkansa, päiväpalkka lienee konsulttihinnoissa eli 2000e päivä.

Olen ollut tilaisuudessa jossa oli livekuvitus ja oli upeaa! Eli esitystä pitää joku firman strategiajohtaja tms ja livenä kuvittaja piirtää ja kiteyttää asiat ja tekee muistiinpanot. Googlaa, tässä olisi markkinarako!

Vierailija
42/45 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Planneriyhteisö ostaa tarroja yms. Varmaan sillä voisi tienata karkkirahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikastumisesta en tiedä. Mutta minkätyyppisiä kuvia piirrät?

On paljon eroa siinä, mitä voi tehdä, jos piirrät realistisia maisemia tai muotokuvia, lastenkirjamaisia kuvituksia, animetyylisiä pinup-kuvia, fantasiakirjojen kansien tyyppisiä kuvituksia, jne.

En osaa niin hyvin piirtää realistisia, mutta osaan kaikkea muuta vähän lastenkirja tyylisten tapaisia piirroksia . Osaan piirtää käsin ja digitaalisesti

t, ap

Lastenkirjoista ja ylipäätään kirjakuvituksista maksetaan huonosti, palkkio ei ole missään suhteessa käytettyyn työmäärään. Rahallisesti hyvin menestyneitä kuvittajia toki on, mutta heillä on asiakkaina pääasiallisesti suuret yritykset, ja se vaatii tietynlaista "tässä hetkessä" olevaa tyyliä, jota monella kuvittajalla ei ole vaikka olisivat taitaviakin. Tuo aikaisempi kommentoija toikin hyvin myös esiin sen, että töidensä jatkuva markkinointi somessa on pitkällä tähtäimellä hyvin kuluttavaa, jota moni ei kauan jaksa. Käytännössä monet taitavat piirtäjät nykyään työskentelevät peliteollisuudessa konseptitaiteilijoina, ja se on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa vakaat tulot (ja kukapa ei haluaisi). Tietysti sekin vaatii tietynlaista joustavuutta omalta tyyliltä, että voi tehdä tarvittaessa sellaista jälkeä kuin pyydetään.

Konseptitaiteilijoilta vaaditaan myös kykyä realistiseen (digitaaliseen) maalausjälkeen.

Tunnen kyllä yhden ihmisen, joka bluffasi itsensä konseptitaiteilijaksi. Hän oli vielä pari vuotta sitten huono. Siis, todella huono. Sellainen kun nyt voisit kuvitella, että Sirpa-täti rupeaa maalaamaan muotokuvia. Jälki kömpelöä ja ihmishahmot eksyneet uncanny valleyhin. Mutta jotenkin hän onnistui hankkimaan itselleen somen kautta "mentoreiksi" tunnettuja konseptitaiteilijoita, ja sitä mukaa kun jälki vähänkin parani, hän hankki itselleen töitä kuvittaen m.m. omakustanneromaanien kansia. Nykyään hän on parempi kuin tuolloin, mutta en siltikään sanoisi hänen olevan enemmän kuin keskinkertainen digitaiteilija. Mutta hän työskentelee konseptitaiteilijana, ja sai jonkin aikaa sitten töitä kansainvälisesti tunnetusta fantasia-TV-sarjasta, jonka tekeminen joutui tosin nyt koronaviruksen takia hyllylle.

Kaverini ei ole suomalainen, vaan toisesta Euroopan maasta. En oikeasti tajua, miten hän sai hyvin keskinkertaisilla kyvyillä tehtyään itselle uran taiteilijana. Mutta hänen esimerkkinsä kyllä inspiroi minua. Mikä tahansa on mahdollista!

Mä luulen että tässä vähän hämää se, että maailmalla on ihan järkyttävän taitavia konseptitaiteilijoita ja sitten ihmiset luulee, että kaikkien konseptitaiteilijoiden pitää olla noin hyviä. Alalla työskentelee kuitenkin myös tuollaisia "keskinkertaisuuksia" jos nyt näin voi sanoa. Kaipa heidän taidot kuitenkin hommaan riittävät, eihän kaikkien konseptitaiteilijoiden tarvitse tehdä niitä kuvia joita aikanaan käytetään pelien markkinointiin ja jotka ovat juurikin niitä "mestariteoksia".

Totta tuokin. Olen ymmärtänyt kaveriltani, että nimenomaan nopeus on valttia konseptitaiteilijan työssä. Perfektionisti, joka hioo mestariteostaan monta päivää, ei alalla pärjää. Teosten ei yleensä pidäkään olla liian hyviä, ellei niitä tosiaan ole tarkoitus julkaista jossain. Kaverini myös kertoi minulle, että iso osa noista markkinointiin käytettävistä "mestariteoksista" itse asiassa ei ole varsinaista konseptitaidetta ollenkaan vaan tehdään jälkeenpäin.

Toki kaverini tapaus on silti minusta aika yllättävä, koska hän ei alunperin ollut keskinkertainen, vaan oikeasti tosi huono. Mutta "fake it till you make it" -mentaliteetilla hän rakensi perustuksia uralleen ennen kuin edes osasi niitä töitä joita halusi. 

Itsevarmuus ja se, että tosissaan yrittää "no matter what" ovat aika lyömättömiä valttikortteja alalla kuin alalla, vaikka taidot ei muuten olisikaan niin hyvät. Harmi, että itseltäni juuri puuttuu tuollainen itsevarmuus. Myös kuvittamisessa on siinä mielessä sama asia, että tärkeintä on se että aikataulut pitää, jos siis tehdään töitä jollekin asiakkaalle. Vaikka työ olisi omaan silmään vähän huonokin, niin silti on parempi antaa työ eteenpäin eikä alkaa hioa sitä kunnes on itse siihen tyytyväinen. Tämä on monelle alan ihmiselle ihan ylittämätön ongelma, tavallaan se syy miksi tätä työtä edes tehdään johtuu monella siitä, että pääsee toteuttamaan sitä omaa visiota. Se on harmi, koska olen nähnyt monen ihmisen uran todella kärsivän tästä perfektionismista.

Totta turiset. Olen itsekin luovalla alalla, ja perfektionismi on sabotoinut töitäni aika tehokkaasti niin kauan kuin muistan. :( Haluaisin myös oppia tuollaista itsevarmuutta ja tietynlaista... en tiedä onko röyhkeys oikea sana? Julkeus? Siis sellainen, ettei häpeile vaan tekee.

Niin, olisi hyvä jos jotenkin saisi otteen siihen minkälaista piirtäminen oli lapsuudessa. Sitä vain piirti, touhussa oli sellaista rentoutta, jota tuntuu olevan mahdotonta saavuttaa aikuisena. Silti, itselläni tuo ei ole se suurin ongelma, vaan se että en osaa enkä pysty markkinoimaan itseäni. Joku häpeä siinä on taustalla, enkä tiedä miten siitä pääsisi eroon. Olenkin miettinyt, että olisin parempi työntekijä jossain kuvitusagentuurissa, koska puhun ja hehkutan kyllä muista kuvittajista oikein mielelläni. :D

Vierailija
44/45 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ison firman viestintäpomo, sanoisin että ala LIVEkuvittajaksi. Suomessa tällä hetkellä niitä on yksi tunnettu ja pari muuta, saavat sanella palkkansa, päiväpalkka lienee konsulttihinnoissa eli 2000e päivä.

Olen ollut tilaisuudessa jossa oli livekuvitus ja oli upeaa! Eli esitystä pitää joku firman strategiajohtaja tms ja livenä kuvittaja piirtää ja kiteyttää asiat ja tekee muistiinpanot. Googlaa, tässä olisi markkinarako!

Muuten hyvä idea, mutta jutuistasi paistaa se, ettet itse osaa mitään luovaa, etkä ole ikinä opetellut mitään luovaa visuaalista taitoa ikinä, etkä suoraan sanottuna ymmärrä asiasta yhtään mitään, vaikka pomona tietty luulet osaavasi kaiken ja että tekisit teidän graafisten suunnittelijoiden hommatkin vasemmalla kädellä viidessä minuutissa jos vain huvitttais.

Livekuvitus vaatii ensinnäkin sitä, että on hionut viimeisen päälle tarkan oman "sabluunansa" niihin piirroksiin. Täytyy olla peruspalasia, esim. tietynlaisia ukkoja/ akkoja, joita pystyy piirtämään erilaisiin tilanteisiin ja asentoihin ja asuihin ja ilmeisiin, ja sen täytyy tulla selkärangasta. Toiseksi, jotta pystyisi livekuvittamaan, täytyy ymmärtää taloudesta ja yhteiskunnasta huomattavan paljon, jotta mielleyhtymät kuvituksiin tulevat saman tien, seminaaripuhujien tai työpajaosallistujien puheita kuunnellessa, eikä vasta illalla suihkussa. Itse satun olemaan opiskellut yliopistossa ennen taidealan opintoja, ja muutenkin yhteiskunta kiinnostaa, joten ehkä pystyisin noihin mielleyhtymiin, tosin sarjakuvapiirtämistaitoni ei ole ollenkaan riittävä. Sen sijaan useimmat kanssani samaan aikaan kulttuurialoja opiskelleet eivät omaa riittävää kiinnostusta ja ymmärrystä talouteen ja yhteiskuntaan, jotta tuollainen livekuvitus onnistuisi.

Perusihmiset jossain perusduunissa eivät tule ikinä ymmärtämään kuinka paljon taideammateissa ihmiset joutuvat panostamaan.

t. sanotaan nyt anonyymiyden vuoksi vaikka teknistaiteellinen suunnittelija, palkka 3500 e/kk

Vierailija
45/45 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan